Nem a győzelmeken, a költségeken múlik a Honda maradása

Nem a Red Bull-lal elért sikerek, hanem az F1-es program költségei jelentik a kulcsszempontot a Hondánál a 2020 utáni folytatás kapcsán.

Fotó: Honda
Max Verstappen Brazíliában megszerezte a Red Bull idei harmadik futamgyőzelmét, a Honda pedig motorgyártóként történt visszatérése óta először kettős győzelmet aratott, miután a második helyen a Toro Rossó-s Pierre Gasly ért célba. A japán motorgyártó szerepét mindkét istálló hangsúlyozta a sikerek kapcsán, a Red Bull-os Christian Horner pedig azt nyilatkozta, reményei szerint a Honda elnöksége is látja, mekkora javulást értek el az utóbbi időszakban, s ez meggyőzi őket arról, hogy van értelme folytatniuk a programjukat a 2021-es új korszakban is.

Ha a tendenciákat nézzük, a Honda F1-ből történő kiszállása most valóban kevésbé tűnne észszerűnek, mint a McLaren partnereként töltött szenvedős idényekben. Jamamoto Maszasi, a márka F1-es programjának ügyvezető igazgatója viszont egyértelművé tette, hogy számukra nem önmagában az eredményesség a döntő annak kapcsán, elkötelezik-e magukat az új érára is. A fő szempontot az jelenti majd, mennyire kerül majd számukra a motorbeszállítás.

„Elkezdtük kiszámolni, hogy mennyibe fog kerülni a jövő szabályrendszere. Rájöttünk, hogy jelenleg valamennyi gyártónak nagyon nehéz, mivel az elektromos oldalon változnak a feltételek. Összeszámoljuk a fejlesztés költségeit, és házon belül egyeztetünk” – bocsátotta előre a szakember a Motorsportnak.

2021-től a motorszabályok nem változnak gyökeresen, ám az ERS szerepét a hibridrendszerben növelni kívánják, ami megugraszthatja a kutatás-fejlesztés költségeit. Emellett az F1 fokozatosan szeretne átállni a szintetikus üzemanyagok használatára, amely ugyancsak feltérképezésre váró terület lesz a motorgyártók számára is.

Alexander Albon (Fotó: XPB)



„Tény, hogy a költségek jelentik a legnagyobb problémát” – ismerte el Jamamoto. „A győzelem az elsődleges célunk, és ha úgy döntünk, folytatjuk, akkor nyerni akarunk. Az pozitívum, hogy jó eredményeket érünk el, de ennél fontosabb, hogy meglegyen az egyensúly a költségek terén. A fejlesztés felgyorsítására sokat kell költenünk, hogy utol tudjuk érni a legjobbakat. És most azt vizsgáljuk, hogyan tudnánk fenntartani a jelenlegi szintet a költségek csökkentésével párhuzamosan.”

A költségek csökkentése az F1-nek motorfronton is célja és érdeke 2021-től. Ennek jegyében vezetnek majd be a szélcsatorna-használat terén már jelenlegi is működő korlátozásokat a motorok tesztpadjának használata terén, valamint terveznek egységesítéseket is. Jamamoto egyértelművé tette, hogy az egységesítés hosszabb távú tervei is befolyással lesznek a döntésükre.

A Honda jövőjével pillanatnyilag a Red Bull jövője is összekapcsolódik. Az osztrák csapat fennállása során először élvez gyári hátteret, hála a japánoknak. És miközben meggyőződésük, hogy csak ily módon válhatnak újra világbajnokká, ezzel az is jár, hogy amíg a Honda nem kötelezi el magát az F1 mellett hosszú távon, addig a Red Bull két csapata sem tudja. „A Honda előbb meg fogja vizsgálni a technikai és sportszabályzatot, és csak ezután fog dönteni. Egyfajta kockázat mindig van ebben. De nem gondolnám, hogy ez most nagyobb vagy kisebb lenne, mint az ellenfeleinknél” – mondta e bizonytalanság kapcsán a Red Bull főnöke, Christian Horner.