Räikkönen „nem öregszik”, és megérte a kockázatot az Alfának

Több szempontból is volt kockázata, az Alfa Romeo szerint mégis megérte szerződtetni a csak papíron öregedő Kimi Räikkönent.

Kimi Räikkönen (Fotó: Alfa Romeo)
Amikor a Ferrari múlt nyáron bejelentette, hogy nem hosszabbít szerződést Kimi Räikkönennel, sokan csodálkoztak, a finn ezek után miért döntött az Alfa Romeo (akkor még Sauber) mellett, az F1-es visszavonulás ellenében. Kockázata a versenyző és a csapat szempontjából is volt a kétéves együttműködés megkezdésének, ám az első idény végén egyikük sem érzi úgy, hogy hibát követtek volna el.

„Ez rizikós volt. A csapat szempontjából, de Kimi szempontjából is” – ismerte el az Autosportnak az Alfa csapatfőnöke, Frédéric Vasseur. „A csapat számára azért volt kockázat, mert könnyen túlbecsülhette volna a motivációját, és tény, hogy a mezőny második felében nem olyan könnyű boldogulni, amikor ahhoz szoktál, hogy a dobogós helyekért harcolsz. De nekem már kezdettől jó előérzetem volt. A legelső találkozónkon megmondtam neki: 'Nem fogsz ugyanolyan eredményeket elérni, mint a múltban.' Ezt tisztáznunk kellett. De szerettünk volna előrelépni, és szükségünk volt egy olyan versenyzőre, aki a fejlesztés alappillére lehet. A megállapodás kezdettől világos volt, sosem hülyítettük Kimit, és nem mondtuk azt neki, hogy világbajnokok akarunk lenni.”

Az eredmények és az ellenfelek talán változtak a ferraris évek után, Räikkönen nem lát nagy különbséget az alfás szerepében. „Minden csapatnál nagyon hasonló volt, amelyiknél megfordultam. Az emberek mindig azt gondolják, az élcsapatnál teljesen más, mint a kisebbeknél, de a versenyző munkája nem igazán változik. Valakinek több forrás áll rendelkezésére, és ez a színfalak mögött segít a gyorsabb munkában, de ettől eltekintve nincs igazi különbség” – állapította meg, hozzátéve, hogy az általa nem kedvelt PR-munka sem lett teljesen más. „Talán kicsivel kevesebb a dolgom a versenyzésen kívül, de a hétvége eseményei nem lettek mások. Más helyeken érsz célba, de ettől még ugyanaz az időbeosztás, és a gyakorlati munka is ugyanaz, mint a többi csapatomnál volt.”

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)



 

Nem szegte kedvét a gyenge második félév

Az Alfa Romeo szezonja a visszafogott várakozások ellenére sem teljesen alakult a tervek szerint. Räikkönen remekül kezdte az idényt, az első tizenkét futamból 8-szor pontszerző volt, és úgy tűnt, harcban lesz az „alsóház legjobbja” címért. Aztán a nyári szünet után jött a visszaesés, egy 6 futamon át tartó pont nélküli sorozat, mely során mind az Alfa Romeo, mind Räikkönen alaposan visszaesett a bajnokságban. E rossz időszaknak a brazíliai bőséges ponttermés (4-5. hely) vetett aztán véget.

Räikkönen elismeri, a „nem is rossz” első félév után nem voltak elég versenyképesek, összességében mégsem csalódott a csapatban vagy az idényükben. „Nem vártam sok mindent, mivel nem ismertem a csapatot. Lehet azt mondani, hogy voltam már ennél a csapatnál, de az nagyon régen volt, és sok minden megváltozott azóta. Arra nem számítottunk, hogy az utóbbi versenyeken nem szerzünk pontokat, de ilyen a versenyzés. Egyszerűen tovább kell javulnunk” – állapította meg a „Jégember”.

Attól viszont nem tart, hogy az év végi visszaesésük rossz előjel a 2020-as évre nézve, és egy motivációölő nehéz második év vár rá. „Ennek semmi köze a következő évhez. Az egy új dolog lesz. Kicsit sem aggódom emiatt. Mostanság nem ment jól, de év elején is volt egy rossz időszakunk, és vissza tudtunk jönni belőle. Most további nehézségeink voltak, de ez már csak így megy. Meg kell találnunk az okokat, és meg kell oldanunk. Teljesen új autónk lesz jövőre, így teljesen más lehet a helyzet is. Szóval egy kicsit sem aggódom emiatt.”

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



 

A 40 csak egy szám

Aggódnia viszont nem csak emiatt lehet. Az idény második felében az év elején még sakkban tartott csapattársa, Antonio Giovinazzi is a fejére nőtt. Sorra nyerte vele szemben az időmérő edzéseket, és javuló teljesítményével a 2020-as hosszabbítást is kivívta magának. Ha így folytatja, a következő bajnokságban már aligha lesz olyan hatalmas különbség kettejük között, mint jelenleg, amikor Räikkönen neve mellett 29 egységgel áll több.

A finn kiemelte, sosem élvezett különös bánásmódot az Alfa Romeónál, nem is tekinti magát a csapat vezérversenyzőjének. „Nincs első és második számú. Én vagyok a rutinosabb, és ez nagy különbséget jelent, de semmi furcsa nem zajlik a háttérben. Versenyzünk egymással, de próbálunk nem összeütközni. Ugyanazokat a lehetőségeket kapjuk, bárki is hozza ki a többet belőle” – szögezte le.

Miután nemrég betöltötte a 40-et, Räikkönen kapcsán az öregedés és az ezzel járó „tompulás” is felmerül mint esetleges kockázat. Ő maga nem érzi úgy, hogy az életkora lassította volna. „A versenyzésben biztosan nem. Semmi különbség az egy héttel korábbi állapothoz képest (ti. amikor még 39 éves volt – a szerk.). Ez csak egy szám, szó nincs arról, hogy hirtelen egy évvel öregebb leszek egy nap alatt. Az élet ilyen. Lehet, hogy másképp hangzik, de ennyi.”

Frédéric Vasseur és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)



Főnöke szerint Räikkönen az életkorától függetlenül hatalmas nyereség a hinwili csapat számára. „A szezon egészét tekintve ő szerezte a csapat pontjainak nagy részét. Nagy kincs volt számunkra az autó működésének és teljesítményének fejlesztésében is. Nagy mértékben hozzájárult a teljesítményünk kielemzéséhez, és ez nagy segítség volt nekünk az év során. Nem várjuk el, hogy a versenyző maga állítsa be az autót, de a teljesítmény kiértékelése az a terület, amelyben a legnagyobb lehetőségek vannak: annak meghatározása, az autó mely részén kell javítani. Ő képes tiszta képet festeni erről. A motivációja még adott. Nem lehet összevetni azzal, ami a Ferrarinál volt, de őszintén mondom, hogy az elhivatottsága rendben van.”

És Vasseur innen nézve abban sem lát problémát, hogy már 40 éves elmúlt. „Az biztos, hogy egy idő után nehezebbé válik – mondjuk úgy nyolcvanöt körül!” – tréfálkozott. Vannak más példák is, de egyéb területeken tudod kompenzálni azt az időmérős egy tizedet.”

 

Folytatják-e 2021-ben?

Hogy meddig folytatódik még az együttműködés, az a jövő zenéje. Räikkönen egyelőre csak abban biztos, hogy 2020-ban is a rajtrácson lesz. „Szerződésem van a következő évre, de hogy utána mi történik, azt nem tudom. Sosem tekintettem ennyire messzire. Megpróbáljuk jól zárni a mostani évet, aztán elkezdünk dolgozni a következő éven. Mindenki örülne, ha minden simán menne és jó eredményeket érnénk el. Mindig vannak jobb és rosszabb versenyek – nem ez fogja meghatározni, hogy hirtelen utálom-e vagy szeretem-e az F1-et.”

Vasseur szerint sem az eredményektől függ, lesz-e közös folytatás. „Lezárjuk ezt a szezont, aztán megvitatjuk a jövőt, a csapat álláspontját és hasonlókat. A kapcsolata a csapattal jó és nyílt, könnyű kezelni ezt a helyzetet. Talán a hozzáállása és motivációja már más, mint amikor huszonnégy volt, de szerintem még mindig szereti ezt, és a versenyzés már csak versenyzés marad. A jövőt viszont senki sem tudja megjósolni” – tekintett előre a francia.