Musorujsag
Élő Eredmények

A Honda feltételei: olcsóbb motor, befagyasztott fejlesztés

A Honda feltételei: olcsóbb motor, befagyasztott fejlesztés

Sky Sports, Auto Motor und Sport
A költségek csökkentése és a motorfejlesztés befagyasztása is feltétele a Hondának a hosszú távú F1-ben maradáshoz. Christian Horner elmagyarázta, miért csak egy évvel hosszabbítottak.

A héten a Honda bejelentette, hogy egy szezonnal meghosszabbította jelenlegi szerződését a Red Bull-lal és a Toro Rossóval, így 2021-ben is motorral látja el az osztrák márka két csapatát. Az italgyártónak ezzel nagy kő esett le a szívéről, hiszen nekik már tárgyalniuk kell a Forma–1 vezetőségével arról, a két év múlva induló új szabályciklusban milyen feltételek mellett folytassák a szerepvállalást a bajnokságban, és motorbeszállító nélkül nehéz lenne elkötelezniük magukat a sorozat mellett.

Más kérdés, hogy a Honda „igenje” csak meglepően rövid időre szól, némi bizonytalanságot is sugall. A japánok már korábban jelezték, nem a pályán elért eredmények határozzák meg elsősorban, hogy továbbra is motorgyártók legyenek a királykategóriában, hanem az, hogy mindez mennyibe fog nekik kerülni. A költségcsökkentés elengedhetetlen feltételük – ahogy egyébként a másik két érintett autógyártó, a szintén spórolni próbáló Mercedes és a Renault számára is.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke rámutatott, milyen okok álltak a Honda döntésének hátterében. „Mindenekelőtt: nagyszerű, hogy elkötelezték magukat 2020 utánra. Így legalább két évünk lesz, ez már biztos” – jelentette ki a Sky Sportsnak adott interjú során, majd az egyéves hosszabbítás okáról is beszélt. „Egyszerűen szeretnék megvárni, hogyan alakulnak a szabályok 2021-ben és 2022-ben a motor egységesítése és a fejlesztés befagyasztása, valamint a költségcsökkentés szempontjából. Ezek a motorok és a hozzájuk tartozó technológia nagyon drága. Minden gyártó egységesen szeretne költségcsökkentést látni.”

 

Befagyasztanák a költséges fejlesztést

Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint a Honda a motorjával elért felzárkózásra nagyjából 450 millió eurót költött, és az anyacég tarthatatlannak véli ezt a költekezést hosszú távon. Az eredménye megvolt ugyan, hiszen a számítások szerint az erőforrásuk az időmérőn 25 lóerővel gyengébb csak a Ferrariénál, a versenyen pedig 7-tel a Mercedesénél. „Jövőre ezt is le fogják dolgozni. A Honda eddig minden ígéretét állta” – bizakodott Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója.

Ha ez megvalósul, az remek alapot teremtene a költségek csökkentéséhez. Szó van tudniillik arról, hogy a tesztpadok futási idejének korlátozása mellett bizonyos alkatrészeket, részegységeket is egységesítenek, továbbá a motorfejlesztés befagyasztásának ötlete is fölvetődött. A próbapadokat 2021-ben már csak 1250 órán át lehet használni évente, míg 2022-ben 1000 órára csökken a limit. „Ez a korlátozás már önmagában is segít lejjebb vinni a költségeket. Ha ötven különböző hengerfejet tesztelsz a próbapadon, mindegyik példánynak ötezer kilométert kell futnia. Ez sok pénzt visz el. A mostani erőforrások annyira összetettek, hogy ez alaposan megdrágítja a fejlesztésüket” – magyarázta Marko.

Fotó: XPB

A Honda szeretné, ha 2022-re megvalósulna a fejlesztés befagyasztása. Addigra reményeik szerint nagyjából azonos teljesítményszinten lesz a négy gyártó, így a versenyképesség nem akadály. És a hátralévő időben arra is lenne még módjuk, hogy a hajtóegységeiket felkészítsék a szintetikus üzemanyagokra való fokozatos átállásra. „Arról lehet vitázni, hogy csak bizonyos elemeket fagyasztanak be, vagy több egységet is homologizálnak” – jegyezte meg Marko.

E spórolási törekvésekkel nincs egyedül a Honda, riválisai is támogatják a javaslatokat. „Itt már nem arról van szó, mint a régi időkben, amikor csak a belső égésű motor fejlesztésére kellett figyelned. Az erőforrás ma hat egységből áll, és ha az egyiket módosítod, az összes többit is ehhez kell igazítanod” – magyarázta a Renault motorrészlegét vezető Rémi Taffin. Főnöke, Cyril Abiteboul szerint ez tarthatatlan állapothoz vezetett: „Minél több pénzt költesz el, annál kevesebb fejlődést kapsz érte.”

A Renault nagykövete és tanácsadója, Alain Prost szerint muszáj reagálnia az F1-nek, ha meg akarja tartani a jelenleg résztvevő autógyártókat. „A Forma–1-nek a gyártók számára is perspektívát kell kínálnia, alternatívát az elektromos hajtással szemben.  Az tudniillik egymaga nem menti meg a világot. Szükségünk van egyfajta keveredésre a motortechnológiák terén. Ezért is fontos az e-benzin kifejlesztése” – mutatott rá a francia a tágabb összefüggésekre.

 

A Red Bull-lal 2021 utánról is egyeztettek

A Honda egyéves hosszabbítása mindezek alapján egyfajta figyelmeztetés. Jelezték vele, hogy szívesen folytatnák, de azt is, hogy csak megfelelő feltételek mellett. A nyomás ezzel az F1-es szabályalkotókon van.

Honda (Fotó: Toro Rosso) Honda (Fotó: Toro Rosso)

Horner egyébként elárulta, a hosszabb távú együttműködésről is egyeztettek a japánokkal. „Természetesen beszéltünk a jövőről, a tárgyalásaink nem csak 2021-ről szóltak. Komoly hajlandóságot látunk a kapcsolatunkkal eddig elért eredményekre való építkezésre. Ez egy nagyszerű partnerség a Red Bull és a Honda között. A legfontosabb most az, hogy teljesen tisztán lássanak a szabályokat illetően.”

A szakember kiemelte, ha a pénzkérdéstől eltekintünk, látja a szép jövőt a Honda és a Red Bull kapcsolatában. „A megbízhatóság javult, a teljesítmény egyre jobb lesz. Idén három győzelmet arattunk, és lehetett volna több is. Két pole pozíciót szereztünk – háromszor nyertünk, de csak kétszer rajtolhattunk a pole-ból. Ez nagyszerű év volt számukra. Látható, hogy mindenki büszkén dolgozik, szenvedéllyel. Jó látni ezt a Hondától, és jó érzés részesének lenni is” – hízelgett partnerüknek.

Borítókép: Fotó: Honda

További tartalmak