Ferrari: Elszúrtuk!

Eltaktikázta az idénybeli utolsó időmérő edzését a Ferrari, így lemaradt az első sorról. A csapatfőnök a lassúságukra vezeti vissza a hibájukat.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)
A rosszmájúak azt mondanák, stílszerűen zárta idényét a Ferrari a 2019-es időmérőkön: egy taktikai baklövéssel. Sebastian Vettelnek és Charles Leclerc-nek a gyenge harmadik szektorai miatt nem sok esélye volt arra, hogy harcba szálljon a pole pozícióért, ám miután Max Verstappen 0,360 másodperccel elmaradt a pole-szerző Lewis Hamiltontól, arra reális esélyük lett volna, hogy megszorongassák a hollandot, s megszerezzék a Valtteri Bottas büntetésével általa megörökölt második rajtpozíciót.

Csakhogy a Ferrari erre esélyesebb versenyzője még csak meg sem próbálkozhatott ezzel, miután utolsóként hajtott ki a Q3-as második körére, és egyszerűen nem tudta megkezdeni azt a lámpák pirosra váltása előtt. A monacóit már előre figyelmeztette a csapata a bemelegítő körén, hogy szoros lehet. Leclerc érezte is a vesztét: „Nem fogjuk megcsinálni, mert Seb lassít.”

Az interlagosi ütközésük után külön pikantériája volt, hogy Leclerc éppen saját csapattársa miatt nem tudta megpróbálni – nem is volt boldog. Ám ezúttal szó sem volt házon belüli rivalizálásról, sem súrolódásról, hiszen Vettel hasonló cipőben járt, mint a monacói. A helyzet nagyon hasonlított a monzai időmérős kavarodáshoz: mindenki lassított a sorban, és ezzel beindult a láncreakció. Vettel előtt Alexander Albon tűnt föl az utolsó kanyarban, aki meg Carlos Sainz miatt volt kénytelen teljesen lelassítani. Az áldozata ennek Leclerc lett, akinek körét egyszerűen túl későre időzítette a Ferrari. De Vettel is megitta a levét, hiszen nem tudta felkészíteni a gumikat a gyorskörére, így már javítania sem sikerült.

„Alex azért vett vissza, mert egy McLaren volt előtte. Nem tudom, ki volt a McLaren előtt, vagy hogy mehetett volna-e gyorsabban, de nem gondolnám, hogy van értelme ezt firtatni. Egyszerűen kár az egészért. A gumim nagyon hideg volt az elején. Már a legelső kanyarban elvesztettem, Charles pedig még csak meg sem tudta kezdeni a körét” – mondta a történtekről Vettel.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Hogy mennyit vesztett a kényszerű lassítással, az a részidőiből is kiderül. A második körének első szektora 0,538 másodperccel (!) volt lassabb, mint a Q3-as első köréé. A középső szakaszon is veszített 0,117 másodpercet, és ezek után a harmadik szektorban mutatott 5 százados gyorsulása már nem sokat ért.

Leclerc eközben azzal vigasztalódhatott, hogy ha Verstappent nem is tudta már támadni, legalább Vettel nem vette el a negyedik helyezését, amiből Bottas büntetésével a 3. rajtkocka lesz vasárnap.

„Fogalmam sincs” – felelte Leclerc, amikor arról kérdezték, mi történt velük a hajrában. „Ilyen az élet, ez megesik. Nem tudom, hogy csak pusztán balszerencsés helyzet volt-e, vagy tudtunk volna bármit is jobban csinálni. Ki fogjuk elemezni, és megpróbáljuk megérteni, hogy többé ne fordulhasson elő. Nagy kár érte.”

 

Tudták, hogy lassúak, ezért kockáztattak

A választ főnöke, Mattia Binotto hamar megadta. Elismerte, egyszerűen túl nagy kockázatot vállaltak, és rajtavesztettek. Az egész helyzetnek a Ferrari lassúsága ágyazott meg. A vörös autók a kevés leszorítóerőjük miatt egyszerűen túlmelegítették a hátsó gumikat a kanyargós utolsó szektorban, ahol tendenciózusan 6-8 tizedet buktak a Mercedesszel szemben. Lemaradásukról árulkodott, hogy amikor az első Q3-as köre végén Leclerc-rel közölte a mérnöke, hogy hat tizedet bukott azon a szakaszon, a versenyző csak annyit mondott: „Ahhh. Hogy lehet hat tized?!”

Binotto szerint e szakadéknyi különbség vitte őket kényszerpályára. „Tudtuk, hogy nem vagyunk valami versenyképesek ma, főleg úgy, hogy ilyen sok időt veszítünk az utolsó szektorban, ezért megpróbáltuk, amit tudtunk, és kockáztattunk. Ennek jegyében a pálya javulása miatt az utolsó percben hajtottunk ki. Ahogy elhagytuk a garázst, tudtuk, hogy kevés lesz az időnk, de ez egy tudatos választás volt. Túl szoros lett a pályán, és elszúrtuk” – ismerte el.

Charles Leclerc (Fotó: XBP)



A Sky Sports szakértője, Nico Rosberg fölvetette, a Ferrarinál túl sok a hasonló jellegű hiba idén, amiből úgy tűnik, a taktikázás az egyik gyengeségük. Binotto elutasította a fölvetést.  „Nem gondolnám, hogy így lenne. Itt most teljesen tisztában voltunk a kockázattal, amit vállaltunk. Ma egyszerűen nem működött.”

A vörösöknek így tehát maradt a 3. és 4. rajtpozíció. Leclerc a közepes, Vettel a lágy gumin várja a verseny kezdetét, a Ferrari pedig abban bízik, hogy valamelyikük jobban jön ki a taktikázásból. A lassúságukat nehéz lesz ezzel kompenzálni, főleg úgy, hogy a gumikezelésük sem az igazi.

Vettelt megkérdezték, többet vártak-e maguktól Abu-Dzabiban. „Nehéz megmondani. Talán igen. De közben azt is tudtuk, hogy az itteni kanyarok olyanok, amelyekben nem vagyunk gyorsak. Innen nézve ez egy rossz pálya nekünk” – állapította meg, A hármas szektor szerinte túl nagy falat nekik. „Egyszerűen hiányzik a tapadás. Nem ez az első alkalom idén. Az utolsó szektor sok közepesen gyors kanyarból áll, és ez jelenti idén a gyenge pontunkat. A kör végén gondunk volt a gumikkal is: túl sokat csúszkáltunk. Ott veszítettük a legtöbb időt.”