A támpontok nélküli tévelygésről szólt a Haas 2019-es idényének jelentős része. Barcelonai fejlesztéseik tévútra vitték őket. Jó sokáig észre sem vették ezt, majd mire észbe kaptak, már nem találták a visszautat. Azóta folyamatosan a különböző aerodinamikai csomagokkal kísérletezgetnek, futamokon keresztül az ausztráliai specifikációt használták, majd miután nyomra bukkantak, módosítgatni és kombinálni kezdték a különböző elemeiket.
Ennek jegyében vágtak neki a mostani hétvégének is. Romain Grosjean autójára fölszerelték azt a padlólemezt, amit a csapat még az év eleji barcelonai teszteken használt, hogy adatot gyűjtsenek róla, és leszűrjék a tapasztalatokat a 2020-as évre. „Érdekes sztori ez. Itt a legelső padlólemezünket használom, amit a téli teszten is. Szerintem ilyen még nem történt az F1-ben, hogy valaki az utolsó versenyen azt használja, amivel az egész évet kezdte” – mondta Grosjean még csütörtökön.
A pénteki edzésnapon aztán némiképp változott az eredeti terv. Grosjean egy másik tesztpadlólemezt használt, és tovább, mint tervezték. A francia a tesztspecifikációval a középmezőny legjobbjaként zárta a délutáni első gyakorlást, ezért úgy határoztak, az egész hétvégét ezzel a konstrukcióval teljesíti. Aztán jött az esti baleset Valtteri Bottasszal, amely során tönkrement a padlólemez, amelyből ez volt az egyetlen példány…
„Ez egy hosszú történet. A terv az volt, hogy kipróbálom a legújabb konfigurációt az első szabadedzésen, amit Kevin az Egyesült Államokban próbált ki, de nem volt vele elégedett. A fiúk változtattak kicsit a diffúzoron, és feltettük az autómra, hogy gyűjtsünk némi adatot. A terv az volt, hogy az első edzés után visszatérünk a hibrid versenyspecifikációnkhoz, de az első edzésen igen jónak éreztem az autót, ezért azt mondtam: »Fiúk, szerintem versenyezhetnénk ezzel a csomaggal, és megpróbálhatnánk ehhez igazítani a beállításokat, mert tetszik a viselkedése. A féktávok végén az autó kicsit jobban fordul, és ez jobban passzol a vezetési stílusomhoz.« Emiatt ezzel a specifikációval folytattuk délután is, és megint csak versenyképesek voltunk. Délelőtt hatodik lettem, délután hetedik, és erre ezen a pályán egyáltalán nem számítottunk.”
„Aztán jött a balesetem Valtterivel, és ez nagyon rossz hír volt, mivel csak ez az egyetlen példányunk volt ebből a változatból. Szóval most vissza kell állnom arra, amit Kevin használt az elejétől, és a péntekem ezzel mehet a kukába.”
Günther Steiner csapatfőnök sem repesett a boldogságtól. „Ezt a csomagot már pár verseny óta próbálgatjuk, hogy jobban megértsük a problémáinkat. Itt hirtelen működni kezdett, ezért a versenyen is használni akartuk. Most ezt elfelejthetjük. Ennyi balszerencse, amennyi minket idén ér, nem is létezik” – panaszkodott az olasz.
Az FIA megrovásban részesítette Bottast a túl optimista előzési kísérletéért. A finn bocsánatot is kért Grosjeantól, aki nem vette észre, hogy ennyire későn bebújik mellé a belső íven. A francia azt is elárulta, mit mondott neki a motorcserés büntetése miatt vasárnap csak a mezőny végéről rajtoló ellenfele. „Beszéltem Valtterivel, és bocsánatot kért, ami kedves volt tőle. Azt mondta: »Nézd, én vasárnap a mezőny végéről fogok indulni, ezért próbálgattam az előzési manővereket. Ennél talán túlságosan távolról indítottam.« Én nem számítottam rá, hogy ennyire messziről bebújik. Valójában a látóteremen kívül volt, szó nem volt róla, hogy kinyitottam neki az ajtót.”
„Véleményem szerint az ő hibája volt, de bocsánatot kért. Megesik az ilyen, mindannyian hibázunk. Günther emlékeztetett, hogy én Silverstone-ban a boxutca kijáratánál pördültem meg. Mondtam is neki: »Köszi, főnök, ez még ma is fáj!« Mind követünk el hibákat, emberek vagyunk. Csak az bánt, hogy elvesztettük az autót, amivel versenyezni akartunk.”
Grosjeant megkérdezték, szerinte elegendő büntetés-e Bottasnak a az egyszerű figyelmeztetés. „Nem tudom. Már elve a mezőny végén van, szóval adhatnak neki annyi rajthelyes büntetést, amennyit csak akarnak, úgysem változtat semmin. Nem volt szép megmozdulás, bocsánatot kért érte. Hogy szükség van-e ilyesmire a második szabadedzésen? Nem hinném. Hátrányba hozott bennünket? Igen. Lett-e bármilyen kára ebből a Mercedesnek? Nem igazán. Egy megrovás? Nos, nem vagyok bíró, és örülök annak, hogy nem vagyok az” – kommentált.
A bosszúsága nem véletlen. Miközben ő szárnyalt pénteken az alternatív Haasszal, addig csapattársa, Kevin Magnussen a mérvadó esti edzést a 14. helyen zárta, fél másodperces hátrányban hozzá képest.