Musorujsag
Élő Eredmények

Bevállalós lesz Leclerc Verstappen ellen a bajnoki bronzért

Bevállalós lesz Leclerc Verstappen ellen a bajnoki bronzért

F1, Auto Motor und Sport, Sky Sports
Fontos a bajnoki bronz Charles Leclerc számára, aki azt ígérte, különösen agresszív lesz a szezonzáró versenyen. Sebastian Vettel eközben a rossz taktikán vág neki a futamnak?

Az utolsó összecsapás következik. A vasárnapi Abu-dzabi Nagydíj (13:30, M4 Sport – élő) lezárja a 2019-es Forma–1-es idényt. A finálénak Lewis Hamilton indul neki abszolút favoritként, aki meggyőző magabiztossággal szerezte meg a pole pozíciót szombaton. Legfőbb ellenfelének a hétvége eddigi alakulása alapján Max Verstappen tűnik, aki a kvalifikáción és a pénteki hosszú etapokon is erősebbnek tűnt, mint a Ferrari versenyzői. Ez különösen Charles Leclerc-t nyugtalaníthatja, aki még nem tett le arról, hogy a holland előtt végezzen a bajnokság harmadik helyén.

A küzdelmük szempontjából az időmérő különösen rosszul alakult Leclerc számára. Bár az időeredmények alapján lett volna sansza megelőzni Verstappent, a Q3-as utolsó mért körét nem teljesíthette, mivel a Ferrari túl későn küldte őt pályára. 8 századdal kapott ki Verstappentől, és e vereség egy első rajtsoros helybe került, hiszen Valtteri Bottas büntetésével a Red Bull-os egy helyet előrelép a rajtrácson, pont Hamilton mellé.

Leclerc előrebocsátotta, talán sok minden szól most ellene, nem fogja könnyen adni azt a bajnoki bronzot. „Igen, természetesen harcolni fogok érte. Elég sok kockázatot fogok vállalni a rajtnál. Muszáj kockáztatnom, mert Max előtt akarok végezni a bajnokságban. Mindent bele fogok adni” – ígérte a 11 pontos hátrányban lévő monacói. „A maximumot fogom adni az első körökben, mert már nem lesz vesztenivalóm. Maxszal a harmadik helyért küzdünk, és szinte egymás mellől indulunk, szóval izgalmas lesz a verseny!”

Márpedig ha ő ilyesmit ígér, akkor az úgy is lesz. Emlékezhetünk Monacóra, ahol a csapata szintén rossz taktikázással szúrta el az időmérőjét. A mezőny végére került, majd jelezte, rendkívül agresszív lesz a versenyen. Másnap faltörő kosként tört előre, és felzárkózása sikeres is volt, amíg neki nem ütközött Nico Hülkenbergnek a Rascasse-ban egy túl agresszív manőver végén.

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

Vakmerőség és szimpla kockázatvállalás között persze van különbség, Leclerc Abu-Dzabiban csak utóbbit engedheti meg magának, máskülönben hamar szertefoszlik az álma a harmadik helyről, amely számára és Verstappen számára is fontos.

Vagy Leclerc-nek lenne a fontosabb? „Jobb harmadiknak lenni, mint negyediknek” – ismerte el Verstappen még csütörtökön, majd hozzátette, számára nem akkora presztízskérdés e helyezés. „Ha visszatekintesz húsz év múlva, és azt látod, hogy harmadik voltál, szerintem nem leszel igazán boldog. Mind nyerni vagyunk itt, és a bajnoki címért akarunk harcolni. Jó lenne a hétvégén megszerezni a harmadik helyet, de húsz év múlva nem hiszem, hogy ez érni fog bármit.”

 

Vettellel eltaktikázzák?

Vasárnap Leclerc-nek egyébként sem csak Verstappenre kell figyelnie. Brazíliai ütközésük után izgalmasnak ígérkezik, hogy a második sorban egymás mellől fog rajtolni a Ferrari két versenyzője. Ráadásul eltérő gumin teszi ezt. Míg Leclerc Hamiltonhoz és Verstappenhez hasonlóan a közepes keveréket választotta az első etapra, Sebastian Vettel a lágyon jutott tovább a Q3-ba.

A Ferrari az utolsó pillanatban variált a taktikák megosztásával. „A csapat számára világos volt, hogy mindketten a lágyon megyünk ki, mert nem voltunk biztosak benne, hogy a közepes elég lesz a továbbjutáshoz” – magyarázta Leclerc. „Az első Q3-as köröm egészen jól sikerült, és eléggé magabiztos voltam, hogy tudok javítani a közepesen. Ezt tettük föl, és mindent beleadtam, hogy megjavítsam az első körömet. Sikerült, és ez jó.”

Mint kiderült, a közepes gumis próbálkozás Leclerc kimondott kérése volt. Rámenősen jelezte a csapatának, hogy bizony ezen a gumin akar rajtolni, és a mérnökök nem is ellenkeztek. Vettelt viszont a lágyon hagyták. Csodálkozott is a végén. „A terv az volt, hogy a lágyon megyünk tovább a Q2-ből. Meglepődtem, amikor Charles hirtelen a közepesen ment ki” – ismerte el a négyszeres világbajnok.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Megkérdezték, nem tart-e tőle, hogy az élmezőnyből egyedüliként rosszul gondolkodott. „Meglátjuk holnap. Azt remélem, hogy én leszek az egyetlen, akinek igaza lesz…” – mondta mosolyogva, miközben érezhető volt rajta, van benne némi bizonytalanság a taktikáját illetően. Nem véletlenül. Később elismerte, ő maga is szívesebben rajtolna a közepes keveréken. „Simán továbbjutottunk volna vele a Q3-ba” – vélekedett.

Ezt támasztja alá Leclerc erős ideje, de az is, hogy a vörös autók már a szombati harmadik szabadedzésen is gyorsabbnak mutatkoztak a sárga Pirellin. Hogy azon érték el legjobb eredményüket, az egyébként szintén egy furcsa taktikának volt köszönhető. Versenyzőik pénteken eggyel több lágy gumit használtak, ezért a harmadik tréningen kénytelenek voltak a közepessel időmérőt szimulálni. Az ottani tapasztalataik viszont valamiért nem voltak elég meggyőzőek ahhoz, hogy a Mercedes és a Red Bull taktikáját kövessék a Q2-ben. Csak Leclerc látta meg az esélyt.

A csapatfőnök Mattia Binotto azt nyilatkozta, a különböző gumitaktikák a csapat érdekeit szolgálják: így a legrugalmasabbak stratégiai szempontból a versenyen. „A döntés nehéz volt. De biztosra akartunk menni, hogy a lehető legtöbb lehetőségünk legyen a versenyen a két versenyző taktikájának megosztásával.”

Ez alapján nem zárható ki, hogy Vettelt amolyan láncreakció-beindítónak fogják használni, aki a korábbi kiállásával, elévágási kísérlettel próbálja meg lerövidíteni a riválisok közepes gumis első etapját.

Hogy melyik versenyző hogyan jön ki a taktikájából, az már a futam első etapján kiderülhet. A rajtnál mindenesetre a jobban tapadó lágyabb gumi miatt Vettel lesz előnyben. Leclerc-rel és Verstappennel szemben is. És ez ígérhet izgalmakat a futam első köreiben. A Ferrari boxfalán is…

 

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

További tartalmak