Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: Leclerc-é a harmadik hely, de a Ferrarit megbüntették

Hivatalos: Leclerc-é a harmadik hely, de a Ferrarit megbüntették

FIA
Bő két órával a szezonzáró versenyt követően lefolytatott vizsgálat után az FIA bejelentette, Charles Leclerc megtarthatja a harmadik pozícióját. A hibázó Ferrari viszont nem úszta meg.

Jutott még egy kacifántos ügy a Forma–1 2019-es bajnokságának legvégére is. A Ferrarihoz kötődött, amely csapat már az Abu-dzabi Nagydíj rajtja előtt az FIA radarjára került, miután egy mérés során megállapították, nem annyi üzemanyag van Charles Leclerc autójában, amennyiről a csapat előzetesen tájékoztatta őket. Mivel a versenybíróság a futam miatt elfoglalt volt, a hivatalos eljárást a leintés utánra időzítették. Órákkal később született csak meg az ítélet: Leclerc maradt a harmadik helyezett, miközben a Ferrarinak 50 ezer eurós pénzbüntetést kell fizetnie.

A probléma forrását közel 5 kilogramm üzemanyag jelentette, amivel a Ferrari nem tudott elszámolni. Egy 2019-es szabály értelmében minden csapatnak legalább két órával a verseny rajtja előtt hivatalosan tájékoztatnia kell az FIA-t arról, pontosan mennyi üzemanyagot tölt az autójába. A teljes versenytávon maximálisan 110 kilogramm fogyasztható el (ennyi használható a bemelegítő körön, a versenytávon, a tiszteletkörön, és még a mintavételhez is maradnia kell bizonyos mennyiségnek). Erre jön rá az a mennyiség, amit a rajtrácsra vezető kör és a boxutca megnyitását követő próbakörök alatt használtak fel. Az FIA véletlenszerű ellenőrzéseket is elvégez, melyeknél lemérik az autók tömegét, és megnézik, a csapatok által közölt mennyiségű benzin van a tankban.

Leclerc autója esetében a mért üzemanyag-mennyiség 4,88 kilogrammal meghaladta a csapat által bejelentett értéket. Ezzel megszegték a 014-19-es számú technikai direktíva előírását. Az FIA viszont nem technikai szabálytalanságért, csupán egy sportszabály megszegéséért ítélte el őket, ennélfogva csak a csapat bűnhődött.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

„A bíróság meghallgatta a csapat képviselőit, az FIA technikai delegáltját és az együléses technikai igazgatót. A 014-19-es technikai direktíva kimondja, hogy a csapatnak be kell jelentenie, mennyi üzemanyagot szándékozik az autóba tölteni a rajtrácsra vezető körökre, a bemelegítő körre, a versenyre, a levezető körre és minden szükséges beindításhoz. A technikai delegált megerősítette, hogy az autóba került üzemanyag tömegét a 014-19-es technikai direktíva alapján ellenőrizték. 4,88 kilogramm eltérés mutatkozott a csapat bejelentése és a 16-os számú autó által mért üzemanyag tömege között. A csapat bejelentése ennélfogva pontatlan volt, ami kimeríti a technikai direktíva megszegését. Ez pedig a sportkódex 12.1.1.i) szabálypontjának megsértését jelenti. A bíróság ennek megfelelően úgy ítélte meg, hogy a csapatnak 50 000 eurós pénzbüntetést kell fizetnie a pontatlan bejelentésért” – állt az FIA részletes indoklásában.

Charles Leclerc ezzel hivatalosan is dobogóval zárta az évet, az Abu-dzabi Nagydíj eredeti végeredménye pedig véglegesnek tekinthető.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak