Utolsó körös előzéssel lett meg a „kisvilágbajnoki” cím Sainznak

Lehet, hogy nézőként szemlélve unalmas volt az év utolsó F1-es versenye, Carlos Sainz számára nem is lehetett volna izgalmasabb. A legutolsó kör közepén biztosította be az alsóház „bajnoki címét”!

Carlos Sainz (Fotó: XPB)
Bánhatjuk, hogy lemaradtunk róla! Miközben az Abu-dzabi Nagydíj hajrájában az F1 rendezői azt találták a legizgalmasabb jelenetnek, ahogyan Valtteri Bottas próbálja utolérni Charles Leclerc-t az utolsó dobogós helyért, pár hellyel hátrébb ennél kiélezettebb csata zajlott. Carlos Sainz zárkózott föl Nico Hülkenbergre. Csak a 10. pozíció volt a tét, de ennél jóval több: Sainznak pontszerzőnek kellett lennie ahhoz, hogy megelőzhesse Pierre Gaslyt a bajnokság 6. helyén, és ezzel az élcsapatok versenyzői mögött a legjobb legyen.

Sainz és Gasly egyformán 95 ponttal vágott neki az évzárónak, ám a franciát rangsorolták előrébb az előkelőbb idénybeli legjobb helyezése miatt. Neki az interlagosi második, a mclarenesnek az interlagosi harmadik pozíció jelentette a csúcsot. Sainznak a verseny elején úgy tűnt, könnyű dolga lesz. Ő a top 10-ből rajtolt, ellenfele azon kívülről, és már az első körben balesetbe keveredett, melynek következtében elvesztette első szárnyát, és visszacsúszott az utolsó helyre.

A McLarennél már előre tartottak attól, hogy a szombati Q3-as szereplésüknek vasárnap meglesz a böjtje. Nekik muszáj volt a gyengébb lágy gumin rajtolniuk, miközben a top 10-en kívüliek szabadon választhattak abroncsot. Többségük a közepes vagy kemény keverék mellett döntött, s ezzel taktikai előnybe került. Így tört előre Sergio Pérez és Danyiil Kvjat is. A wokingi csapat érezte a vesztét, ezért cselekednie kellett. Kockázatos lépésre szánták rá magukat: hiába voltak a kemény gumin, a 41. körben még egyszer a boxba fordultak, és friss közepest raktak az 55-ös rajtszámú autóra. Sainz ezzel ugyan kikerült a top 10-ből, de gumielőnybe került, és üldözőbe vehette Nico Hülkenberget, akit az utolsó, vagyis az 55. körben (szerencsés szám az 55-ös rajtszámot használó spanyolnak) előzött meg.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)



„Az utolsó kör tizenegyes kanyarjában kellett megcsinálnom. Nicóé volt az utolsó pontszerző hely. A McLaren és a Renault is a lágy gumin rajtolt, ami hátrány volt. Az utolsó kerékcserénk kockázatos volt, de akkor már a pontzónán kívül voltunk, mivel Pérez és Kvjat átgázolt volna rajtunk a sokkal frissebb gumikon. Úgy gondoltam, nem nézhetem ölbe tett kézzel, ahogyan kicsúszom a pontszerző zónából, ezért úgy voltam vele, kockáztassunk, tegyük föl a közepes gumit! Tizenöt körre föltettük, és az utolsó körben értem utol Nicót, majd a tizenegyes kanyarban megelőztem” – mesélte Sainz.

Szavaiból kiderült, a taktika az ő ötlete volt. „Én javasoltam, a végső döntést viszont ők hozták meg. A futamot áttekintve világos volt számomra, hogy a közepesen rajtolók, akik olyan sokáig kint maradtak az elején, a friss kemény gumin átrepülnek majd rajtunk. A kilencedik helyen álltam, szóval a tizenegyedik helyre kerültem volna, és sehol sem lettem volna. Egész verseny alatt Nico mögött voltam, és azt mondtam, álljunk ki most, lesz huszonegy másodperc hátrányom, amit le fogok dolgozni, és háhta meg fogom tudni előzni a közepesen. Azonos gumin erre nem volt mód.”

 

De miért hagyták ki az adásból?

Ironikus, hogy a tévés közvetítésből kimaradt a mindent eldöntő manőver. Arról a Sainzról volt szó, aki már hetekkel ezelőtt, többször is panaszkodott, hogy az F1-es rendezők nem fordítanak elég nagy figyelmet a középmezőny csatáira, pedig azok nagyon izgalmasak. Most is zavarta, hogy nem kerülhetett a képernyőre. „Nem akarok erről túl sokat beszélni, de mindenki erről a hatodik helyért vívott csatáról beszélt egész hétvégén, erre amikor az utolsó körben ott a csata érte, nem mutatják… Eléggé furcsa, hogy mindenki felkapja ezt a hatodik helyes csatát, és még csak meg sem mutatják a tévében” – panaszkodott.

Kárpótlásként elmesélte, hogyan élte meg ő a Hülkenberggel vívott csatát. „Amikor utolértem Nicót, a jobb első gumim már elment. Ő későn húzódott védekezésre, én meg úgy gondoltam, akkor rámegyek a jó kigyorsításra. De remek volt az irányváltása, a kigyorsítása, én meg zavaros levegőben voltam. Nyitottam a DRS-t, és attól féltem, nem lesz elég időm. Közeledtem, közeledtem, közeledtem, hagytam, hogy védekezzen, majd az utolsó pillanatban irányt váltottam és megcsináltam. Szóval a hatodik helyért folyó küzdelem csúcsa volt ez, amiről mindenki beszélt előtte, ami nyomást helyezett ránk. És hogy ez az utolsó körre maradt, a legutolsó előzési lehetőségemre, az rendkívül izgalmassá tette.”

 

Zsebben a kis bajnoki cím

Sainz elárulta, az alsóház legjobb helyezésére ő amolyan bajnoki címként tekint. „Sokat beszéltem a csapatommal, és azt mondtam nekik: ezt vegyük úgy, mintha a bajnoki címért küzdenénk! Tekintsük ezt gyakorlásnak! A hatodik helyről van szó, nem az elsőről, de nagy dolog ez nekünk, ezért küzdjünk úgy, mintha egy bajnoki évről lenne szó! Nyomás alá helyeztük magunkat, gyakorlásból, mivel már évek óta nem harcoltunk győzelmekért. Így kezeltük ezt, ezért nagy volt a nyomás, és remek edzés volt. Még úgy is, ha a bajnoki cím esetében nyilván más is lenne a helyzet.”

A 2019-es év akár vízválasztó is lehet Sainz pályafutásában. Az eddigi ígéret idén a McLaren rutinosabb versenyzőjeként igazi vezér módjára kezdett viselkedni, éretten, okosan és kiegyensúlyozottan teljesített egész évben. És miután a McLaren is nagyot javult, a jó eredmények sem maradtak el. Aligha számított rá egy éve, amikor a Renault-tól kikerülve, félig kényszerből Wokinggal írt alá, hogy ennyire nagy idényt futnak első közös évükben.

„Tavaly itt a csúcson fejeztem be, hatodik lettem. Akkor tudtam, hogy ha minden összeáll, jól szerepelhetek a McLarennél, de az egész egy nagy ismeretlen volt. Nem tudhattam, mi lesz velem és a csapattal, hogyan fog teljesíteni a McLaren a következő évben. De már az aláírásomkor minden előjel pozitív volt, és olyan hangulatot tapasztaltam, amilyet más csapatnál még nem. Pozitív érzésekkel vágtunk neki a télnek, nagyon jól felkészültünk, és az egész F1-es pályafutásom legjobb szezonját sikerült összeraknunk, továbbá ez volt a McLaren legerősebb éve az elmúlt öt évből. Jó látni, hogy képesek vagyunk erre. Ezen a hétvégén nagy nyomást helyeztük magunkra, mert nagyon akartuk ezt a hatodik helyet. De megpróbáltuk, és sikerült” – konstatálta elégedetten a konstruktőri 4. istálló versenyzője.