Ezért nem lehetett már a futam előtt tisztázni a Ferrari benzinügyét

Órákat kellett várni az év utolsó versenyén arra, hogy hivatalossá váljon a végeredmény, pedig a Ferrari üzemanyag-ügye már a rajt előtt ismert volt. Az FIA elmagyarázta, miért nem hoztak döntést a rajt előtt.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)
Nem így történt végül, ám elméletileg megeshetett volna ez is: Charles Leclerc elrajtol a szezonzáró versenyen, valakivel olyan incidensbe kerül, ami tönkreteszi az illető versenyét, majd a leintést követően az FIA bejelenti, hogy kizárja a monacóit a csapat már a futam előtt elkövetett vétségéért. Vajon mit szólt volna ehhez az áldozat csapata, és mit kapott volna érte az FIA?

Az Abu-dzabi Nagydíj rajtja előtt többen említették e lehetséges forgatókönyvet, amikor kiderült, hogy a Ferrarira vizsgálat vár az üzemanyag-mennyiség körüli mizéria miatt. Jo Bauer technikai delegált 50 perccel a futam rajtja előtt jelezte, hogy a vörösök által hivatalosan bejelentetthez képest több üzemanyagot mértek az autó tankjában. A szúrópróbaszerű ellenőrzés során (melynél előbb leszivattyúzzák a benzint, lemérik az üres autót, majd visszatöltik az üzemanyagot, és még egyszer mérlegelnek, hogy kiszámíthassák a benzin tömegét) 4,88 kilogrammos (6,6 liter) eltérést mértek a szövetség ellenőrei. Bár ezek után arra várt a paddock, hogy Leclerc egyáltalán kap-e rajtengedélyt, az FIA nem sokkal később bejelentette, csak a verseny után fogja kivizsgálni az esetet.

Talán nem tűnt szerencsés helyzetnek, ám mint azt Michael Masi versenyigazgató kifejtette, sok választásuk nem volt. „Könnyű azzal jönni, hogy az ügyet a futam előtt tárgyalni kellett volna, de nekünk ilyenkor egy bizonyos folyamaton kell végigmennünk, jogi eljáráson, ami elég bonyolult. A csapatnak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kifejtse az álláspontját” – mutatott rá az ausztrál szakember.

Márpedig erre a rajtra készülve sem a Ferrarinak, sem az FIA-nak nem volt kapacitása. A versenybíróságnak a futam alatt ráadásul az egyéb ügyekkel vagy lehetséges ügyekkel kellett foglalkoznia.

Charles Leclerc (Fotó: XBP)



Masi emellett elmondta, az üzemanyag mennyiségének ellenőrzése önmagában sem egyszerű folyamat. „Ahogy én tudom, ez eléggé intenzív eljárás. Megcsinálták az ellenőrzést, és a létező leghamarabb jelentették. Amikor öt perccel vagyunk a boxutca megnyitása előtt, nincs idő arra, hogy embereket idézzünk be, meghallgassuk őket, sem arra, hogy pontos meghallgatást bonyolítsunk le. Van egy ilyen rendszerünk, és meg van határozva, hogy mit kell tennünk.”

A hivatalos rajtfelállás közzétételére így is később kerítettek sort, mint szoktak, ami azt bizonyítja, hogy a versenybíróság foglalkozott a technikai delegált jelentésével, és mérlegelte, van-e mód gyors eljárásra. „A rajtrács jelzőfényeit az előzetes rajtsorrend alapján alakítottuk, de amíg a bírák megkapták és mérlegelték a jelentést, valamint gyorsan megnézték, hogy mi lesz a teendőjük, mi nem adtuk ki a hivatalos rajtrácsot. Az a gyakorlatban emiatt jött ki csak azt követően, hogy megnyitottuk a boxutcát.”

Miközben a büntetés lehetősége végig Damoklész kardjaként lebegett Leclerc feje fölött a versenyen, a Ferrari tehetsége utólag elárulta, ő mit sem tudott arról, hogy veszélybe kerülhet az eredménye. „Nem, én nem voltam tudatában az ügynek” – ismerte el. „Nekem a vezetésre kellett összpontosítanom, és így is volt. És meg is értem, hogy miért nem szóltak. Fogalmam sem volt arról, mi lehet a probléma.”

Leclerc végül a harmadik helyen kormányozta célba a Ferrariját, és meg is tarthatta az ezért járó trófeáját. A Ferrarit ezzel szemben 50 ezer eurós pénzbírsággal sújtották, mivel vétett a sportkódex egy szabálypontja ellen.

Kapcsolódó tartalom