„Mint a járási bajnokságban” – Vettel morgott, az FIA magyarázkodott

Több versenyző futamát is meghatározta, hogy az Abu-dzabi Nagydíj első harmadában nem lehetett DRS-t használni. Az FIA magyarázatot adott a malőrre.

Sebastian Vettel hiába üldözte az első etap elején Max Verstappent , hiányzott neki a DRS (Fotó: XPB)
Egyetlen esélye volt Sebastian Vettelnek arra, hogy a hátrányosnak tűnő lágy gumis taktikájából kihozzon valamit: ha kihasználja a piros Pirelli első körökben kínált teljesítményelőnyét. A rajtnál és Max Verstappen korai támadásakor ez nem sikerült neki, ám az első etap elején még így is lett volna módja a holland elé kerülni, csakhogy ehhez túl nehéz volt előzni az abu-dzabi pályán. A gumielőny a vonatozás után aztán odalett, és a négyszeres világbajnok futama egyirányú utcává vált.

A ferraris a leintést követően azt mondta, éppen az a plusz hiányzott neki a pozíciónyeréshez, amit a futam első 17 körében nem használhatott a mezőny. Bírálta is a szervezőket. „A DRS-re vártam, de az nem jött. Egy kissé olyannak éreztem ezt, mintha a járási bajnokságban lennénk. Nem tudom, hogyan eshet meg ilyesmi. Bizonyára azért van, mert szinte semennyi pénz nem jut a sportágra…” – mondta szarkasztikusan, utalva arra, hogy éppen a legfényűzőbb versenyen mondta fel a szolgálatot a rendszer.

Nem ő volt az egyetlen, akinek versenyét döntő mértékben befolyásolta a malőr. Valtteri Bottas a mezőny végéről próbált volna fölzárkózni, ám a DRS hiánya nem tette egyszerűbbé a feladatát. A vele azonos motort használó Sergio Pérez mögött 5 körig rostokolt, majd Nico Hülkenberg is több körön keresztül feltartotta, pedig már elhasznált lágy gumin ment. Ekkor hozta föl a nyakára Vettelt és Alexander Albont is. Hogy mennyit segített volna a mercedesesnek az állítható hátsó szárny, az a 18. körös jelzés után egyből megmutatkozott. Az FIA akkor adott engedélyt a DRS-használatra, és Bottas pár másodperccel később simán el is ment a Renault mellett.

Sebastian Vettel támadja Valtteri Bottast a 17. körben (Fotó: Formula1/Twitter)

Sebastian Vettel támadja Valtteri Bottast a 17. körben (Fotó: Formula1/Twitter)



„Miután a helyzet stabilizálódott az első körök után, a DRS-re vártam, de nem kaptunk engedélyt az aktiválására. Ez megnehezítette a felzárkózásomat. Sok időt vesztettem vele, és a tempónk alapján előrébb is juthattam volna” – utalt arra, hogy a hátsó szárny és a gyorsabb előzések révén akár még a dobogót is elérhetőnek tartotta volna.

De mi is okozta a furcsa fennakadást? A választ Michael Masi versenyigazgató adta meg: szerverhiba lehetetlenítette el a rendszer működését. „Az adatszerverünk összeomlott. Az időmérő még működött, mint az látható is volt, de ez összeomlott, ezért azonnal letiltottam a használatát” – indokolt az ausztrál. „Nem aktiválhattuk, amíg száz százalékig biztosra nem mentünk, hogy nemcsak fut a biztonsági rendszer, hanem fut és jó adatokat is szolgáltat. Különböző ellenőrzéseket futtatunk le, együttműködve az FIA-val és az F1-es csoporttal, hogy biztosítsuk, minden tökéletesen működik. Addig meg sem próbálkoztunk vele, amíg nem vált biztossá.”

Az FIA-t a biztonsági rendszer segítette ki, amely a kiesés idején is eltárolta az adatokat. „Az első lépés az volt, hogy beazonosítottuk a problémát. Mint tudjuk, a tartalék rendszerek esetében mindig van egyfajta késés az átkapcsolás miatt. Biztosítottuk, hogy ez stabilan fusson, és meggyőződtünk róla, hogy amit küld, az helyes és pontos. És miután elégedettek voltunk a helyzettel, újra aktiváltuk a rendszert, majd engedélyeztük a DRS használatát.”

A kellemetlen problémának volt hatása, ám Masi megjegyezte, bele sem mer gondolni abba, mekkora kavarodás lett volna belőle, ha nem tiltják le a DRS-használatot.