Az évzáró abu-dzabi gumiteszt tétje és részletei

Éppen csak lezárult a 2019-es világbajnokság, a Forma–1 mezőnye máris megkezdte a felkészülést 2020-ra. A kétnapos abu-dzabi teszt elsősorban a gumikról szól – elmondjuk, miről szól a gyakorlás, és milyen fontos döntés vár a csapatokra.

Fotó: Honda
A kedden és szerdán lebonyolított szezonzáró teszt hivatalosan gumiteszt. Ezt általában a csapatok a következő évi abroncsok és új versenyzőik megismerésére szokták használni, ám idén ennél összetettebb feladat vár rájuk: a tesztek után a nyert ismeretek alapján előbb döntést kell hozniuk arról, milyen gumikkal akarnak versenyezni jövőre.

Emlékezhetünk rá, hogy az év első felében több istálló (Red Bull, Ferrari) még azért lobbizott, hogy mielőbb szabaduljon meg az F1 a 2019-re kifejlesztett gumiktól, mivel azokkal nehéz boldogulni, és „csak a Mercedest segítik”. Miután a gumikkal bajlódok kezdtek összebarátkozni az idei keverékekkel, változott a hangnem. Addigra viszont a mezőny kérésére a Pirelli már – jócskán megkésve – elkezdett kifejleszteni egy módosított felépítésű gumit 2020-ra. A célkitűzés az volt, hogy nagyobb hőtartományban működő papucsokkal rukkoljanak elő. A kevéske tesztjük után Austinban az új változatokat minden csapat kipróbálhatta, ám a versenyzők csak panaszkodtak. Túl sokat csúszkáltak, kevés volt a tapadás, erősen túlkormányzottá vált az autó, sokat romlottak a köridők. Ezek után egyes csapatok már azért kardoskodtak, hogy 2020-ban is tartson ki az F1 a 2019-es gumiverzió mellett...

Az FIA ezek után közbelépett, és nem hagyta, hogy még az abu-dzabi teszt előtt döntés szülessen e kérdésben, így a mostani két napban a mezőny lehetőséget kapott a 2019-es és a 20020-as gumik közvetlen összevetésére. A Pirelli érvelése szerint az austini próba több szempontból sem volt mérvadó. Egyrészt túl hideg volt a pálya, ami megtévesztette a csapatokat, másrészt jelezték, a guminyomás is túl magas volt, ezért Abu-Dzabiban a nagydíjhétvégéhez képest 1,5 psivel csökkentették azt, hogy az abroncsok jobban tapadjanak. E két napban ezenkívül a csapatoknak nem kell a nagydíjhétvégére tökéletesíteniük az autójukat, mint Austinban, így lesz módjuk úgy alakítani az aerodinamikát, hogy az jobban illeszkedjen a megváltozott módosított profilú új gumikhoz. Vagy legalábbis felmérhetik, milyen módosításokra van szükség a gumik miatt. Ez szintén fontos szempont, hiszen az új gumik oldalfala annyit változott, hogy Austinban egyes gárdának ki kellett vágniuk egy kis részt a padlólemezükből, hogy elférjen tőle a gumi.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



 

Elégedetlen csapatok

A csapatok persze még a teszt előtt is zsörtölődtek egy sort a kialakult helyzet miatt. Többen úgy vélik, hogy hiba a 2020-as gumikra váltani egy ennyire elkapkodott előkészítés, valamint a rossz tapasztalatok után. Ki-ki az érdekének megfelelően foglal állást a kérdésben. A Haas egész idényben bajlódott a 2019-es gumikkal, így nem meglepő módon határozottan a váltás mellett van.

Günther Steiner több időt kért a Pirellinek, mentegette őket az austini balul elsült teszt után, és megállapította, az F1-nek igenis szüksége van a 2020-as verzióra. „Egyetértünk abban, hogy az idei gumi nem volt jó. Sok volt rá a panasz, még a nézők részéről is. ’Ki tudja munkára bírni a gumikat?’ ’Az én gumim túl meleg.’ ’Vitorláznom kell, mert túlhevültek a gumik.’ Nekünk ez nem tetszik. Nem tudom, milyen lesz az új, de ha csak kicsivel is jobb, akkor azt kell választanunk. Az újnak nagyon rossznak kell lennie ahhoz, hogy ne ezt válasszuk” – érvelt a szenvedélyes olasz.

A Racing Point csapatfőnöke eközben azért tartana ki a 2019-es verzió mellett, mert attól tart, hogy a 2020-asra váltás túl későn jött, és csak a nagyobb gárdák fognak tudni alkalmazkodni hozzá. Otmar Szafnauerék már a folyamat elején próbálták megfúrni a gumiváltást: ők szavazták le azt is, hogy a Pirelli plusz tesztet kapjon az új abroncsokkal, és csak az FIA közbenjárásának köszönhető, hogy az olaszok ennek ellenére lebonyolíthatták a szükségesnek vérzett gyakorlást

Romain Grosjean (Fotó: XPB)



„Szeptember elseje volt a jövő évi gumik véglegesítésének határideje, és okkal. Egy olyan gumikonstrukcióról beszélünk, amelynek jelentős hatása van a fejlesztésre. Sajnos a hozzánk hasonló kisebb csapatok a késői váltásnál esetén nem tudnak olyan gyorsan reagálni. Az FIA és a kereskedelmi jogok birtokosa kiélezett küzdelmet és jobb versenyt akar, de közben olyan dolgokat tesz, ami csak még jobban szétszakítja a mezőnyt. Még csak meg sem kaptuk a szélcsatornás gumikat, csak a tavalyiak állnak a rendelkezésünkre. És ha az újakra váltunk, a nagyok gyorsabban fognak reagálni” – mutatott rá az amerikai.

Szavait alátámasztja, hogy a Mercedes teljes nyugalommal várja, hogyan dönt majd a mezőny. „Ez érdekes folyamat. Elég szokatlan döntésekkel jutottunk el idáig, de mi higgadtan várjuk, hogy milyen irányt vesz a dolog. Teszteltük a gumikat párszor, és szerintem mindkét iránnyal boldogulni fogunk. Kellemetlen, hogy ennyit kell várni, mire kiderül, milyen aerodinamikájú gumink lesz, de mindenki egy hajóban evez” – mondta James Allison technikai igazgató.

 

Szavazás a jövő héten

A csapatoknak a mostani tesztek után lesz pár napjuk arra, hogy alaposan kiértékeljék a két gumiváltozatot. Az FIA december 9-ére hirdette meg a szavazást arról, melyik verzió legyen a hivatalos 2020-as gumi. Ahhoz, hogy kitartsanak a 2019-es abroncsok mellett, a tízből legalább hét gárdának erre kell szavaznia. Kérdés, meglesz-e ez a többség. A Haas nyilvánvalóan a 2020-as gumik mellett van, a McLaren és a Renault pedig nem ódzkodik a váltástól, vagyis könnyen lehet, hogy három csapatot máris megnyert magának a Pirelli.

A gumigyártónak természetesen a 2020-as gumik bevetése az érdeke. Ha a résztvevők nemet mondanának rá, az komoly presztízsvesztést jelentene számukra, hiszen a tesztmunkájukat minősítené. Mario Isola sportigazgató már próbált is nyomást gyakorolni a csapatokra. „Amennyiben a 2019-es gumiknál maradunk, muszáj lesz magasabb nyomással használni azokat jövőre. Csak így tudjuk ellensúlyozni az autók nagyobb leszorítóerejét. Másfél másodpercet fognak gyorsulni jövőre” – riogatta a sokszor már most is a túl magas nyomásértékek miatt panaszkodó résztvevőket.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



 

11 különböző keverék bevetésen!

A mostani teszt tehát a megszokottnál meghatározóbb a jövő szempontjából. A tíz csapat minden esélyt megkap arra, hogy megfontolt döntést hozhasson, és az austini torzító tényezők nélkül, konstans körülmények között mérhesse fel a 2020-as új gumikat.

A két nap során minden istálló összesen 20 garnitúra gumit kap. Összesen 11 változatot vihetnek pályára, az 5 2019-es keveréket (1-es, 2-es, 3-as, 4-es 5-ös keverék), és 6 2020-ast (az új 2-es típusnak két variációja van). A húszból nyolc szett típusát szabadon választhatják meg, akár új, akár régi abroncsot is igényelhetnek, bármilyen keverékűt. Ezeken fölül a Pirelli két-két garnitúrát ad mindenkinek a 2019-es 3-as és 4-es keverékből, valamint a 2020-as 2-es, 3-as, 4-es és 5-ös keverékből.

A jelölés terén a Pirelli ismét sikeresen összezavar majd mindenkit. A régi és új típusokat egy oldalfalra elhelyezett pöttyel különböztetik meg, ami természetesen menet közben nem látható… A jelölések az alábbiak szerint alakulnak:

Az abu-dzabi gumiteszt gumitípusai és jelölésük (Grafika: Pirelli)

Grafika: Pirelli



A tesztnapok mindkét napon magyar idő szerint 6 órától délután 15 óráig tartanak. Kedden a a Mercedesnél Valtteri Bottas, a Ferrarinál Sebastian Vettel, a Red Bullnál Max Verstappen, a McLarennél Lando Norris, a Renault-nál Esteban Ocon, a Toro Rossónál Sean Gelael és Danyiil Kvjat, a Racing Pointnál Sergio Pérez, az Alfa Romeónál Kimi Räikkönen, a Haasnál Romain Grosjean, a Williamsnél pedig George Russell és Roy Nissany kap lehetőséget.