Lezárta Hubert halálos balesetének vizsgálatát az FIA

A héten közzéteszi a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a spái Forma–2-es versenyen történt, Anthoine Hubert tragédiájával végződő balesetről szóló jelentését.

Anthoine Hubert (Fotó: XPB)
Augusztus utolsó napja hozta el a 2019-es versenyidény egyik legsötétebb pillanatát. A Forma–2-es mezőny belgiumi szombati főversenyének elején több résztvevős baleset történt az Eau Rouge tetején, a Raidillon-kanyarban, melyben a franciák fiatal tehetsége, Anthoine Hubert életét vesztette, az amerikai-ecuadori Juan Manuel Correa pedig súlyos lábsérülést szenvedett.

A tragédia után az FIA a belga hatóságokkal és a spái szervezőkkel közösen átfogó vizsgálatot indított a baleset körülményeiről. Többek között az érintett csapatok, az Arden és a Sauber Junior Team by Charouz összetört autóit is lefoglalták, emellett az érintett versenyzőkkel, így Correával, valamint a baleset láncreakcióját defektjével kiváltó Giuliano Alesivel is beszéltek. A roncsokat a csapatok csak szeptember végén kapták vissza, így az FIA szakembereinek hetei voltak a feltérképezésükre és annak összerakására, pontosan mi és hogyan történt.

Jean Todt, az FIA elnöke a múlt hétvégi Abu-dzabi Nagydíjon tartott sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a vizsgálatot mostanra lezárták. Az elkészült jelentést szerdán a Motorsport Világtanács elé fogják tárni, és annak publikus eredményét közzé is teszik. A „publikus” szó használata viszont nem véletlen: a francia előrebocsátotta, nem osztanak meg minden részletet a nyilvánossággal. Várhatóan azon tanulságokat fogják felsorolni, amik alapján a jövőben változtatások következnek a biztonság terén.

Jean Todt (Fotó: XPB)



„Szerencsére már nem vagyunk hozzászokva az ilyen végzetes balesetekhez, szemben a múlttal, amikor ez megszokott volt. Ma ha ilyet látunk, nagyon csúnyán meglepődünk. A múltban nem lepődtünk meg. Nem szeretnék elismerést ezért, mert az FIA filozófiája nem ez volt az elmúlt egy évtizedben. Mindig próbáljuk jobbá tenni a dolgokat” – fogalmazott Todt, aki kiemelte, hiába értek el nagy eredményeket a biztonság terén, 2019 Hubert elvesztésével egy rossz év volt az autósport számára.

A Forma–2-es sorozat főnöke, Bruno Michel is úgy véli, a spái baleset ébresztőt fújt. „Sajnos azt kell mondjam, nem tudom, mit lehet még tenni azért, hogy elkerüljük, ami történt. Ez volt az első alkalom a GP2 és az F2 történetében, hogy ilyesmi történt. Voltak borzalmas baleseteink az elmúlt tizenöt évben, de a versenyzők minden alkalommal maguk hagyták el az autójukat. Emiatt elfelejtettük, hogy az ilyesmi megtörténhet. Mondjuk úgy, az idei szezon emlékeztetett rá minket.”