„Tízszer ellenőriztek” – ismét gyanús lett, ismét védekezik a Ferrari

Az utolsó versenyeken folyamatosan kérdőre vonták az ellenfelek a Ferrari szabályosságát. Az abu-dzabi ügyük nem javított a megítélésükön. Főnökük védekezik.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)
Amióta az F1 hivatalosan kihirdette a 2021-es szabályterveket, a politikai hadszíntéren még a Ferrari partnereként csatázó Mercedes és Red Bull hirtelen a vörösök ádáz ellenfele lett, és ott támadta őket, ahol csak érte. A vélt motortrükkjük kapcsán folyamatos kérdésekkel bombázták az FIA-t, és el is érték, hogy a szabályalkotó szerv új technikai direktívákat adjon ki, melyek ellehetetlenítik a szabálysértéseket. Habár a Ferrari folyamatosan tagadja, hogy motorja veszített volna a teljesítményéből, a két ellenfélnek meggyőződése, hogy kihúzták a vörösök méregfogát. Méréseik alapján a Scuderia korábban időnként 50 lóerőt is elérő motorfölénye az utóbbi versenyeken alig több mint 20 lóerőre zsugorodott.

Mindezek után jött az Abu-dzabi Nagydíj rajtja előtt kipattant ügy: a Ferrari más számot adott meg az FIA-nak a Charles Leclerc autójába töltött üzemanyag mennyiségéről, mint amennyit valójában az autójába töltött. A kizárás elmaradt, a szövetség 50 ezer eurós büntetéssel sújtotta a maranellóiakat, de nem technikai szabálysértésért, hanem egy sportszabály nem követéséért.

Többek szemében viszont ez a mostani ügy is csak azt a képet sugallta, hogy a Ferrari előszeretettel halászik a zavarosban. Mattia Binotto csapatfőnök védekezni kényszerült. Jelezte, habár valóban szúrópróbaszerűen mér az FIA benzinmennyiséget a futamok előtt, szó nincs arról, hogy eddig is eltérések voltak az üzemanyag-mennyiség terén. „Nem a mostani volt az első alkalom, hogy ellenőriztek minket. Ebben a szezonban már legalább tízszer megtették” – hívta föl a figyelmet a szakember.

Ha így volt, a Ferrari közkedvelt célpontja az FIA ellenőreinek. Az Auto Motor und Sport szerint a szövetség előszeretettel hívja ellenőrzése az élcsapatokat, de a rivális Mercedest így is csak négy alkalommal mérték le hasonló módon.

Mattia Binotto (Fotó: XPB)



Binotto hangsúlyozta, a mostani az első alkalom volt, hogy probléma adódott náluk. „Nem ez volt az első ellenőrzés, és mindig rendben volt minden. Most volt csak eltérés. Az ember jelenti, hogy mennyi üzemanyagot tölt az autójába a verseny rajtja előtt, majd megtankolja az autóját. Az FIA néha ellenőrzi, hogy amit jelentettünk, az megfelel-e a valóságnak. Egyszerűen mérlegelik az autót, kiürítik, újra megmérik, kivonják az értéket, és megállapítják, van-e eltérés” – magyarázta Binotto.

Még ha a mostani esetüknek nincs is semmi köze a korábbi vélt trükkökhöz, nem ez volt az egyetlen dolog, ami szemet szúrt a gyanakvó ellenfeleknek Abu-Dzabiban. Azt sem értették, a Ferrari miért utasította versenyzőit arra, hogy gyengébb motormódot használjon a futam alatt. Sebastian Vettellel a mérnöke közölte, hogy váltson át 4-es motorüzemmódba, amire a német csodálkozva vissza is kérdezett: „Miért?”. Riccardo Adami csak annyit felelt: „Mert szükséges.”

Erről is kérdezték Binottót a futam után, ám szerinte nem volt semmi gyanús az erőforrásuk visszatekerésében sem. „Austinban volt egy motorhibánk Charles-nál, és tudjuk, hogy egy bizonyos kilométerszám fölött már fennáll a kockázat. Spórolnunk kellett a gumival, legalábbis a keménnyel, mivel fennállt a lehetősége, hogy csak egyszer állunk ki. Végül nem így lett. Szóval egyszerűen csak próbáltuk kímélni a motort és a gumikat, és beosztani őket a versenyre” – hangzott a szemüveges csapatfőnök magyarázata.

A Ferrarinak lassan már minden lépése gyanús a fő ellenfelek szemében. Ilyen szempontból épp jókor ért véget számukra a szezon. 2020-ban viszont várhatóan ismét a célkeresztben lesznek. Érdekes lesz látni, hogyan alakul a sok szigorítás után az elmúlt másfél-két évben megfigyelt motorfölényük.