Musorujsag
Élő Eredmények

Ferrari: Már tavaly elbuktuk az idei bajnokságot

Ferrari: Már tavaly elbuktuk az idei bajnokságot

Motorsport
Nem ért célt, így elégedett sem lehet a Ferrari a 2019-es évvel, főnökük mégis fontos előrelépéseket lát csapatánál. Szerinte ezt az idényt viszont már 2018-ban elbukták.

Három futamgyőzelemmel nyolc pole pozícióval és több elszalasztott nagy eséllyel zárta le a 2019-es bajnokságát a Ferrari – „szokás szerint” ezúttal sem bajnokként. Az eredményt és az elkövetett sok hibát látva csalódást keltő volt az évük, ám Mattia Binotto kicsit más szemmel értékeli azt. A csapatfőnöki pozícióba az év elején előrelépő szakember nemcsak azt látja át, mi zajlott a versenyhétvégéken, azzal is tisztában van, mik történtek a háttérben, milyen változások mentek végbe, milyen akadályok merültek föl.

Talán ennek is köszönhető hogy meglepőnek tűnő mérleget vont. „Elégedett vagyok azzal, amit csináltunk” – jelentette ki. „Habár be kell vallanom, a Ferrari számára nem lehet cél, hogy nem nyer. De elégedettek lehetünk a szezonunkkal. Elégedett vagyok azzal, ahogyan a csapat összenőtt, a fejlődési potenciálunkkal, ami jó alapot jelent.”

Hogy mi hiányzik számukra a beteljesüléshez, az szerinte egyértelmű. „Az kiderült, hogy jobb autóra van szükségünk a győzelemhez. Ezen kell dolgoznunk. Gyorsabbá kell válnunk a versenyen, megbízhatóbbá. Az év első felében nem volt elég gyors és megbízható az autónk. Ha ez a kettő meglesz, minden könnyebbé válik. Tudjuk, hogy mik a gyengeségeink, és keményen dolgozunk rajtuk. De azt is el kell ismerni, hogy az F1-ben még sosem volt ennyire erős ellenfelünk. Feljebb kell kapcsolnunk. Az elnökünk támogat, az ügyvezető igazgatónk megadja a szükséges forrásokat. Ilyen szempontból elégedettek lehetünk.”

Sebastian Vettel kiesése (Fotó: F1) Sebastian Vettel kiesése Szocsiban (Fotó: F1)

Binotto úgy véli, az év eleji beragadásuk egyenes következménye volt a 2018 végi megtorpanásuknak. Emlékezhetünk rá, a Lewis Hamiltonnal Belgiumig még nyílt küzdelmet vívó Sebastian Vettel Monzától kezdett végleg leszakadni a későbbi bajnoktól, és ebben egyéni hibái mellett a csapat félrefejlesztése is közrejátszott. A fejlesztés terén még a mostani év első felében is voltak problémák. Szimulátoros gondokról és korrelációs hiányosságokról is lehetett hallani. Emellett a vörösöknek azzal is szembesülniük kellett, hogy az SF90-es modelljük aerodinamikai filozófiája balszerencsés módon éppen olyan volt, ami a legkevésbé illett a gumik idei változásához.

„Úgy vélem, ezt az évet mi már akkor elveszítettük, amikor tavaly tervezni kezdtük az autót” – ismerte el Binotto. „Végső soron nem voltunk elég versenyképesek az év elején, és ennek megvoltak az okai. Tehát az autónk projektje nem volt elég jó alap a kezdéshez. A fejlődési tempónkkal megmutattuk, hogy az autó dizájnja nem volt olyan jó, mint a riválisainké. Ezen múlt.”

 

A győzelmekre építkezni mindig könnyebb

A svájci-olasz emellett rámutatott, az ő ismételten átszervezett gárdájuk még mindig az útja elején jár, és ez is csak hátrány az összeszokott Mercedesszel (de akár a hasonlóan bejáratott gépezetnek számító Red Bull-lal) szemben. „A Mercedesnek megvolt az az előnye, hogy győztes szezonok után állt elő egy jó autóval. A megbízhatóságuk és a teljesítményük is megvolt. Amikor az egyik fél csak üldöző, több kockázatot vállal. De még így sem minden idei problémánk volt kapcsolatos a teljesítmény javításának kényszerével. A győzelmek segítenek megerősíteni a struktúrát, a csapatot, a megbízhatóságot. Tudjuk, hogy mit kell tennünk és hová kell jutnunk.”

Fotó: Ferrari Fotó: Ferrari

„Minden nyerő időszakhoz türelemre van szükség az elején. Idő kell ahhoz, hogy minden összeálljon egy csapatnál. De látom, hogy a csapatunk fejlődik, és ez optimistává tesz. Ezt nem jelenti azt, hogy már világbajnokok lettünk, az nehéz lesz. De fiatal csapat vagyunk, az embereink nincsenek régóta a szerepköreikben. Sokat tanultunk idén, jók az alapjaink. Az emberek ezt most bukásként értékelik, és nem lehet kifogásunk, mivel a Ferrarinak nyernie kell. Ez a célunk. Másodikak lettünk, sok pole pozíciónk van, kihagyott futamgyőzelmek. Ezt a szezont nem lehet csak úgy elhajítani.”

 

Ha tévút lenne, nem másolnák a Ferrarit

Konkrét gyengeségeik és a tervezési filozófiájuk kapcsán elmondta: „Túl lassúak voltunk a kanyarokban. Túl lassúak, mivel nem volt elég leszorítóerőnk. Egy körön ez nem annyira büntet, mert friss gumit használsz, de a versenytávon gyorsabban koptatod a gumikat, és összességében lassabb leszel. Gyors az autónk, ami sokat jelent az időmérőn, de nincs meg a leszorítóerőnk, ami a versenytempónk javításához kéne.”

Koncepciójukat sokan tévesnek ítélték az első félévben, ám Binotto szerint a folytatás igazolta, hogy nem futottak vele vakvágányra. Sőt az, hogy Abu-Dzabiban már a Mercedes is az övékhez hasonló, kis légellenállású első szárnyat tesztelt, számára annak bizonyítéka, hogy nem is lőttek nagyon mellé. „Ezt jó látni, mivel azt mutatja, hogy a tervezési filozófiánk nem rossz. Nyilvánvaló, hogy mi más célok mentén dolgozunk: növelnünk kell a leszorítóerőt, míg a többiek hatékonyabbá próbálnak válni. Meglátjuk, ki csinálja jól.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

„Már régóta fejlesztjük a 2020-as autót, eléggé előrehaladott állapotban van. A koncepció, a felépítése már megvan, a motor a tesztpadon, most mennek a megbízhatósági tesztek. Az aerodinamikán is dolgozni fogunk, keressük a leszorítóerőt. Az egyenesekben meglévő előnyünket nem szeretnénk elveszíteni. De nem tudhatod, mit csinálnak a többiek.”

A saját házuk portáján viszont sepregethetnek, és ezt meg is teszik. „Fontos, hogy tanulj a hibákból. Az átláthatóság elvét kell meghonosítani, melynél a hibákból tanul az ember. Mi egységesek vagyunk a nehéz időkben is. Hiszem, hogy a csapat tanul a problémákból, amikkel idén szembesült.”

„Nem tudom, mi lesz a helyzet a következő év elején, ezt most még senki sem tudhatja. Annyit tudunk, hogy huszonkét futamunk lesz jövőre, így ha az elején lesznek is gondok, azt még meg lehet oldani később. A legfontosabb, hogy csapatként egységesek maradjunk, összeszedettek, dolgozzunk keményen és jól, valamint motiváltan” – adta meg, szerinte mi a siker receptje.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

További tartalmak