Musorujsag
Élő Eredmények

Változások 2020-ra: reaktivált kockás zászló és tiltott titkolózás

Változások 2020-ra: reaktivált kockás zászló és tiltott titkolózás

FIA
Egy év után visszatér a hagyományos kockás zászló; jövőre tilos lesz a titkolózás – újabb 2020-as változtatásokról döntött az FIA.

Szerdán tartotta soros ülését az FIA Motorsport Világtanács, mely többek között a Forma–1-es bajnokságban is hozott pár új szabályt 2020-ra. Az egyik ezek közül a hagyományos kockás zászló „visszatérése”. A futam leintését jelző lobogó ugyan „nem ment sehová” 2019-ben sem, ám miután a 2018-as Kanadai Nagydíjon történt vele egy kis malőr, és a modell Winnie Harlow egy körrel hamarabb intette le vele a futamot, a szabályalkotók úgy döntöttek, háttérbe szorítják a zászlójelzést, és helyette a biztos kockás fényjelzés jelenti a versenyek hivatalos végét.

Csakhogy az idei év bizonyította, ez sem olyan biztos, mint amilyennek hitték. Az idei Japán Nagydíjat utólag azért kellett megkurtítani egy körrel, mert az elektronikus jelzést kiadó rendszer a kelleténél korábban villantotta fel a „verseny vége” jelzést. Bár a mezőnyt ez nem zavarta meg igazán, az FIA-nak nem volt mit tennie, utólag törölnie kellett az utolsó kört. És ezzel változott is a sorrend, hiszen a befutó előtt nem sokkal kieső Sergio Pérez úgy szerzett pontot, hogy a valóságban célba sem ért…

Sebastian Vettel már akkoriban jelezte, szerinte túlbonyolították a leintést, és miután sem a zászlós, sem a fényjelzéses megoldás nem nevezhető száz százalékig biztosnak, egyszerűbb lenne továbbra is a hagyományos zászlóra hagyatkozni. A Motorsport Világtanács a szerdai ülésén hasonlóan látta a helyzetet. Az FIA bejelentette, hogy 2020-tól ismét a zászlójel tekintendő a futam végének.

2020-ban Barcelonában már nem bújhatnak paravánok mögé Sebastian Vettelék (Fotó: XPB)

A tanács egy tesztekkel kapcsolatos döntést is hozott. Miután a Liberty Media tervei között szerepel, hogy a téli előszezonnak is egyre nagyobb publicitást biztosítson (idén élő közvetítés is volt a tesztekről az F1 TV-n), szeretnék érdekesebbé, nyitottabbá tenni az ott zajló eseményeket. Ennek jegyében elérték, hogy az FIA megtiltsa a csapatoknak a titkolózást: jövőre Barcelonában már nem lesz mód paravánokkal és leplekkel eltakargatni az autókat és a garázsokat, nyílt lapokkal kell játszaniuk a résztvevőknek. Az FIA indoklása: „Meg kell előzni, hogy a csapatok eltakarják az autóikat a téli teszteken, hogy az eseményeket vonzóbbá tegyék a média és a szurkolók számára.”

Ezeken kívül is született még pár döntés az ülésen. A technikai és sportszabályzat szövegének módosítását egyelőre nem részletezték, azt viszont jelezték, hogy jövőre szigorítanak az üzemanyag tesztelésére és mintavételezésére, valamint a csapatok ezzel kapcsolatos bejelentéseire vonatkozó előírásaikon. Ez a Ferrari abu-dzabi benzinügye miatt érdekes változás.

De nemcsak 2020-ra, 2021-re vonatkozó döntésekről is hírt adott a szövetség. Közölte, hogy két év múlva a BBS lesz az F1 egységesített felniinek gyártója. Nekik már a 18 colos kerekekhez kell felnit gyártaniuk. Eközben az elsődleges üzemanyagpumpákat 2021-től a Magneti Marelli,  a nagy nyomású üzemanyagpumpákat és csöveket pedig a Bosch fogja beszállítani minden csapatnak.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak