Red Bull: Följelentjük a Ferrarit 2020-bam, ha ismét gyanús lesz!

Habozás nélkül óvást fog benyújtani a Red Bull a Ferrari ellen, ha 2020-ban is fölmerül, hogy a vörösök bármilyen illegális trükkel próbálnak előnyt szerezni.

Sebastian Vettel és Alexander Albon (Fotó: XPB)
A Ferrarinak az év első felében a gyenge teljesítményével gyűlt meg a baja, aztán a nyári szünet után volt egy erős időszaka, majd a riválisok célkeresztjébe került, mivel gyanújuk szerint illegális megoldással tett szert motorelőnyre. Az FIA által kiadott technikai direktívákkal úgy tűnt, ez az ügy is lecseng, ám a vörösök éve így is mélyponton zárult, mivel Abu-Dzabiban ismét kellemetlen helyzetben találták magukat: Charles Leclerc autójában az FIA több üzemanyagot mért, mint amennyiről a csapat hivatalosan tájékoztatta őket.

Mivel a versenybíróság úgy találta, nem a technikai szabályzat, csak a sportszabályok ellen vétettek, az olaszokat 50 ezer eurós büntetéssel sújtották, de Charles Leclerc-t nem diszkvalifikálták. Többeket meglepett ez az ítélet. A Red Bullnál már az ügy futam előtti kipattanása után meg voltak győződve arról, hogy ez a tárgyalás csakis kizárással végződhet. Tanácsadójuk, Helmut Marko pedig utólag is csak értetlenül vakarta a fejét.

Az osztrák szerint egyértelmű szabálysértés történt, és az FIA vajszívű volt a Scuderiával. „A szőnyeg alá söpörték az ügyet. Egyértelmű szabályok vannak, és ez a büntetés a kihágásukra egy vicc” – jelentette ki az osztrák az Auto Bildnek.

A Red Bull versenyzőjének, Max Verstappennek az édesapja, Jos a futamot követően egy holland tévéműsorban konkrét utalást tett arra, hogy a Ferrari csalni próbált a téves üzemanyag-mennyiség megadásával. Ő óvatosabban fogalmazott, mint a fia, aki Austinban az üzemanyag-átfolyásos ügy kapcsán nyíltan csalónak nevezte a maranellóiakat, ám azt azért ő is megjegyezte, hogy a Ferrari téves adatszolgáltatása nem volt véletlen.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



 

Amiért gyanús lehet az abu-dzabi ügy

Az sem véletlen, hogy az F1-es ellenfelek gyanakvóak voltak Abu-Dzabiban. A mostani üzemanyagügy és a korábbi vádak tudniillik közvetett módon akár összefüggésbe is hozhatók. Az első vád az volt a Ferrari ellen, hogy az FIA hitelesített mérőszenzorját kijátszva/manipulálva a mérések üresjárataiban extra mennyiségű üzemanyagot fecskendez a motorjába, így téve szert teljesítményjavulásra. A mostani benzinügy innen nézve elgondolkodtató is lehet.

A szabályok kimondják, hogy egy versenyautó a futamon (beleértve a bemelegítő kört és a levezető kört, valamint hozzászámítva a mintavételezéshez szükséges minimális mennyiséget) összesen 110 kilogramm üzemanyagot használhat el. A fogyasztást az FIA az üzemanyag-átfolyás mérésével felügyeli – itt 110 kilogramm/óra az át nem léphető határérték. A szövetség a pontosabb felügyelet érdekében idén vezette be, hogy a csapatoknak a futam előtt hivatalosan jelenteniük kell, mennyi üzemanyagot töltenek az autójukba.

E számokat szúrópróbaszerűen ellenőrizhetik a boxutca megnyitása előtt – ekkor üres tankkal, majd a benzin visszatöltésével is mérlegelik az autót, a két érték kivonásával pedig meghatározzák az üzemanyag mennyiségét. A futamot követően következhet egy újabb mérlegelés, aminek eredményét össze tudják hasonlítani a futam közben mért fogyasztási értékekkel, s így biztosra mehetnek arról, hogy az adott autó pontosan annyi üzemanyagot használt, amennyit mértek, amennyit a csapat előre jelzett.

Azzal, hogy Leclerc autójába az FIA mérése szerint 4,88 kilogrammal több benzin került, egyes ellenfelek szerint fennáll annak lehetősége, hogy a Ferrari szándékosan kevesebb üzemanyagot vallott be, mint amennyit ténylegesen az autóba töltött, ezzel próbálva meg eltitkolni, hogy menet közben valójában többet fogyaszt el, mint amennyit az FIA kijátszott szenzorja mért...

Charles Leclerc (Fotó: XPB)



 

Marko: 2020-ban óvni fogunk!

A Red Bull gyanakvásának és fölháborodásának elméletben tehát lehet alapja. Hogy ténylegesen is megalapozott-e, az viszont más kérdés. Az FIA megállapította, hogy a Ferrari Abu-Dzabiban a 110 kilogrammos határ alatt maradt, és nem fogyasztott többet a megengedettnél, vagyis betartotta a szabályokat. Leszámítva az adminisztrációs hibát, amire egyébként a csapat nem tudott konkrét magyarázatot. (Ők állítják, jól mértek, és felvetették, talán az FIA mérlegelt rosszul.)

Leclerc végül nem tudta megkaparintani a bajnoki harmadik helyezést az előtte másodikként célba érő Max Verstappentől az év utolsó versenyén, ám a Red Bull így sem elégedett a helyzettel. Idén az erős gyanú ellenére sem a Red Bull, sem a Mercedes nem nyújtott be hivatalos óvást a Ferrari ellen, amivel biztosan ki lehetett volna deríteni, hogy történt-e szabályszegés, ám Marko jelezte, 2020-ban – amikor reményeik szerint már komolyabb lesz a tétje a küzdelmüknek – nem fognak habozni.

„Ez itt a sportszerűségről szól, a szabályok betartásáról, arról, amiket valamennyi csapat aláírt. A Ferrari-motort több szempontból is pellengérre állították, olyan szempontokból, ahol talán szürke területekre tévedtek. Igazi komoly vizsgálat viszont nem zajlott ellenük. Ha 2020-ban újra gyanús lesz számunkra, hogy valami szabálytalanság lehet a háttérben, mindenképpen óvni fogunk. Akkor a Ferrarinak mindent nyílttá kell tennie, és az FIA-nak is ennek megfelelően kell foglalkoznia vele” – fenyegetett az osztrák.