Musorujsag
Élő Eredmények

A csapatok és nem az F1 érdeke volt a 2020-as gumik leszavazása?

A csapatok és nem az F1 érdeke volt a 2020-as gumik leszavazása?

Racefans, Pirelli
Védelmébe vette a Forma–1 sportigazgatója a csapatok által a végül leszavazott 2020-as gumik kapcsán kritizált Pirellit. A gumigyártó állítja, nem dogja kukába az elmúlt hónapok fejlesztéseit.

Az FIA kedden jelentette be, hogy a tíz Forma–1-es istálló egyhangú szavazással nemet mondott a Pirelli által nyár óta fejlesztett 2020-as gumiverzióra, így a sorozat a 2019-ben használt abroncsokkal vág neki az utolsó olyan szezonjának, melyben még a 13 colos kerekekkel versenyeznek. A Pirelli nem titkoltan az ellentétes döntésben reménykedett, ám miután a mezőny az abu-dzabi kétnapos gumiteszt után is hajthatatlannak bizonyult, próbálta menteni a menthetőt.

Közleményükben hangsúlyozták, ők is partnerek voltak a döntéshozásban, melynél a döntő szempontot nem a 2020-ra fejlesztett gumik minősége jelentette, jóllehet a versenyzők arra panaszkodtak. „A csapatoknak így nem kell már módosítaniuk a 2020-as autójukat, amit máskülönben muszáj lett volna a 2020-as gumik eltérő profiljához igazítani. Ez most lehetővé teszi a csapatoknak, hogy megszakítás nélkül folytassák a 2020-as autó fejlesztését, ami már előrehaladt állapotban van” – helyezték más összefüggésbe a döntést.

Emellett hozzátették: „A 2019-es gumik használata biztosítja a stabilitást a csapatok számára, hiszen élvezhetik annak előnyét, hogy már egy jól ismert terméket használhatnak a jelenlegi szabályrendszer utolsó évében.”

A 2020-as gumiverzió leszavazása azt is jelenti, hogy a Pirelli egy olyan abroncson dolgozott az utóbbi hónapokban, amit végül sosem fognak versenyeztetni. Ám állítják, így sem volt fölösleges a munka. „A 2020-as új konstrukciójú gumik megoldásait tovább fogja fejleszteni a Pirelli a 2021-ben kezdődő 18 colos érára, hogy lehetővé váljon a mostaninál alacsonyabb guminyomás használata” – bocsátották előre.

Fotó: XPB

 

Brawn: Ez nem fair a Pirellivel szemben

Az F1 sportigazgatója, Ross Brawn eközben kritikus volt a csapatok döntése kapcsán, miközben védelmébe vette a folyton kritizált, de szerinte nehéz helyzetben lévő Pirellit. „Ha képes vagy felülről szemlélni a történteket, belátható, hogy a gumik nem jelentettek hátrányt a versenyzés szempontjából idén. Jó versenyeket láthattunk” – mondta a Racefansnek. „Tudjuk, hogy ezek az autók nagyon bonyolultak, és a Pirellinek nagyon sok olyan problémára kell megoldást találnia, amiket a jelenlegi autók karakterének köszönhetünk. Ha majd olyan autóink lesznek, amikkel könnyebb lesz követni a másikat, nem lesz annyiszor túlmelegedés, sem a panasz, hogy csak egy körig lehet padlógázzal menni.”

Brawn úgy véli, egyedüli beszállítóként a Pirelli jó munkát végzett a sajátos helyzetéhez mérten. „Mindig a figyelem középpontjában vannak, és kissé igazságtalan, amikor túl kritikusak velük szemben, mivel szerintem valójában egészen jó munkát végeztek. A gumik megbízhatóak, senki sem mondja már, hogy ezúttal rosszabb szettet fogott ki, mint a garázs másik oldala. Megvan a kiegyensúlyozottság. Sok egybeszállítós sorozatban hallani, hogy panaszkodnak egy-egy szett gumira. A Forma–1-ben ilyet nem látni. Szóval én nem kritizálnám a Pirellit.”

Ross Brawn (Fotó: XPB)

Ezek után Brawn úgy véli, a Pirelli a 2020-as gumiverzióval sem tévesztett célt, és a csapatok sem a gumik, hanem az aerodinamikai koncepciójuk miatt mondtak nemet rá. „A 2020-as cél az volt, hogy a versenyzők jobban hagyatkozhassanak a gumikra a versenyhelyzetekben. Nem az volt a cél, hogy gyorsabbak legyenek, lehettek lassabbak is, semmi sem tiltotta ezt. A versenyzők azt akarták, hogy keményebben vezethessenek, anélkül, hogy veszítenének a teljesítményből, és bizonyos jelek azt mutatták, hogy ezt el is érték.”

„Viszont az a módszer, amivel ezt elérték, a csapatok aerodinamikusainak munkájára is hatással volt. Mivel az oldalfal és a gumi deformálódása is más volt, ez nyugtalanná tette az autókat. Nem hiszem, hogy sok csapat akart megoldást keresni erre, mivel ez egyfajta nem kívánt következménye volt az új konstrukció bevezetésének. Én örültem volna, ha a 2020-as gumiknál maradtunk volna, amik megoldást jelentettek a problémákra. Szerintem elérték velük a célt. De a csapatok másképp döntöttek, ez van.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak

Kapcsolódó hírek