Musorujsag
Élő Eredmények

Ferrari: Leclerc is segítség volt Vettelnek a talpra állásban

Ferrari: Leclerc is segítség volt Vettelnek a talpra állásban

Auto Motor und Sport, RTL
Túl későn barátkozott össze Sebastian Vettel a 2019-es Ferrarival. Főnöke szerint Charles Leclerc is segítségére volt abban, hogy végül egyenesbe tudott jönni. 2020-ra viszont létfontosságú lenne megoldást találnia a problémáira.

A szezon végén Sebastian Vettel is elismerte, nem a mostani volt élete szezonja az F1-ben. Önkritikusan belátta, végezhetett volna jobb munkát is ennél, és a Charles Leclerc-rel szembeni házon belüli bajnoki vereség sem fest túl jó képet az idényéről. A monacói minden téren felülmúlta őt: több pole pozíciója, győzelme és pontja is lett, mint neki.

Hogy így alakult, abban Vettel hibái mellett benne volt egy, a németet egész idényen át elkísérő probléma: az idei Ferrari nem illett kimondottan a vezetési stílusához. Vettel már a szezonkezdéstől nem tudott bízni az SF90-esben. A nehézségei Charles Leclerx javuló formájával és a Ferrari által Franciaországtól vett aerodinamikai fejlesztési iránnyal váltak igazán szembetűnővé. Az autó bizonytalanul viselkedő, instabil hátsó része miatt a rutinosabb vezetője nem tudta a maximumot kihozni belőle és önmagából a féktávokon és a kanyarok bejáratánál, és mivel eközben a csapatnak folyamatos gumikezelési problémája is volt, meg volt kötve a kezük a beállítások terén is.

Az év utolsó harmadára aztán Vettel mégis magára talált. Ebben a Ferrari szingapúri utolsó fejlesztési csomagja jelentett segítséget. Valamint Mattia Binotto csapatfőnök szerint maga Leclerc – még ha csak közvetetten is. „Sebastianál hiányzott az autóba vetett bizalom. Az autó hátsó része instabil volt, főleg a fékezések alatt. Amikor nincs meg a bizalom, akkor nem autózhatsz a határon. De minél több leszorítóerőt találtunk, annál inkább visszatért ez a bizalom nála. És a köridői is javultak. Charles remek mércét jelentett számára, ami még inkább hajtotta őt” – mondta az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó svájci Vettel év végi formajavulásáról.

„Nekem az tetszett leginkább Sebastianban, hogy nyugodt maradt, és elvégezte a munkát, ami annak megértéséhez kellett, hogyan javíthatna a saját teljesítményén és az autón” – tetten hozzá Binotto.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Vettel utólag elismerte, a csapata biztató tesztekhez képest tapasztalt év eleji visszaesése talán túlságosan is elterelte a figyelmét, ezért sokáig rossz módszerrel próbálta megoldani a problémáit, és nem helyezett elég nagy hangsúlyt arra, hogy az adott hétvégén hozza ki a legtöbbet abból, amije van. Ez is közrejátszott abban, hogy csak Monza és Szingapúr táján kezdett igazán formába lendülni.

Binotto azonban védelmébe vette őt. „Seb tapasztalt, és nagyon analitikus. Ő próbálja megérteni a dolgokat. De amikor autóba ül, a legjobbját akarja nyújtani. Szóval az ilyesminek nincs hatása a vezetésedre.”

 

Már a gyárban eldőlhet, vissza tud-e vágni Leclerc-nek?

Habár a szezonhajrában Vettel az időmérőkön és a versenyeken is visszazárkózott Leclerc-re, és voltak nagy villanásai, mint például a nagyszerű szuzukai pole-köre, az SF90-esre összességében aligha tekint majd a kedvenc F1-es autójaként. Honfitársa, Nico Rosberg szerint ahhoz, hogy 2020-ban felvegye a kesztyűt Leclerc-rel, vagy akár vissza is vágjon neki, mindenekelőtt azt kell elérnie, hogy a Ferrari egy ízlésének megfelelő autót biztosítson számára, valamint „az ő irányába” fejlesszen.

„Ő az egyik legjobb a mezőnyben, és a Ferrarinak is minden esélye megvan arra, hogy jövőre végre vörös bajnoki siker szülessen. Ez az ő legnagyobb álma. Szeretne Michael Schumacher nyomdokába lépni, és erre határozottan van is esélye. Most egyből a gyárba kell mennie, és meg kell vizsgálnia, hogyan vehetnék kezelésbe az autó hátsó tengelyét. Egyszerűen hiányzik nála a bizalom. Amikor fékez, az autó túl ingatag, túlkormányzottá válik, és nem érzi jónak azt. Ezen kell dolgozniuk. Az egész leginkább az aerodinamikán múlik, és a nagyobb leszorítóerő mindenképpen segíteni fog. De ebbe az irányba haladnak” – állapította meg 2016 bajnoka az RTL-nek.

Rosberg szerint emellett Leclerc teljesítményét is érdemes lenne alaposan górcső alá vennie. „Meg kell vizsgálnia, hátha találhat valamit, vagy akár tanulhat valamit Leclerc-től. A legnagyobb gyengeségét idén az időmérő jelentette. Elég egy egytizedes hátrány, és máris a kedvezőtlenebb taktikán vagy a versenyen, amivel még jobban hátrébb csúszol” – mutatott rá a német.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Félteni szerinte nem szükséges Vettelt, ha teljesítményelemzésről és az apró részletekről van szó. „Én is mindent megtettem 2016-ban, talán egy kicsit még túl sokat is. Néha túlzás volt. De Sebastian is ilyen típus: nagyon szorgalmasan dolgozik, szóval ezzel nem lesz gond.”

Vettel barátja, Timo Glock is úgy látja, hogy Vettelnek nem a versenypályán kell megpróbálkoznia a fordítással, a munkát a gyárban kell kezdenie. „El kell érnie, hogy a csapat jobb autót biztosítson számára. Emellett dolgoznia kell a gyengeségein, amiket idén láttunk. Mindig becsúszott nála valamilyen hiba. A hátrányát az aerodinamika jelentette: nem volt elég a leszorítóerő. A motorteljesítményre nem lehet panasz, de a leszorítóerő terén nem voltak olyan jók, mint a Mercedes. Ezen kell most dolgozniuk” – vélekedett a Toyota és a Marussia korábbi versenyzője.

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak