Koncepciós hiba lenne a 2021-es F1-es autótervekben?

Bármennyire is jónak tűnik az előzés szempontjából a Forma–1 2021-es autókoncepciója, egyes mérnökök szerint megalkotóik nem számoltak egy problémával: nehezen vezethetőek lesznek. Ross Brawn megvédte a terveket.

Az idei austini hétvégén a Forma–1 hivatalosan is prezentálta a 2021-re szánt új autók tervét. A lebutított aerodinamikájú, a szívóhatásra nagy hangsúlyt fektető új gépekkel a szimulációk és a szélcsatornás elemzések alapján komoly előrelépést értek el az alkotók a követhetőség szempontjából. Reményeik szerint a jelenleginél lényegesen könnyebbé válik majd a csatázás az új gépekkel.

A Racing Point technikai igazgatója, Andy Green ugyanakkor fölvetette, az új autók nehezen vezethetők lesznek, mivel a koncepciónak van egy hiányossága, amely kiszámíthatatlanná teszi a viselkedésüket. „Ez a koncepció megvalósítható, de a szabályok megfogalmazásán még finomítani kellene, hogy azok valóban a célnak megfelelő hatást érjenek el” – fogalmazott Green.

Szerinte az autó első részét érintő szigorú megkötések nem csupán azt fogják biztosítani, hogy könnyebb legyen követni az autókat, de káros mellékhatásuk is lesz: ezúttal nem az elöl haladó autó fogja rontani a hátsó teljesítményét, hanem a hátul haladó autó rontja el önmagát...

„Az, amit a 2021-es modellként bemutatott az F1, és az, amit a szabályokban leírt, két különböző dolog. Lenne pár dolog az első szárnynál, amit szabaddá kéne tenni a kötöttségek alól. Az autó elejénél hihetetlenül szigorúak a korlátozások, annyira, hogy azok már magát az autót rontják el. Nagyon nehéz lesz vezetni őket. És ez olyasmi, amit ha egy kicsivel nagyobb szabadságot adnának, rendezni lehetne, úgy is, hogy megmaradjon a szívó hatású autó és a kedvező áramlatok mögötte.”

Andy Green (Fotó: XPB)



„Az új autó aerodinamikai szempontból eléggé instabil lesz. És ez nem lesz valami jó. Kiszámítható autót akarsz, hogy a versenyzők támadhassanak vele, hogy biztosan tudják, alattuk van, és azt csinálja, amit vársz tőle, hogy a határon autózhass vele, tudva, hogy stabil ott. Én viszont momentán azt látom 2021 kapcsán, hogy ezek nincsenek meg. Ez arról szól, mi történik az autó elején, és merre megy a zavaros levegő. A mostani autó saját magának állítja elő a zavaros áramlatokat.”

Green szerint ez egy alapvető probléma a 2021-es szabályokban, amit azok lazításával könnyen orvosolni lehetne. Az F1 megújulást vezénylő sportigazgatója, Ross Brawn ugyanakkor nem érzi megalapozottnak Green aggályait, így szerinte nincs is min finomítani. Úgy véli, a Racing Point egyszerűen pontatlan előzetes szimulációkat végzett, és ezekre alapozva "rémisztget".  „Amikor nekikezdtünk ennek az aerodinamikai programnak, a Force India/Racing Point azt mondta, ők nem tudják segíteni a 2021-es programot, mivel nincsenek meg ehhez a forrásaik. Szóval talán kevesebb munkát végeztek el, mint a többi csapat, akik részt vettek benne. Emiatt én nem tartom szerencsésnek ezt a megállapítást, mely nem is tényeken alapul, hanem inkább csak egy vélemény. Ha komolyabban belemerülnek a tervezés folyamatába, talán minden olyan eltérést tisztázni fognak, amiket most látnak” – nevezte tévesnek Greenék ítéletét.

Hozzátette, az F1 kutatásai ezzel szemben nagyon is körültekintőek és alaposak voltak. „Az első kerekeknek meghatározó szerepük van az aerodinamika működésében. Mi ezért is vezetjük be a tizennyolc colos abroncsokat, hogy csökkentsük ezt a hatást, mivel a tizenhármas gumik oldalfala olyan nagy, hogy a kanyarokban őrült módjára deformálódik. Meglepne, ha Andrew Greennek lenne egy tizennyolcas gumimodellje, amely alátámasztja, amit ő a kanyarodásról mond. Nekünk ellenben van” – mutatott rá, hozzátéve, a technológia nagyon sokat finomodott az elmúlt tíz évben, így az alkalmazott szimulációk és számítások hitelességét hiba lenne megkérdőjelezni.

A Racing Point jóslatát valóban érdemes fenntartásokkal kezelni. Az alapján legalábbis mindenképp, hogy ők már a 2019-es aerodinamikai szabályváltozások kapcsán is pesszimisták voltak, és az előzetes szimulációikra alapozva jelentős lassulást jósoltak az idei szezonra. Aggályaik végül túlzónak bizonyultak.

(forrás: M4 Sport)