Górcső alatt a csapattársak: így alakultak a 2019-es párharcok!

Az első számú ellenfél mindig a csapattárs – tartja az F1-es mondás. Megvizsgáltuk, 2019-ben ki hogyan szerepelt az első számú ellenfelével szemben. Így alakultak a csapattársak idénybeli egymás elleni statisztikái!

Tablókép az F1 2019-es mezőnyéről (Fotó: XPB)
Volt, aki lesöpörte, volt, aki akár ütközésig fajulóan kiélezett küzdelmet vívott vele, ki a versenyen, ki az időmérőn mutatott jobb formát, négyüknek pedig nemcsak egy, hanem mindjárt két ellenfele is volt az idény során. A versenyzők csapattársak elleni mérlege sokszor talán csalóka képet mutathat bizonyos összevetésekben, ám ha a versenyeket és az időmérőket illető legfontosabb mutatókat összegezzük, nagyjából hű összképet kaphatunk arról, házon belül ki nyújtotta a jobb teljesítményt az idei 21 hétvége során.

Az év egyik meglepetését (?) Charles Leclerc Ferrarin belüli fölénye hozta Sebastian Vettellel szemben. Az időmérő edzéseket tekintve a legszorosabb küzdelmet az időkülönbségek alapján Danyiil Kvjat és Alexander Albon első féléves párharca, valamint az Alfa- és McLaren-versenyzők vetélkedése hozta; miközben a legnagyobb fölényben George Russell volt Robert Kubicával szemben és Max Verstappen a két idei csapattársával, Pierre Gaslyval és Alexander Albonnal szemben.

A versenyeken több istállónál módosult, akár fordult is a felállás a kvalifikációkhoz képest. Vettel például a kevesebb pontja ellenére többször végzett Leclerc előtt vasárnap, miközben Kubica Russell-lel ellentétben szerzett egy pontot, s így megelőzte a minden más mutatóban jobb újoncot a bajnokságban.

 

Mercedes: Lewis Hamilton vs. Valtteri Bottas

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Az év világbajnoka harmadik közös szezonjukat is nagy fölénnyel zárta, a brit minden lényeges mutatóban jobbnak bizonyult csapattársánál. Hamilton a mezőny egyetlen tagja volt, aki mind a 21 versenyen célba ért, s ezzel a 2019-es szezon valamennyi versenykörét teljesítette.

Habár a bajnokságban Bottasnak ezúttal sem volt igazi esélye kollégája ellen, az átlagos helyezések megmutatják, a finn valamelyest mégis tudott közelíteni hozzá. Hamilton ugyan összességében ismét uralni tudta az időmérőket, ám az, hogy mindketten 5-5 pole pozíciót szereztek, bizonyítja, hogy a hatszoros bajnoknak idén voltak nehézségei a kvalifikációs teljesítményével. Elmondása szerint ez az egyik legfontosabb terület, amelyen javítani kíván 2020-ra.

HamiltonVersenyBottasHamiltonIdőmérő edzésBottas
15Jobb helyezés614Jobb helyezés7
1.Legjobb helyezés1.5Pole pozíció5
11Győzelmek421Q3-as szereplés21
17Dobogón150Q2-es kiesés0
21Top 10-ben190Q1-es kiesés0
2,38Átlagos helyezés2,681.Legjobb eredmény1.
0Kiesések22,29Átlagos helyezés3
6Leggyorsabb körök3-0,122Átlagos különbség+0,122
1.Bajnoki helyezés2.
413Bajnoki pontok326

 

Ferrari: Sebastian Vettel vs. Charles Leclerc

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)



A két ferraris első közös évében igazán kiélezett küzdelmet vívott egymással, ami a csapatnál újonc Leclerc számára dicséret. Daniel Ricciardo után ő lett a második, aki a végelszámolásnál csapattársként tudta legyőzni Vettelt az F1-ben. Több győzelme, dobogója, pontszerző helye és leggyorsabb köre volt, mint a németnek, és csak a brazíliai kiesése miatt nem volt igazi esélye arra, hogy a bajnoki dobogón zárjon.

Vettel és Leclerc párharca az időmérőkön már egyoldalúbb volt. A monacói idén mindenkinél többször, hétszer állt a pole pozícióban, miközben az idei autóval küszködő Vettel nehézségeit az egykörös teljesítménye rajzolta ki a legerőteljesebben. A két versenyző ennek ellenére végig közel volt egymáshoz, alig több mint 1 tizedmásodperc volt közöttük az átlagos időmérős differencia.

VettelVersenyLeclercVettelIdőmérő edzésLeclerc
10Jobb helyezés99Jobb helyezés12
1.Legjobb helyezés1.2Pole pozíció7
1Győzelmek220Q3-as szereplés20
9Dobogón100Q2-es kiesés0
16Top 10-ben181Q1-es kiesés1
5,11Átlagos helyezés4,211.Legjobb eredmény1.
2Kiesések25,11Átlagos helyezés4,21
2Leggyorsabb körök4-0,107Átlagos különbség+0,107
5.Bajnoki helyezés4.
240Bajnoki pontok264

 

Red Bull: Max Verstappen vs. Pierre Gasly; Max Verstappen vs. Alexander Albon

Max Verstappen és Alexander Albon Japánban (Fotó: Red Bull)

Max Verstappen és Alexander Albon Japánban (Fotó: Red Bull)



Verstappen idén két ellenféllel is megmérette magát. Az év első 12 versenyén Gasly volt a csapattársa, aztán a nyári szünet után Albont ültették mellé. Egyik riválisa sem tudott igazán a közelébe férkőzni, még ha a Red Bull Albon teljesítményét összességében meggyőzőbbnek is találta.

Ami a statisztikákat illeti, Verstappen nagyjából ugyanakkora fölényben volt mindkét fiatal társával szemben az időmérőkön (0,4-0,5 másodperces átlagos előny). Igazi különbség abban volt, hogy Albon többször szerzett pontot a 9 közös hétvégéjükön, mint a holland, ám ez elsősorban Verstappen kieséseinek köszönhető. Pontszámban mindenesetre a thaiföldi közelebb tudott maradni csapattársához, mint Gasly, és alighanem e stabilitás is szerepet játszott abban, hogy őt választották 2020-ra Helmut Markóék.

VerstappenVersenyGaslyVerstappenIdőmérő edzésGasly
11Jobb helyezés111Jobb helyezés1
1.Legjobb helyezés4.1Pole pozíció0
2Győzelmek011Q3-as szereplés9
5Dobogón01Q2-es kiesés2
12Top 10-ben90Q1-es kiesés1
3,33Átlagos helyezés7,731.Legjobb eredmény4.
0Kiesések24,17Átlagos helyezés8,33
2Leggyorsabb körök2-0,478Átlagos különbség+0,478
3.Bajnoki helyezés6.
181Bajnoki pontok63
VerstappenVersenyAlbonVerstappenIdőmérő edzésAlbon
5Jobb helyezés28Jobb helyezés1
1.Legjobb helyezés4.1Pole pozíció0
1Győzelmek08Q3-as szereplés7
4Dobogón00Q2-es kiesés1
7Top 10-ben81Q1-es kiesés1
3,86Átlagos helyezés6,221.Legjobb eredmény5.
2Kiesések05,11Átlagos helyezés8,44
3Leggyorsabb körök0-0,433Átlagos különbség+0,433
3.Bajnoki helyezés8
97Bajnoki pontok76

 

McLaren: Carlos Sainz vs. Lando Norris

Lando Norris és Carlos Sainz (Fotó: XPB)



A mezőny egyik legkiélezettebb küzdelmét hozta a wokingiaknál egyformán első szezonját futó két tehetség vetélkedése. A rutinbeli különbség azért kirajzolódott közöttük: Sainz a középmezőny egyik legstabilabb tagja volt, aki a Red Bull B-versenyzőit is legyőzte a bajnokságban. Hogy ennyivel előrébb végzett, mint Norris, abban nagy szerepet játszott meglepő interlagosi dobogója is. Átlagos vasárnapi helyezésük között mindazonáltal nem volt nagy eltérés.

A brit újonc eközben az időmérőn nyújtott jobb teljesítményt. Sainznak az év első felében voltak gondjai az egykörös tempójával, és némi balszerencse is hátráltatta őt akkoriban. Ez is kellett ahhoz, hogy a végelszámolásnál 10-11-re alulmaradjon Norrisszal szemben. A köztük átlagban mért 78 ezredmásodperces differenciánál csak két párosnál láttunk kisebbet, igaz, az Alfa Romeó-sokkal ellentétben Danyiil Kvjat és Alexander Albon nem 21, csak 12 időmérőn nyüstölte egymást.

SainzVersenyNorrisSainzIdőmérő edzésNorris
13Jobb helyezés610Jobb helyezés11
3.Legjobb helyezés6.0Pole pozíció0
0Győzelmek013Q3-as szereplés14
1Dobogón05Q2-es kiesés6
13Top 10-ben113Q1-es kiesés1
9,05Átlagos helyezés9,416.Legjobb eredmény5.
2Kiesések49,85Átlagos helyezés9,48
0Leggyorsabb körök0-0,078Átlagos különbség+0,078
6.Bajnoki helyezés11.
96Bajnoki pontok49

 

Renault: Daniel Ricciardo vs. Nico Hülkenberg

Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)



Előzetesen talán szorosabb csatát várhattunk az új Renault-duótól, főleg azok után, hogy az elmúlt években Hülkenberg igazi időmérős specialistának bizonyult. Ehhez képest idén a német éppen szombaton maradt le leginkább csapattársától. Bevallottan nem boldogult olyan jól az idei autóval egy körön, mint korában, és ez a vasárnapi statisztikájukra is rányomta a bélyegét, noha Hülkenberg a versenyteljesítményével általában elégedett volt.

A pontok számában nagy a különbség kettejük között, de az átlagos helyezésük nem sokban tér el, Ricciardo ráadásul kevesebbszer is volt a legjobb tízes tagja.

RicciardoVersenyHülkenbergRicciardoIdőmérő edzésHülkenberg
11Jobb helyezés613Jobb helyezés8
4.Legjobb helyezés5.0Pole pozíció0
0Győzelmek012Q3-as szereplés9
0Dobogón07Q2-es kiesés9
8Top 10-ben102Q1-es kiesés3
10,47Átlagos helyezés10,674.Legjobb eredmény6.
4Kiesések310Átlagos helyezés11,14
0Leggyorsabb körök0-0,182Átlagos különbség+0,182
9.Bajnoki helyezés14.
54Bajnoki pontok37

 

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen vs. Antonio Giovinazzi

Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi (Fotó: XPB)



Miközben a nyári szünetig egyértelmű volt Räikkönen házon belüli dominanciája, az év végére a feljavuló Giovinazzi a finn közelébe dolgozta magát, egészen szorossá téve a házi párharcot. A versenyeken és a pontszámok tekintetében ugyan megmaradt Räikkönen fölénye, olasz kollégája az év második felében többször volt jobb az időmérőn, s így mindössze 0,041 másodpercre faragta a kettejük között mért átlagos időkülönbséget. Ez a legkisebb differencia két csapattárs között 2019-ben, akik mind a 21 versenyhétvégét egymás oldalán teljesítették.

Ha ilyen ütemben folytatja, második évében Giovinazzi jobban megizzaszthatja a mezőny korelnökét.

RäikkönenVersenyGiovinazziRäikkönenIdőmérő edzésGiovinazzi
17Jobb helyezés212Jobb helyezés9
4.Legjobb helyezés5.0Pole pozíció0
0Győzelmek09Q3-as szereplés3
0Dobogón08Q2-es kiesés13
9Top 10-ben44Q1-es kiesés5
10,89Átlagos helyezés13,655.Legjobb eredmény8.
2Kiesések111,9Átlagos helyezés13,33
0Leggyorsabb körök0-0,041Átlagos különbség+0,041
12.Bajnoki helyezés17.
43Bajnoki pontok14

 

Haas: Kevin Magnussen vs. Romain Grosjean

Kevin Magnussen és Romain Grosjean (Fotó: XPB)



Amilyen felemás volt az év végére teljesen elvesző Haas éve, olyan furcsán alakult versenyzői egymás elleni küzdelme. Magnussen a pontok számában és a bajnoki helyezést tekintve is felülmúlta kollégáját, ám az átlagos versenyhelyezésük azt mutatja, Grosjean valójában nem volt annyival gyengébb nála, csupán volt olyan balszerencsés, hogy második félévben nyújtott jobb teljesítményét már nem jutalmazták pontokkal az autó versenyképességének visszaesése miatt.

Hasonló kép rajzolódott ki az időmérőkön is. Grosjean e téren is alulmaradt Magnussennel szemben, ám az átlagos helyezése és az alig több mint 1 tizedes átlagkülönbség is szorosabb küzdelmet sugall.

MagnussenVersenyGrosjeanMagnussen Időmérő edzésGrosjean
6Jobb helyezés913Jobb helyezés8
6.Legjobb helyezés7.0Pole pozíció0
0Győzelmek09Q3-as szereplés9
0Dobogón09Q2-es kiesés6
4Top 10-ben33Q1-es kiesés6
13,21Átlagos helyezés13,275.Legjobb eredmény6.
2Kiesések611,76Átlagos helyezés12,1
1Leggyorsabb körök0-0,110Átlagos különbség+0,110
16.Bajnoki helyezés18.
20Bajnoki pontok8

 

Toro Rosso: Danyiil Kvjat vs. Alexander Albon, Danyiil Kvjat vs. Pierre Gasly

Pierre Gasly és Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)



A faenzaiak a Red Bullhoz hasonlóan három versenyzőt foglalkoztattak 2019-ben, és Kvjat két csapattársa elleni mérlege egészen érdekesen alakult. Miközben az újonc Albonnal szemben a versenyeken, de az időmérős átlagos helyezést és különbséget tekintve is jobb tudott lenni, a Red Bulltól éppen gyenge teljesítménye miatt Albonra cserélt Gasly egyértelmű vereséget mért Kvjatra szombaton, még ha az átlagkülönbség 1 tizeden belül is volt közöttük.

Utóbbi párosításnál a versenyen már kiélezettebb volt a csata, de mivel Kvjat még Albon kollégájaként szerezte a maga dobogóját, Gasly meg Toro Rossó-sként, így pontszámot és átlaghelyezést tekintve a francia vitte a prímet.

KvjatVersenyAlbonKvjatIdőmérő edzésAlbon
7Jobb helyezés36Jobb helyezés6
3.Legjobb helyezés6.0Pole pozíció0
0Győzelmek03Q3-as szereplés2
1Dobogón06Q2-es kiesés8
6Top 10-ben53Q1-es kiesés2
10,6Átlagos helyezés116.Legjobb eredmény9.
2Kiesések112,83Átlagos helyezés13
0Leggyorsabb körök0-0,324Átlagos különbség+0,324
9.Bajnoki helyezés15.
27Bajnoki pontok16
KvjatVersenyGaslyKvjatIdőmérő edzésGasly
4Jobb helyezés42Jobb helyezés7
7.Legjobb helyezés2.0Pole pozíció0
0Győzelmek01Q3-as szereplés4
1Dobogón14Q2-es kiesés4
4Top 10-ben54Q1-es kiesés1
10,75Átlagos helyezés10,449.Legjobb eredmény7.
1Kiesések014,89Átlagos helyezés11,44
0Leggyorsabb körök0+0,071Átlagos különbség-0,071
13.Bajnoki helyezés7.
10Bajnoki pontok32

 

Racing Point: Sergio Pérez vs. Lance Stroll

Lance Stroll és Sergio Pérez (Fotó: XPB)



A csapat talán haloványabb idényt futott, mint amit Force India néven megszokhattunk tőle, Pérez idén is hozta a stabil formáját. Strollt minden fontos mutatóban felülmúlta, az időmérő edzésen a nem is olyan nagynak tűnő átlagos időkülönbség ellenére dominált a Q1-ben 14 alkalommal búcsúzó kanadai csapattársával szemben.

Habár a versenyeken Stroll jegyezte a csapat legjobb helyezését, Pérez ebben a vonatkozásban is hasonlóan nagy fölényben volt, amit a bajnoki pontszáma és az átlagos helyezése is visszatükröz.

PérezVersenyStrollPérezIdőmérő edzésStroll
16Jobb helyezés318Jobb helyezés3
6.Legjobb helyezés4.0Pole pozíció0
0Győzelmek04Q3-as szereplés1
0Dobogón010Q2-es kiesés6
11Top 10-ben67Q1-es kiesés14
9,89Átlagos helyezés12,055.Legjobb eredmény9.
2Kiesések213,38Átlagos helyezés15,86
0Leggyorsabb körök0-0,212Átlagos különbség+0,212
10.Bajnoki helyezés15.
52Bajnoki pontok21

 

Williams: George Russell vs. Robert Kubica

George Russell és Robert Kubica (Fotó: XPB)



Egy újonc küzdött egy 8 évig távol lévő veteránnal a Williamsnél. Alkalmazkodni az utóbbinak volt nehezebb az F1-es ritmushoz, Kubica a gyenge autóval végigszenvedte visszatérőidényét, miközben a Pirelli-gumik sajátosságait jobban ismerő Russell a mezőnyből egyedüliként százszázalékos mutatót ért el ellene az időmérőkön. Egy csapatnál sem volt olyan hatalmas különbség a két versenyző között egy körön, mint a sereghajtónál, és a versenyeken is hasonló volt Russell fölénye.

Ennek ellenére a jobb bajnoki helyezés Kubicáé lett, akinek szerencséje volt, hogy éppen azon kettő alkalom egyikén hullott a Williams ölébe pont (a két Alfa Romeo kizárásával), amelyen csapattársa előtt ért célba (Hockenheim).

RussellVersenyKubicaRussellIdőmérő edzésKubica
17Jobb helyezés221Jobb helyezés0
11.Legjobb helyezés10.0Pole pozíció0
0Győzelmek00Q3-as szereplés0
0Dobogón00Q2-es kiesés0
0Top 10-ben121Q1-es kiesés21
15,53Átlagos helyezés16,9516.Legjobb eredmény18.
2Kiesések218,48Átlagos helyezés19,71
0Leggyorsabb körök0-0,589Átlagos különbség+0,589
20.Bajnoki helyezés19.
0Bajnoki pontok1

Évadzáró műsor december 27-én, pénteken 19:15-től az M4 Sporton.