Vettel a Leclerc elleni vereség után is hiszi, lehet ő a legjobb

Nem kisebbíti az őt csapattársként legyőző Daniel Ricciardo és Charles Leclerc érdemeit Sebastian Vettel, ám rámutatott, volt különbség a 2014-es és a 2019-es helyzete között, és a külvilág nem ismeri a vereségek hátterében megbúvó összes okot.

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
Már a 2019-es bajnokság kezdete előtt gyakran emlegették úgy Sebastian Vettel és Charles Leclerc ferraris rivalizálást, mint ami megismételheti a Red Bullnál a német és Daniel Ricciardo között előállt 2014-es helyzetet. Az élet úgy hozta, hogy valóban megvolt a párhuzam a két helyzet között: fiatal trónkövetelőként Ricciardo után Leclerc is sikeresen legyőzte Vettelt az első közös évükben csapattársként.

A német Motorsport Magazinnak adott interjúban Vettel nem próbálta elbagatellizálni ennek jelentőségét, de rámutatott, fontos eltérések voltak a két szezon között, és a csapattársai elleni év végi statisztikája sem feltétlenül festett teljes képet a küzdelmükről. „Megértem, hogy az emberek 2014-et emlegetik. Papíron valóban veszítettem, és a számok őszintén megmutatják, hogy Daniellel szemben vesztettem. De azt is tudom, hogy 2014-ben bizonyos dolgok nem úgy alakultak, ahogyan reméltük” – fogalmazott a négyszeres világbajnok, aki arra is rámutatott, hogy a Red Bull-os utolsó évében gyakrabban hátráltatták őt problémák, mint Ricciardót.

„Akkor az én célom nem az volt, hogy dobogós legyek és ötödik, hanem az, hogy versenyeket nyerjek. Az én hozzáállásom talán más volt akkor, mint Danielé. De még ennél is fontosabb: 2014 nem volt számomra egy nagyszerű év. Nem szeretném azt mondani, hogy nem volt szerencsém, de volt pár alkalom, amikor az autó cserben hagyott vagy nem úgy működött, ahogyan kellett volna. És ez torzítja a számok által kirajzolt képet.”

„Az a fontos, hogy én tudom, hogyan alakult az év és milyen érzéseim vannak ezzel kapcsolatban. 2014-ben elsőként, csapattársként ismertem el Daniel sikereit, és mai napig így van ez. Nincs ezzel problémám. De vagyok annyira magabiztos, hogy higgyem, mindenkit le tudok győzni a mezőnyből. Nem félek az ellenfelektől, ennek nincs is értelme. Ha nyerni akarsz, és tartasz az ellenféltől, az nem összeegyeztethető két dolog.”

Vettel elismerte, Leclerc érkezésével megváltozott a házon belüli helyzet a Ferrarinál, ám szerinte nem ez volt az egyetlen változás. „Természetesen változott, butaság lenne nemmel felelni. És nem csak azért, mert Charles más, mivel a mérnökcsapatokon belül is történtek cserék az előző évhez képest. Szóval megváltozott pár dolog a csapatnál.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)



Ami a csapattársak összevetését illeti, szerinte ugyanakkor nem létezhet végső következtetés, az, hogy ki a jobb, időről időre változhat. „Ahhoz, hogy igazságos légy, mindig az összképet kell nézned. Ez más sportágakban is így megy. Van oka annak, hogy Roger Federer vagy a nagy négyes statisztikailag nézve mindig az élen van, mindig ott az elődöntőkben. Andy Murray nélkül talán kicsit már más a helyzet, de az elv ugyanaz: van oka ennek. De előfordul, hogy egy Grand Slamen az egyik vagy másik élmenő kikap a második körben. Ilyenkor azt kérdezed, hogy a pokolba veszíthetett ez ellen a fickó ellen. De az a fickó sem rossz teniszező.”

„Az összevetés nehéz, főleg a mi sportágunkban, ahol ennyire függünk az autónktól. De ha a nagy egészet nézed, már nem annyira nehéz. Mindenki hasonlítgat, én is összevetem magam a csapattársammal, aztán a többiekkel. Mivel ma minden annyira átlátható, nem olyan nehéz az összevetés. Egy hosszabb időszakot kell venni, nem csak egy napot.”

 

Nehézség a 2019-es autóval

Miközben 2014-ben Ricciardo ellen szerinte az eltérő helyzetük és a műszaki problémák száma befolyásolta a párharcuk alakulását, Leclerc ellen komoly szerepe volt a vereségében annak is, hogy a Ferrari 2019-es autója sokáig egyáltalán nem illett Vettel vezetési stílusához. Vettel a hátsó tengely stabilitásával és az elöl hiányzó leszorítóerővel kapcsolatos nehézségeiről is beszélt.

„Ami az autó stabilitását illeti, nem szükséges az autónak teljesen a pályára ragadnia, mert az alulkormányzást nem szeretem. Van pár versenyző, akik teljesen mások. Talán egyszerűbb, ha korábbi versenyzőről beszélek: David Coulthard például ilyen volt. Ő igazi mestere volt az alulkormányzás kezelésének. Nem tudom, hogyan tudott alulkormányzottan ennyire gyors lenni. Én kifogytam volna a megoldásokból. Vannak bizonyos versenyzők, akik jobban tudnak boldogulni ezzel, és túllépnek rajta. Nekem olyan hátsó rész kell, ami egy bizonyos szakaszon, a kanyar bejáratánál stabil. A túlkormányzást összességében jobban kedvelem, mert olyankor tudok még mit tenni, és ez a gyorsabb.”

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)



„Mi jó egyensúllyal kezdtünk, és ezért is mondtam azt az év elején, hogy jónak éreztem az autót. Az első versenyeken viszont elveszítettük ezt, és elég sokáig eltartott, mire visszanyertük. Mindenekelőtt a beállítások terén értünk el előrelépést. A tesztek és az első versenyhétvégék között a legfőbb különbség a pálya típusa és a hőmérséklet volt. Ezek elég jelentős különbségek voltak. És sokat tanultunk belőle. A gyengeségek orvoslása mindig kompromisszumot kényszerít ki belőled.  A lényeg, hogy megtaláld a megfelelő egyensúlyt az eleje és a hátulja között. Van egy határa az autó tapadásának, és nem lehet csak olyan egyszerűen még többet nyerni. Nekünk egészen jól sikerült, de még jobb egyensúllyal is bebizonyosodott három-négy hónap múlva, hogy egyszerűen nem vagyunk elég versenyképesek.”

 

Továbbra is elhiszi, hogy lehet a legjobb

Ahhoz, hogy Vettel 2020-ban visszavághasson Leclerc-nek, szüksége lesz egy neki jobban fekvő autóra is. A gyorsan fejlődő monacói azonban még így is kemény dió lesz számára – tapasztalatának hála talán keményebb is, mint 2019-ben volt. A német azonban nem riad meg a kihívástól, amivel 2014 után a Red Bulltól való távozás miatt nem kellett szembenéznie.

Vettel továbbra is hiszi, hogy lehet ő a legjobb a mezőnyben, tépázza meg bármennyire is a hírnevét a Leclerc elleni első év veresége. „Ezért vagyok itt: magamnak akarom bizonyítani ezt. Számomra ez a legértékesebb. Mindenkinek sosem fogod tudni bizonyítani, és számomra ez lényegtelen is. Amikor jó vagyok, az egyeseknek tetszik, másoknak nem. Nem akarom, hogy egoistának tűnjek, de én ezt önmagamért csinálom. Élvezem, szeretem, amit csinálok, és becsvágyó vagyok. Szeretnék elérni valamit ezzel a csapattal. Ez a célom, ez motivál: bizonyítani akarom magamnak, hogy meg tudom csinálni.”

„Nem gondolom azt, hogy mivel már nyertem korábban, újra sikerülni fog. Nem hiszem azt, hogy a múltbeli sikereim jövőbeli sikereket hoznak. Kiváltság számomra, hogy ez a múltban sikerült, és legyőzhettem a legjobbakat. De reggelente nem úgy kelek, hogy azt mondom magamnak, én vagyok a legjobb. Lehet erről sok könyvet olvasni, de nálam az ilyesmi nem működik. Nem gondolom magamról, hogy a legjobb, vagy hogy legyőzhetetlen vagyok. De tudom, hogy lehetek a legjobb, és legyőzhetem a legjobbakat. És ez jelenti számomra a rendkívüli örömöt, ez a célom. És ennek tetejébe még a Ferrarival érhetem ezt el, ami nekem még többet jelent. Tudom, hogy a végső cél elérése még nem sikerült, de szeretném elérni.”