A boxfalról is a garázst nézi: Binotto első éve a Ferrari élén

Már több mint két évtizede szolgálja a vörösöket, 2019 mégis debütálás volt számára: Mattia Binotto nehéz első éven van túl csapatfőnökként a Ferrarival. A márka magazinjának az átállásról, a szerepeinek látszólagos ellentmondásáról, valamint a tanulságokról beszélt.

Mattia Binotto (Fotó: Ferrari)
Napra pontosan egy évvel ezelőtt jelentette be a Ferrari, hogy Maurizio Arrivabene helyére Mattia Binottót lépteti elő csapatfőnöknek. Az előzetes pletykák után nem volt meglepő a hír, bizonyos szempontból mégis rendhagyó volt a vezetőség lépése, hiszen az olasz felmenőkkel rendelkező svájci az istálló történetének mindössze második mérnök csapatfőnöke lett, aki a technikai igazgatói pozícióból lépett feljebb egyet.

És rendhagyó volt a kinevezése azért is, mert mindeközben a Ferrari nem jelölt ki konkrét utódot neki technikai igazgatóként, így a szerepkörei látszólag keveredtek. Sokan féltették is őt ettől, mondván, fel fog őrlődni, hiszen számára idegen területeken (politika, gazdaság, marketing) kell majd mozognia, miközben nem fog tudni ugyanúgy összpontosítani arra, amihez a legjobban ért, a mérnöki oldalra.

Habár az eredmények szempontjából sikeresnek nem lehet nevezni a debütáló évét, a Ferrarinál már 26 évet lehúzó, egykor Michael Schumacher csapatát erősítő szakember így is jól helyt állt, hiszen csapatán a továbbra is meglévő gyengeségek és hiányosságok ellenére pozitív változás indult meg a szemléletmód, a hangulat szempontjából. Miközben a marketing és a szponzoráció világából érkező Arrivabene sokszor amolyan kirakatemberként állt az istálló élén, a külvilág számára néha arrogánsnak tűnve, Binotto mindig is a mélységek, a szervezés, a racionalitás és a szakmai munka híve volt. Ez jelentette Arrivabenével való konfliktusuk alapját, és csatájuk megnyerése után egyszerre szigorú és közvetlen személyiségével ebbe az irányba is terelte az egész gárdáját, ami kétségkívül ráfért a maranellóiakra.

 

Főnökként is megmaradt mérnöknek

Mint azt a Ferrari Magazinnak adott interjúban elmondta, a gyökereitől nem tudott elszakadni, csapatfőnökként is hű maradt régi önmagához. „Az igazság az, hogy még be sem fejeztem a költözést. Sok dolgom van még mindig a régi irodámban, kivéve a számítógépemet, a fehér táblámat, a golyóstollaimat és a ceruzáimat, amik nélkül nem megy” – vallotta be. „Nem is volt időm mindent átköltöztetni, sem fizikálisan, sem mentálisan, mivel nem gondolnám, hogy az én szerepköröm fontosabb lenne, ahogyan a nagy ambícióim sem lettek mások. Ez egyszerűen csak egy másfajta szerepkör. Egy természetes előrelépés, amiért hálás vagyok a Ferrarinak.”

A váltás tényéről Binotto már 2018 végén tudhatott, a csapat viszont csak a következő év elején tett bejelentést az előléptetéséről. „Hirtelenebbül jött ez az egész, mint vártuk. Január hetedikén éppen Londonba kellett repülnöm, és a bolognai reptéren vettem egy Gazzetta dello Sportot, amelynek az első oldalán volt a hír az előléptetésemről. Emiatt muszáj volt előrébb hoznunk a bejelentést, ami nem volt egyszerű. De jól kezeltük” – mesélte.

Mattia Binotto (Fotó: XPB)



Az első nyilvános fellépését csapatfőnökként aztán a februári autóbemutatójuk hozta, ami a meghatározó élmény volt számára. „Az elmúlt évek egyik legszebb bemutatója volt az. Számomra nagyon érzelmes is. És ez volt az ’Essere Ferrari’ jelmondatunk bemutatkozásának ideje is, ami számomra sokat jelent” – utalt a csapategység fontosságát hirdető szlogenjükre, ami egyben a hitvallása is.

„Aztán következett az első verseny Ausztráliában. A téli teszteken igen jól ment, és ezek után sokat vártunk, de jött a hideg zuhany. Ettől eltekintve ez volt az első versenyem a boxfalon huszonöt év versengés után. Amikor még motormérnök voltam, azt mondogattam magamnak, hogy ha majd egyszer befejezem és a futamokat fogom nézni, arra fogok gondolni, mennyire bánom, hogy sosem ülhettem végig egy versenyt a boxfalon. Ehhez képest most bemutatkozhattam ott, és a nézőpont teljesen más volt onnan, mint a garázsból.”

Bár azt gondolhatnánk, hogy a kinevezése óta eltelt időszakban Binotto figyelme a technikai oldalról inkább az emberi oldalra tolódott át, elmondása szerint ilyen tekintetben sem történt akkora váltás. Elmondása szerint ő továbbra is inkább a garázs emberének tekinti magát, elsősorban mérnöknek. „Nem mondanám, hogy eltolódott a hangsúly, hiszen a Gestione Sportivát kilencven százalékban mérnökök alkotják. Az én szerepköröm most a maradék tíz százalékot is lefedi: a kommunikációt, a marketinget, a szponzorációt, a jogi dolgokat. Egyszerűen hozzáadódtak olyan területek, amikben talán kevésbé vagyok jártas. Mondhatnánk úgy is, hogy technikai igazgatóként eddig azzal foglalkoztam, hogyan költsük a pénzt, csapatfőnökként viszont most arra is gondolnom kell, hogyan spóroljunk vagy teremtsünk más bevételi forrásokat.”

 

Svájci módszeresség, olaszos szenvedély

Binotto irányítása mellett a Ferrari talán követett el hasonló hibákat, mint korábban Arrivabenével, mégis változást jelent, hogy ő higgadtabb és nyugodtabb személyiség a csapat élén. Versenyzői is ezt a tulajdonságát szokták kiemelni. Az általa sugárzott nyugalom a csapat egészére hat, mellé mérnöki alaposság társul – és mint azt Binotto elmondta, kellő szigor is. „Ez részben abból jön, hogy mérnök vagyok, részben abból, hogy Svájcban nőttem föl: meggyőződésem, hogy fontosak a szigorú procedúrák” – mesélte szemléletmódjáról. „Én így tudok irányítani egy nagy szervezetet. Egyfelől tény, hogy foglalkoznom kell az egyénekkel való kapcsolattal. Az emberek, az érzelmek alapvető fontosságúak. Másfelől viszont ez egy összetett gépezet, aminek tökéletesen kell működnie.”

„A Forma–1-ben mindennek hatékonyan kell működnie. A problémát nem az jelenti, hogyan fejlessz egy ezer lóerős motort, hanem az, hogy ezt a többiek előtt kell megcsinálnod. Ehhez kell egy hatékony folyamat, amely lehetővé teszi a gyorsabb fejlődést.”

Mattia Binotto és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



A vörös csapatnak szüksége is lesz a hatékonyabb működésre 2020-ban. Az előző évük a korábbi két elbukott bajnokság után csalódást keltő volt, hiszen még csak komoly kihívói sem tudtak lenni a Mercedesnek, legfeljebb csak egy-egy versenyhétvégén. Binotto elismeri, a Ferrarinak magasabb szintet kell képviselnie, ugyanakkor szerinte így is voltak felejthetetlen pillanatai a szezonjuknak. „Különleges volt az a szenvedély, amivel Milánóban a Piazza Duomón fogadtak bennünket a csapat kilencven évének ünnepségén az Olasz Nagydíj előtt. A vörös tömeg éljenzése felejthetetlen, a bizonyítéka annak, hogy ez a legenda elevenebb, mint valaha” – idézte fel a milánói rendezvényüket.

De szakmai szinten is hozott mérföldkövet 2019. „Elégedett vagyok azzal, ahogyan a csapatszellemünk erősödött. Nagyon egységes és összetartó csapat vagyunk, beleértve a versenyzőket is” – emelte ki.

Hozzátette, az elmúlt év kapcsán legkevésbé a politikai csatározások tetszettek neki. Ezzel vélhetően arra is utalt, hogy csapata folyamatosan a Mercedes és a Red Bull támadásainak céltáblája volt a motorelőnye miatt. Elismerte, ez az oldal kissé idegen volt tőle. „Nem engedhetünk ki ilyen téren, mivel tudjuk, nem elegendő versenyképes autóval és nagyszerű versenyzőkkel rendelkezni. De arra nem számítottam, hogy erre a területre ennyi energiát kell fordítani.”

Binottót végül az előttünk álló új idényről is kérdezték. „Úgy vélem, a vetélkedés sosem állt ennyire magas szinten. Minden feltétel adott ahhoz, hogy jól teljesítsünk, de semmire sincs garancia, mivel az ellenfeleink éppen olyan erőfeszítéseket tesznek a fejlődés érdekében, mint mi. A mi előnyünket a tifosi rendkívüli támogatása jelenti, valamint a legendánk ereje, amit minden erőnkkel ápolni akarunk. És ennek az ’Essere Ferrari’ is fontos része” – fogalmazott, ismételten az egységességüket hangsúlyozva.