Musorujsag
Élő Eredmények

Kényszerhelyzetbe hozta a Mercedest Verstappen és Leclerc?

Kényszerhelyzetbe hozta a Mercedest Verstappen és Leclerc?

Boxutca
Meglepően korán eldőlt, hogy Max Verstappen nem vált csapatot az elkövetkező négy évben – a Red Bull ezzel a Mercedesre helyezett nyomást. De mit jelent a két fiatal futamgyőztes korai elköteleződése a mezőny idősebb tagjainak szempontjából, és kiknek a helyzete biztosított a 2020 utáni időszakra?

Ahogyan az idény során néztük a jobbnál jobb teljesítményüket, gyakran megállapítottuk, hogy ők jelentik a Forma–1 jövőjét. E könnyelmű kijelentéseket most csapataik kezdik megtölteni igazi tartalommal. Jelzésértékű, hogy miközben még el sem kezdődött a 2020-as felkészülési idény, az új generáció két legnagyobb üdvöskéje, Charles Leclerc és Max Verstappen már biztos hosszú távú szerződést tudhat a zsebében. A monacói 2024-ig, a holland 2023-ig kötelezte el magát jelenlegi munkaadójához, ami azt jelzi, a Ferrari és a Red Bull is úgy gondolja, övék a jövő. A csapatuk jövője, de az F1 jövője is.

Ha már náluk vannak, bolondok lennének ereszteni őket. A meglepően gyors döntések nem véletlenek. A Forma–1 2020-ban nemcsak egy újabb idényre, de új korszakra is készül. 2021 minden téren megújulást hoz, és a résztvevők jól tudják, nem lehet elég korán megkezdeni a munkát ahhoz, hogy előnnyel indíthassák ezt a korszakot a riválisokkal szemben. A jó kezdést márpedig nemcsak az új szakemberek szerződtetésével, az erős csapatstruktúra felállításával vagy a gyári berendezések korszerűsítésével lehet megalapozni, hanem azzal is, hogy magadhoz láncolod az új korszak várható kulcsversenyzőit.

A Ferrari és a Red Bull e téren máris előnyre tett szert a Mercedesszel szemben (tegyük hozzá, nem ledolgozhatatlan előnyre). Történjen ugyanis bármi a másik versenyzőjükkel (Sebastian Vettel és Alexander Albon), ők már biztos lábakon állnak azzal, hogy legalább egy húzóemberük garantáltan lesz a következő éra első éveiben is.

Max Verstappen, Lewis Hamilton és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

A fiatalok ezzel már nemcsak a kerék a kerék elleni csatákban gyakorolnak egyre nagyobb nyomást az idősebbekre, hanem a pályán kívül is. Hosszabbításuk üzenetet hordoz magában: csapataik rájuk kívánják építeni a jövőjüket. Ez Sebastian Vettel esetében számít igazán keserű üzenetnek, aki éveken át volt a Scuderia stabil alappillére, miközben most már ő lóg ki a sorból azzal, hogy a helyzete bizonytalan. Az, hogy Maranello elkötelezte Leclerc-t, egyben azt is sugallja, ők köszönik, elvannak a monacóival, akár Vettel nélkül is… Az „akarva lenni” erős érzése általában meghatározó fontosságú egy versenyző jövővel kapcsolatos döntése szempontjából, és Vettel esetében ez az érzés így talán tompább, mint évekkel ezelőtt volt.

A fiatalok helyzete egyelőre csak közvetetten érinti a másik „öreget”, a 35. születésnapját éppen kedden ünneplő Lewis Hamiltont, ám ettől még érinti. Az utóbbi időben a fiatalokkal szembeni védekezést egyre komolyabb motivációforrásnak találó britnek beszűkült a mozgástere. A Red Bull vélhetően sosem volt komoly opció előtte, az év végén sokat emlegetett ferraris lehetőség pedig legyen bár vonzó, csomagban járna Leclerc-rel. És nyilatkozzon bármilyen bátran is e kihívásról, ne vegyük biztosra, hogy Hamilton önként föladná Valtteri Bottas melletti kényelmi helyzetét ezért a bizonytalan végkimenetelű, inkább csak számára veszélyeket rejtő párharcért. Főleg annak ismeretében, hogy fiatalt már a Mercedes is ültethetett volna mellé az utóbbi években, ám a házi békét fontosabbnak tartotta Tannál, hogy egy Esteban Oconnal vagy George Russell-lel vívott ütközettel zökkentsék ki szárnyaló bajnokukat.

A Red Bull a Verstappen-bejelentéssel elsősorban nem Hamiltont, hanem a Mercedest hozta kellemetlen szituációba. Miközben Wolff decemberben még nyugodtan ecsetelte, milyen sok idejük van rendezni a versenyzőkérdésüket, most elkezdett égetővé válni a helyzet. A jövő két kulcsembere máris megszerezhetetlen, így ha továbbra is csúcskategóriát képviselő versenyzőt akarnak, a legegyszerűbb megoldást a Hamiltonnal való hosszabbítás kínálja számukra. Nekik innen nézve létkérdés, hogy a címvédő komolyan kacérkodik-e a Ferrarival, vagy csak a tárgyalási pozíciójának javításához használja ki a velük való kapcsolatfelvételt.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Amennyiben a Mercedes Verstappent tekintette az első számú vésztervének Hamilton távozása esetére, máris lemondhat róla. Korábban pedig lemondott más lehetőségeiről is azzal, hogy kölcsönadta két fiatal reménységét. Esteban Ocon 2021-ig garantáltan a Renault-é, George Russellről pedig Claire Williams tett olyan kijelentést, hogy 2020 után is ragaszkodnának hozzá, amire van is jogalapjuk.

Rajtuk kívül ott lenne még Daniel Ricciardo, aki 2020 végéig kötelezte el magát a Renault-hoz, és elismerte, taktikai okokból akart szabaddá válni az új korszak kezdetére. Kérdés, ha 2018-ban nem volt elég vonzó a Mercedes számára, az lesz-e 2021-re. Hamilton távozása nyilvánvalóan javítana az esélyein.

A hatszoros világbajnok máris a versenyzőpiac kulcsfigurájává lépett tehát elő, ám van még valaki, akinek döntése sok mindent meghatározhat: Sebastian Vettel. Akár Leclerc-probléma, akár egy Ferrarival szerzett esetleges bajnoki cím terelheti őt a visszavonulás felé, de a csapatváltás is szóba kerülhet nála. És ily módon esetleg a Mercedes is. Egy Hamilton, Vettel helycsere biztosan nagyot szólna.

Ám ezzel már át is léptünk az elrugaszkodott találgatások mezejére. Vajon Leclerc és Verstappen már annak elkezdődése előtt elrontja a mókát a 2021-es versenyzőpiacon? Vagy az még az ő hosszabbításuk ellenére is tartogathat fordulatokat, meglepetéseket?

Egy biztos: ahogy az az alábbi összesítésből kiderül, kiadó hely és szabaddá váló versenyző az ő döntésük ellenére is bőven lesz még az új korszakra.

Így áll jelenleg a versenyzők szerződéses helyzete:

Mercedes: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas szerződése is lejár 2020 végével.

Ferrari: Charles Leclerc 2024-ig az olaszoké, Sebastian Vettel szerződése 2020 végéig szól.

Red Bull: Max Verstappen 2023-ig hosszabbított, Alexander Albon helyzete 2020-ra biztosított.

Renault: Esteban Oconnak 2021-ig szól a szerződése, Daniel Ricciardo 2020 végével szabaddá válik.

Haas: Kevin Magnussen és Romain Grosjean ülése is csak 2020 végéig biztosított.

McLaren: Carlos Sainz és Lando Norris maradását 2020 végéig jelentették be, de megtartásukra lehet opciós joguk.

Racing Point: Sergio Pérez 2022-ig kötelezte el magát, Lance Stroll kontraktusáról nincs információ.

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi szerződése is erre az évre érvényes.

Alpha Tauri: Danyiil Kvjat és Pierre Gasly 2020-ra kapott újabb esélyt, a távolabbi jövőjük kérdéses.

Williams: George Russell pozícióját 2020-ig erősítették meg, de főnökük hosszú távú szerződést emlegetett. Nicholas Latifi szerződése egy évre szól.

Borítókép: Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek