Hamilton: ösztönös kölyökből tudatos bajnok

Lewis Hamilton úgy érzi, manapság jobban tudja kezelni a kudarcokat, mint fiatalabb korában, és azt kívánja, bárcsak olyan szaktudással rendelkezett volna pályája első felében, mint jelenleg.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
A bajnokságokat talán nem teszi színesebbé vagy izgalmasabbá, Lewis Hamilton hosszú idő óta tartó F1-es uralkodásának azért így is megvan a maga szépsége. Jól nyomon lehet például követni általa a versenyző, az ember, a személyiség fejlődését, alakulását. Azt a folyamatot, ahogyan a szupertehetséges, de talán kissé túlságosan érzelmes, ösztönös és léha ifjú csillagból egy képességeit tudatosan használni képes, már módszeresen dolgozó, érett többszörös bajnok vált. Vagy úgy is fogalmazhatnánk: azt, ahogyan benőtt a feje lágya.

A változást ő is érzi magán. Többször is nyilatkozta, hogy az idő távlatából visszatekintve úgy érzi, a 2007-es bemutatkozása, de a 2008-as első bajnoki győzelme alkalmával sem volt még elég érett az elért sikerekhez, és csak később, a saját kárán jött rá bizonyos dolgokra, amik a helyes útra terelték.

Az Auto Motor und Sportnak adott tavaly év végi interjújában többek között ezen átalakulásáról is vallott. Megemlítette például, hogy miközben a sok győzelme ellenére nem szokott hozzá a sikerekhez, mégis változott az eredményeihez fűződő viszonya. „2007-ben és 2008-ban ezek az érzések tovább kitartottak. Akkoriban egy vereség után három napig nem tudtam elhagyni a hotelszobámat. Már a gokartban is rendkívül szigorú voltam magammal. Az emberek nem is értették, mi dühített fel annyira, amikor csak második, harmadik vagy ötödik lettem. Nagyon-nagyon sötét pillanatok voltak.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Nem mellékes, hogy e folyamatban komoly segítséget kapott az őt „jól olvasó” és mindenben támogató Mercedestől és csapattársaitól, akik időről időre képesek visszazökkenteni, megnyugtatni őt, ha mondjuk a versenyen úrrá lesz rajta a bizonytalanság és pesszimizmus egy-egy döntés vagy helyzet kapcsán.

„Csak amikor idősebb lettem, értettem meg, hogy muszáj kiegyensúlyozottabbnak lennem ahhoz, hogy kimásszak a legsötétebb gödrökből. De még mindig nehezen viselem a vereséget. Az austini kvalifikáció után eléggé a padlón voltam. Csak magam miatt. Nagyon frusztráló volt a magamban való kétkedés. A csapat viszont klassz munkát végzett, újra talpra tudott állítani. De keresztül kellett mennem ezen, szükség volt rá, és ezt én is tudom. Az ötödik helyről rajtoltam, és másnap sikerült javítanom” – említette példaként a 2019-es Amerikai Nagydíját, melyen a gyenge kvalifikációja után a győzelemre is volt némi sansza.

Hamiltont különösen a 2016-os Nico Rosbergtől elszenvedett bajnoki vereség terelte új utakra. Mivel ősi "ellenségérő" van szó, ezt talán sosem fogja nyíltan elismerni, de a sikerért minden követ megmozgató korábbi csapattársának hozzáállása érezhetően felnyitotta a szemét: nem elég az istenadta tehetségére és ösztöneire hagyatkoznia, az elemzésekre is nagy hangsúlyt kell fektetnie ahhoz, hogy a legjobbat hozza ki magából. Emiatt ő azt sem bánja, hogy a Forma–1 manapság sokak szerint túlságosan „mérnökiessé” vált.

„Nekem tetszik, ahogy most van. Korábban nem volt meg ez a tudás. Ha már akkoriban tudtam volna, amit ma tudok, sokkal jobb lettem volna” – állapította meg. Ugyanakkor hozzátette, nem bánja, hogy végigment ezen a fejlődési folyamaton. „Ha 2007 óta nem tudtam volna folyamatosan javulni, talán már nem is lennék itt. Jó látni, ahogy az ember felnő a feladathoz. Ha sok munkát ölsz bele, és időnként teszel két lépést előre, majd ötöt hátra, attól idővel csak erősebbé válsz, és az utána klassz érzés.”

Lewis Hamilton és Ron Dennis 2008-ban (Fotó: XPB)



„Itt van például, ahogyan a vezetési stílusom fejlődött. Mindig is képes voltam jól alkalmazkodni. Manapság vélhetően a legjobb vagyok a különböző helyzetekhez való alkalmazkodásban. És talán én vagyok az egyetlen, aki folyamatosan arról kérdezi a mérnökét, merről fúj éppen a szél. Az esőben ugyanez van, mivel minden körben más a helyzet. Ilyenkor folyamatosan változtatnod kell a vezetési stílusodat.”

„Más sportolóktól is tanultam. Valentino Rossitól azt akartam megtudni, hogyan kellett változtatnia a vezetési stílusán ahhoz, hogy tartani tudja a lépést a fiatalokkal. Serena Williamstől meg azt, hogyan változtatta a teniszütőjét a pályafutása során. És Tiger Woodstól is ezt kérdeztem. Ő változtatott az ütőjén, hogy aztán visszatérjen ugyanoda. Versenyzőként is hasonló tapasztalatokat szerzel. Minél szélesebb skálán tudsz mozogni a stílusoddal, annál jobban fogsz tudni reagálni. Csupán apróságokon, millimétereken múlik, de a különbség látható lesz.”

Hamilton szavain érezhető, büszke az érési folyamatra, amely erre a szintre juttatta. Ahogyan arra is, hogy ma már a sportág történetének egyik legjobbjaként emlegeti őt a szakma. Manapság talán már nem emlegeti, a mercedeses sikerkorszak hajnalán még kimondott célja volt ez is. És az sem véletlen, hogy az utóbbi években egyre többször emlegeti más sportágak nagyságait, amikor fejlődéséről kérdezik, mintegy burkoltan utalva rá, hogy ő is ezen elit tagja már. A nagyobb fokú tudatosság az imázsépítés terén is megfigyelhető nála.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



A lényeget persze számára még mindig ugyanaz jelenti, mint az elején – de ilyen szempontból is alkalmazkodott. Míg például az első években ő volt a feltörekvő, sikerre éhes, „legendává válni” vágyó fiatal, manapság a motivációját már azzal tartja szinten, hogy meg akarja mutatni, a mezőny „öregjeként” is a legjobb tud lenni.

„Semmi esetre sem a pénz motivál. Az csak a bónusz. Engem a versenyzés élvezete hajt. A küzdelem. Tetszik a tudat, hogy itt ez a sok fiatal, és én le tudom győzni őket, túl tudok járni az eszükön. Emellett olyan emberekkel dolgozom, akik nálam sokkal okosabbak, mégis tudok nekik leckét adni” – utalt arra, mennyire élvezi, hogy időről időre rá tud cáfolni a mérnökeire. „A kulcs az, hogy mentális és fizikális szempontból a nap megfelelő időszakában a megfelelő állapotban légy. Én évről évre próbálok ezen javítani. És elmondhatom, hogy idén jobb voltam, mint korábban bármikor.”