Lesz, aki már az év harmadánál leáll a 2020-as fejlesztéssel?

Két szezonjuk is rámehet a kisebb csapatoknak, ha rosszul kezelik a 2021-es szabályváltozások miatt előállt idei helyzetet. A Racing Point korán leállhat az aktuális autója fejlesztésével.

Fotó: XPB
Miközben az idei évnek alig változó szabályok mellett vág neki a Forma–1 mezőnye, jövőre a sportág történetének talán legnagyobb megújulása fog következni. Teljesen új aerodinamikai alapokra helyezett autók érkeznek, ami mellé különböző korlátozásokat is bevezetnek, köztük a költségvetési plafonnal. A sok reform együttes érkezése különösen nehézzé teszi a 2020-as évet, hiszen nem elég, hogy párhuzamosan kell fejleszteniük a csapatoknak az aktuális és a jövő évi autójukat, azt is szem előtt kell tartaniuk, hogy 2021-re most költhetnek utoljára korlátozások nélkül.

A Ferrari és a Red Bull emiatt is nevezte a mostanit a fennállása legdrágább idényének. Ők és a Mercedes várhatóan az eddigi költségvetésénél lényegesen nagyobb összeget különítenek el, hogy megalapozák az idei esélyeiket és az új korszak erős rajtját.

Többen úgy vélik, ez lesz a 2021-es megújulás legfőbb hátulütője: az új intézkedéseket az egyenlőbb esélyek megteremtéséért léptetik életbe, a bevezetés módjával viszont máris hatalmas előnybe hozhatják az élcsapatokat, akik képesek egyszerre két programot futtatni egymás mellett. A kisebb gárdáknak eközben meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt: választaniuk kell, hogy a korlátozott forrásaikból mennyit fordítanak a 2020-as, és mennyit a 2021-es autójukra.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)



A Racing Point technikai igazgatója, Andrew Green szerint ez komoly probléma. „Egy adott koncepciót nem egyetlen mérnök agyal ki, hanem egy csoport. A csapat kollektíven gyűjti az ötleteket. Mondjuk, hogy van húsz ember a különböző részlegeken, akik nálunk 2021-gyel fognak foglalkozni. Húsz emberről beszélünk az összesen meglévő negyvenből. Ez már a kapacitásunk fele. És ezt a húsz embert a 2020-as autónknál elveszítjük. Ugyanennyi ember kevésbé fájó, amikor összesen száz embered van. Az élcsapatoknak ez a nagy előnye” – ecsetelte az Auto Motor und Sportnak a mérnök.

Hozzátette, hiába van korlátozva, hogy egy adott csapat egy éven belül mennyit használhatja a szélcsatornáját vagy a CFD-számítógépeit. „Ez mindenkire vonatkozik. De nekik nyilván jobb a számolási mechanizmusuk, mivel több mérnök foglalkozik ezzel” – mutatott rá, hogyan válik komoly előnnyé a létszámfölény a korlátozott területeken is.

Miközben a Racing Pointnál tehetősebb McLaren jelezte, nem fogja föláldozni a 2020-as szezonját 2021 oltárán, a gyári Renault-csapat már tett rá utalást, hogy számukra a fölzárkózás esélyét kínáló következő év a fontosabb.

A Racing Pont szorultabb helyzetben van. A bajnoki helyezése meghatározza, mekkora összeg üti a markát a sportági bevételekből, és miután tavaly a reméltnél gyengébbre sikerült az éve, szeretne mindenáron javítani. Green előrebocsátotta, ők sem áldozzák fel teljesen a mostani idényüket, de az autójuk fejlesztését szeretnék a megszokottnál korábban leállítani. Hogy sikerül-e, az attól is függ, mennyire lesz ütőképes év elején az RP20-as.

„A 2020-as fejlesztési munka sok mindent meghatároz majd, mivel utána jön a költségplafon, és a kezünk meg lesz kötve. Vannak csapatok, amelyek úgy gondolják, inkább 2021-re összpontosítanak. A McLaren és a Renault úgy gondolja, talál majd a duplafedeles diffúzorhoz hasonló megoldást, és ez a javára válik 2021-ben” – magyarázta Green, hozzátéve, több ponton lehet elszúrni a két idény közti egyensúlyozást, mint jól csinálni. „Ha feláldozod az idei fejlesztést, egy egész évet eldobsz. Jó az esély arra, hogy ezzel a módszerrel telitalálatod legyen, de én nem tudok föláldozni egy egész szezont olyasmire, amire nincs garancia.”

A verseny rajtja (Fotó: XPB)



„Úgy érezzük, akár két szezonra is rossz hatással lehet ez a helyzet. A 2020-asra azért, mert már gondolnunk kell 2021-re, a 2021-re meg azért, mert 2020-at sem hanyagolhatjuk el. Előttünk pillanatnyilag nincs középút. Ez egy nehéz időszak egy kisebb csapatnak. Tudjuk, hogy a nagy gárdák mennyi energiát és forrást fognak fordítani 2021-re. Olyan területeken, amelyeken aztán jönnek a korlátozások. Ez idegessé tesz minket.”

Green elismerte, kevesebb forrásuk és erőforrásuk van a két projektre, mint szeretnék. „Nagyjából egyharmaddal kevesebb.” Emiatt a szezon első pár hónapja döntő lehet annak kapcsán, hogyan alakul 2020 és 2021. Ha jól indul az évük, nyugodtabb szívvel fordíthatják figyelmüket az új autóra. Ha nem, akkor viszont az egész évüket le kell írniuk, és készülni a következőre, mivel a 2020-as konstrukció helyrehozatalára nincs idő.

A helyzet miatt egyes csapatok számára a megszokottnál sokkal korábban véget érhet a fejlesztési verseny. „Mi április-május környékén már mindent a 2021-es autónkra fordítunk. Ez nem egy kényelmes helyzet” – vetítette előre Green.