Kétütemű hibridmotorral győzné le az F1 az elektromos forradalmat

Kétütemű hibridmotorokkal és szintetikus üzemanyaggal képzeli el a jövőt a Forma–1, amely meg van győződve arról, hogy nem az elektromos autók jelentik a végleges megoldást az autóipar és a versenyzés új kihívásaira.

Hangjuk miatt csúfolták már fűnyírómotoroknak a Forma–1 által jelenleg használt hibridturbókat, azzal viszont vélhetően senki sem számolt, hogy egy nap talán még szorosabb szál is összekötheti a világ leggyorsabb formaautóit a kertben használt eszközzel... Márpedig az F1 technikai csapatát irányító Pat Symonds szerint megfontolandó lehetőség és járható út is lenne, hogy a királykategória az egyes fűnyíróknál is használt kétütemű motorokra váltson…

Elsőre bizarrnak hangozhat, ám a tapasztalt szakember szerint csak elsőre, ez a technológia ugyanis már rég nem olyan, amilyennek a múlt alapján gondoljuk.

Az F1 a múlt év végén közzétette környezetvédelmi és fenntarthatósági stratégiáját, melynek keretében feltett szándéka a korral haladva karbonsemlegessé tenni az autóit. Miközben sokan úgy vélik, a környezettudatossághoz vezető utat az elektromos autók jelentik, a Forma–1 nem huny szemet az ezzel kapcsolatos – talán túlságosan is kevésszer emlegetett – gyakorlati problémák fölött, és ahelyett, hogy nyitna az elektromos hajtással működő Forma–E technológiája felé, határozottan vele szemben foglal állást, mi több, igyekszik alternatívát kínálni vele szemben. Mégpedig azzal, hogy meg akarja tartani a belső égésű motorokat, de azokat környezetkímélő szintetikus üzemanyagokkal hajtaná, továbbá a mostaninál hatékonyabbá, fenntarthatóbbá tenné.

A Mercedes V6-os turbóerőforrása (Fotó: Daimler Media)

A Mercedes V6-os turbóerőforrása (Fotó: Daimler Media)



Ennek jegyében az aktuális motorformula várhatóan még jó ideig nem változik, 2025-ig a V6-os hibridturbó erőforrások hajthatják az F1-es masinákat. És Symonds szerint azt követően sem az elektromotor jelentheti majd a következő lépést. „Én nagyon szeretném, ha kétütemű motorunk lenne” – jelentette ki egy konferencián. „Sokkal hatékonyabb, jobb hangja van a kipufogónak köszönhetően, ráadásul azok a problémák, amiket az ember a régi kétütemű motorokhoz társít, manapság már nem relevánsak.”

Szó nincs tehát arról, hogy az F1 2025 után a Trabanttal köt kizárólagos beszállítói szerződést... Az új technológiával nemcsak modern próbál maradni a bajnokság, de irányt is mutatna a jövőt pillanatnyilag zöldnek még inkább csak elektromosan elképzelni képes iparnak. A kétütemű F1-es motor Symonds elgondolása szerint továbbra is hibrid lenne, ráadásul száz százalékban szintetikus üzemanyaggal működne. Kiemelte, a tanulmányok szerint a villanymotorok akkumulátorának előállítása során egy elektromos erőforrás dupla annyi károsanyag-kibocsátásért felelős, mint az e-üzemanyagot használó hibrid.

„El kell gondolkodnunk, hogy milyen legyen a jövő erőforrása. Az F1-et most ez motiválja. 2025-ig adunk időt magunknak arra, hogy a következő lépésünk igazán jó lehessen. Előfordulhat, hogy a következő általunk gyártott erőforrás lesz az utolsó, amit folyékony szénhidrogén hajt. Jó esélyt látok arra, hogy továbbra is belső égésű motorunk lesz, de talán hidrogénnel fog működni. Komolyan hiszem, hogy a belső égésű motornak nagy jövője van, valamint hogy ez a jövő sokkal hosszabb lesz, mint azt a politikusok képzelik, mivel a politikusok annyira az elektromos autók mellett vannak. Semmi rossz nincs az elektromos járművekben, de oka van annak, hogy nem jelenthetnek megoldást mindenki számára” – ecsetelte az okokat, amik az irányválasztásuk mögött állnak.

Pat Symonds (Fotó: XPB)



Az F1 intenzíven foglalkozik e témával. Symonds egyetemekre jár, informálódik kutatásokról, így gyűjtve anyagot a jövő szabályainak kialakításához. A kétütemű technológiában ezek alapján szerinte több van, mint azt a pöfögő fűnyírókhoz szokott kívülálló hinné. Már csak amiatt is, hogy miközben egy négyütemű motornál csak minden második ütem valódi munkaütem, addig a kétüteműnek mindkét üteme „hasznos”. Kiemelte, ennek következtében a mechanizmus kezd visszatérni a közúti autókba is. „Ez már nagyjából ötven százalékos hatékonyságot jelent. A közvetlen befecskendezés, a légtöltés és az új gyújtási rendszerek lehetővé tették a kétütemű motorok egy új formáját, amely nagyon hatékonyan és a környezetbarát módon működik. Szerintem szép jövő áll előttük” – mondta a Benetton és a Renault korábbi mérnöke.

Miközben tehát kutatócsapata a 2021-es nagy aerodinamikai szabályokkal már nagyjából elkészült, máris megtalálta a következő célt magának: a jövő F1-es autójának megalkotása után most hasonlóan alapos és körültekintő kutatómunkára alapozva a jövő F1-es erőforrását is szeretnék megvalósítani.

Az elektromos autókban hívők által már sokszor temetett Forma–1 pedig ezen az úton haladva igyekszik korszerű és innovatív maradni, megőrizve vezető pozícióját a technológiai fejlesztés területén.