Már jövőre F1-es futamot rendezhet Szaúd-Arábia?

Brit sajtóértesülés szerint van rá esély, hogy nagy terveket dédelgető Szaúd-Arábia lesz az egyik új helyszíne a Forma–1-es bajnokságnak a következő idényben.

Az F1 elnöke, Chase Carey sosem csinált titkot abból, nagy a sorban állás a sportág ajtaja előtt, sok ország és város veszi fel a kapcsolatot velük, hogy szívesen rendeznének Forma–1-es futamot. A Liberty Media érkezése óta a naptárbővítésen és piaci szempontból kiaknázatlan potenciált rejtő régiók meghódításán dolgozik, és ez egyfajta felhívás keringőre a szervezni vágyók számára.

Nemrég híre ment, hogy a közép-amerikai Panama megvalósíthatósági tanulmányt készített, miután feltett szándéka vendégül látni a királykategóriát. A múlt nyáron eközben egy esetleges Szaúd-arábiai Nagydíj lehetősége merült föl. Írnánk, hogy pletykaszinten, ám az ország még látványos videót és grafikákat is közzétett arról, milyen futurisztikus helyszínen látná vendégül a száguldó cirkuszt.

Már akkoriban szóba került, hogy akár már 2021-ben bekapcsolódnának az F1 vérkeringésébe, és a brit Daily Mail most arról számolt be, hogy erre meg is van az esély. Forrásuktól úgy tudják, hogy a sorozat és az évi 50 millió fontnak megfelelő összeget kínáló arab állam megállapodása már közel van, így akár már jövőre megrendezhetik az első futamukat, amennyiben annak találnak helyet a túlzsúfolt programban. Várhatóan a szezon első felében kapna időpontot, mivel a sivatagi nyár nehéz körülményeket teremtene a május és szeptember közötti időszakban.

A bulvárlap szerint az egyik lehetőség, hogy elsőre egy átmeneti utcai pálya fogadná az F1-et a Vörös-tenger partján fekvő Dzsidda városában. Ezt követően aztán 2022-től állandó helyszínt keresnének a versenynek, mégpedig jó eséllyel a már korábban is emlegetett „Quiddiyában”, mely egy Rijádtól dél-nyugaton épülő új, nyugatias „szórakoztató város”, amit az országot megreformálni vágyó vezetőség amolyan ultramodern, fényűző kulturális és sportközpontnak is szán.

Hogy hiteles-e a lap értesülése, az hamarosan talán kiderül. Ők mindenesetre állítják, az F1 máris globális szponzori megállapodást kötött a szaúdi állami olajvállalattal, az Aramcóval, amely adott esetben a futam névadó szponzora is lehet.

Szaúd-Arábia többek között az olasz labdarúgó-szuperkupa döntőjének is helyszíne volt, a múlt év végén a Lazio ünnepelte sikerét idegen földön, Rijádban... (Fotó: MTI/AP)



Az F1 egyelőre nem kommentálta a hírt, a térségben 2004 óta versenyt rendező Bahrein viszont már igen. „Amióta 2004-ben megrendeztük az első versenyünket, célunk, hogy növeljük a motorsport szurkolóbázisát a régióban. Emiatt üdvözölnénk minden olyan kezdeményezést, ami ezt a növekedést elősegítheti. Hisszük, hogy a jövőbeli szaúd-arábiai verseny megfelelne ennek” – nyilatkozta a Daily Mailnek a szahíri pálya szóvivője.

Bahreinnek jelenleg egy helyszínnel kell osztoznia az F1-en a régióban: Abu-Dzabi 2009 óta része a bajnokság menetrendjének.

Az olajban és pénzben dúskáló Szaúd-Arábia az utóbbi években számos sporteseményt az országba csábított, így futballdöntőknek, golftornáknak, bokszmeccseknek is volt a helyszíne, miközben az autóversenyzés felé is nyitott. Pár éve náluk rendezték meg a Bajnokok Tornáját, melyen először nyílt lehetőségük a nőknek arra, hogy felüljenek a lelátóra, miközben a szintén az FIA zászlaja alatt futó Forma–E-ben is rendeznek az államban futamot – amit szintén egy reform, a nők jogosítványszerzésének népszerűsítésére is használtak. Emellett a jelenleg zajló Dakar-rali is Szaúd-Arábiában tért vissza Afrikába.

A szaúd-arábiai Fahd király Stadion (Fotó: Race of Champions)

A szaúd-arábiai Fahd Király Stadion (Fotó: Race of Champions)



Bizonyos emberjogi problémák miatt ezen eseményeknek azonban nem volt egyöntetűen pozitív a fogadtatása nyugaton. Vélhetően az F1-et is sokan kritizálnák, ha a szaúd-arábiai verseny mellett döntene.

Ami 2021-et illeti, egyébként más új helyszínek is a királykategória radarján vannak. Miami debütálása továbbra is lehetőség (feltéve, ha végre sikerül pontot tenni a futam körüli, már évek óta tartó huzavona végére). A második amerikai helyszín mellett korábban felmerült, egy második kínai verseny sem jönne rosszul üzleti szempontból az F1 számára. A bajnokság 2020-ban 22 futamból fog állni, két új helyszínnel, Vietnámmal és Hollandiával bővítették a programot, miközben Németország bizonytalan időre elveszítette versenyét.