Meglepte az ellenfelek naivitása a Mercedest

Se csodás fordulat nem történt, se tudatos „altatás” – a Mercedes főtervezője fölfedte az igazságot arról, hogyan lett a gyengén induló előszezonjukból elsöprő diadalmenet pár hét leforgása alatt.

A verseny rajtja (Fotó: XPB)
„Ami a teljesítményt illeti, nehéz az első verseny előtt bármit mondani. Azt akartam mondani, hogy a téli tesztek előtt, de valójában a 2019-es téli tesztek sokkal jobban alakultak, mint az első verseny… Szóval érdemes megvárni az első versenyt.”

A ferraris Charles Leclerc múlt heti eszmefuttatása volt ez a 2020-as esélyekről. Mindent elmond a Ferrari előző szezonjáról és a mostani idény kezdete előtt rájuk jellemző óvatosságról.

Egy évvel ezelőtt a maranellói csapat elbízta magát. A barcelonai előszezoni tesztek gördülékenyen mentek számukra, talán túlságosan is. Miközben az autójuk jól kiegyensúlyozott volt és könnyedén hozta a jó eredményeket, legfőbb riválisuk, a Mercedes szinte az egész két hetet végigküszködte. Mattia Binotto, a vörösök csapatfőnöke utólag elismerte, abban a hiszemben zárták az első tesztet, hogy fél másodperc előnyben vannak, aztán úgy utaztak Ausztráliába, hogy biztosak voltak benne, egyenlő ellenfelei az időközben feljavult, a második teszthétnek már teljesen más autóval nekivágó csillagosoknak.

De nem a Scuderia volt az egyetlen, aki rosszul mérte föl a helyzetet. A Red Bull vezetői is meggyőződéssel állították a tesztek után, hogy egy szinten állnak a Mercedesszel és a Ferraritól is csak kicsivel maradnak el. És eközben a szakma is az olaszokat kiáltotta ki abszolút favoritnak. Még olyan is volt, aki a nyomasztó dominanciájukat vizionálta.

Ehhez képest már június végét írtuk, amikor megszületett a 2019-es bajnokság első nem-Mercedes-győzelme. Az év első nyolc versenye a németeké lett, az első ötön fölényes kettős sikert arattak.

Fotó: XPB



A fordulatot a csapat aztán még év végén is előszeretettel állította be csodálatos feltámadásnak, a kritikusok meg csak legyintettek, meggyőződve arról, hogy a Mercedes egész télen „csak altatott”, játszott a mezőnnyel. A történteket többféleképpen lehetett értelmezni, az igazság valahol a két szélsőség között volt.

John Owen, a Mercedes főtervezője az F1 Racingnek mesélt arról, hogyan vált másfél hét alatt a címvédő leírt csapattá, majd újabb pár hét leforgása alatt mindenkit földbe döngölő domináns erővé. Mint kiemelte, a téves képet róluk az adta az előszezonban, hogy annak egy átmeneti autóval vágtak neki, mely a valódi konstrukciójuk fejlesztésiének egy korai pillanatfelvétele volt csupán. „Az ember mindig próbálja a legutolsó pillanatig fejleszteni az autóját. Ilyenkor a probléma az, hogy a második teszt mindössze egy héttel az első után van, és ezért a gyártás szempontjából egyszerre két autót kell fejlesztened. Ilyen helyzetben teljes egészében a második tesztre fókuszálsz, miközben az elsőn egy korai fejlesztési fázist visszatükröző autót használtuk” – magyarázta.

A Mercedes kezdettől fogva e taktikával tervezett, így az első teszthéten nyújtott szerény teljesítmény nem lepte meg a mérnököket. Az már annál inkább, hogy legfőbb ellenfeleik mennyire „bedőltek” az első héten látottaknak. „Azt az autót, amit az első tesztre küldtünk, sosem terveztük versenyeztetni, már a megépítése pillanatában sem. Hiába tűnt úgy, hogy lépéshátrányban vagyunk, vagy hogy csak reagálunk a helyzetre, ez nem volt igaz.”

„Sosem terveztünk versenyezni vele, és kissé meglepődtünk azon, hogy a többi csapat – különösen az egyik – hagyta magát elvakítani a gondolattól, hogy nem vagyunk jók. Meglepő volt, kissé naiv annak tudatában, hogy ez nem a versenyekre szánt autónk volt. Az első teszt a gyerekbetegségek feltérképezéséről szól, arról, rendben van-e a felfüggesztés geometriája, hogy vannak-e gondok a fékrendszerrel. A cél, hogy működésre bírj egy versenyautót, nem a teljesítményen van a hangsúly.”

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



„A tervünk kezdettől fogva az volt, hogy a második teszten pakoljuk föl rá a valódi aerodinamikai csomagot. Ezért is találtuk mókásnak, amiket az emberek az aerodinamikánkról írtak. Hogy őszinte legyek, még csak nem is emlékeztem arra, hogyan nézett ki, amíg nem mutattuk meg az autót, mivel időközben annyira messzire jutottunk a fejlesztésben. És még mulatságosabb volt, hogy egyesek azt hitték, a második teszten mi arra reagáltunk, ami az elsőn történt, ami egy igazi csoda lett volna.”

„A valódi autónkkal végig a második tesztet vettük célba, és alatta nem is mutattuk meg az igazi teljesítményét. Ez részben szándékos volt, részben bizonyos dolgok miatt történt. Tudtuk, hogy az autóban benne van a jó tempó, de arról nem voltunk meggyőződve, hogy a miénk a leggyorsabb autó. Még a második teszten sem, amikor az időeredmények már azt tükrözték, amire képesnek véltük magunkat.”

Owen szavaiból kiderül tehát, hogy a Mercedesnél sosem volt olyan pánikhangulat, mint amit a kívülállók feltételeztek a korai botladozás után. Ezzel párhuzamosan az erejüket valóban próbálták rejtegetni, ám arról sem volt szó, hogy már ekkor tudták, egy dominálni képes autó van a kezükben, és ezt akarták elfedni a többiek elől.

Mercedes (Fotó: XPB)



A felkészülésük alakulása miatt sok találgatás zajlott arról is, vajon a Mercedes vagy a Ferrari aerodinamikai koncepciója-e a nyerő. Két ellentétes megoldású első szárnnyal fölszerelt konstrukcióról volt szó. Eleinte úgy tűnt, az Ezüstnyíllal járnak tévúton, aztán a Scuderia bukdácsolása láttán fölvetődött, mégis az olaszok választottak rossz utat a kis leszorítóerővel.

Owen állítja, őket a teszteken történtek nem bizonytalanították el saját koncepciójuk kapcsán. „Nem akarok arrogánsnak tűnni, de akik az első szárnyakat tervezték, hitték, hogy jó, amit csináltak. Értettük, mit akart a Ferrari a saját szárnyával, és azt is végig tudtuk, hogy mi milyen irányt akarunk követni. Hittük, hogy a miénk a helyes a továbbfejleszthetőség szempontjából, de amíg az időeredmények ezt nem mutatják meg, mindig van benned némi idegesség, mivel az irányváltás hónapokat vett volna igénybe.”

A szakember végül kiemelte, bárhogy is alakult a 2019-es szezon, még ma sem teljesen egyértelmű, hogy melyik filozófiában rejlik a nagyobb potenciál. „Előfordulhat, hogy a Ferrarié a helyes út, és a végén messzebbre jutnak vele. Ezt még ma is nehéz megmondani” – bocsátotta előre, hogy 2020 is érdekesnek ígérkezik ebből a szempontból.