Lábon lőtte magát a Forma–1?

A belső harcaiért önmagát is képes volt lejáratni a Forma–1 a brit motorsport-szövetség elnöke szerint, aki egy elszalasztott nagy lehetőségről és a motorsport társadalmi felelősségéről is kifejtette elgondolkodtató véleményét.

Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF71H leads Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 W09 at the start of the race. 21.10.2018. Formula 1 World Championship, Rd 18, United States Grand Prix, Austin, Texas, USA, Race Day. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com - copy of publication required for printed pictures. Every used picture is fee-liable. © Copyright: Charniaux / XPB Images
Idén az utolsó évét futja az F1 a 2014-ben induló szabályciklusban. A mögöttünk hagyott hat év egyfajta hullámvölgyként vonul be a széria történetébe. Nem elsősorban a Mercedes letaglózó dominanciája és a bajnokságok teljesen egyoldalúvá válása miatt, sokkal inkább az ennek megágyazó, több sebből vérző szabályrendszer miatt. Habár a problémás helyzet magját az igazságtalanul felállított pénzügyi struktúra, valamint az ezzel párhuzamos teszt- és fejlesztési korlátozások jelentik, sokan az aktuális technológiát is felelőssé teszik. A rossz motorhang, a versenyekre jellemző spórolósdi, a költségek megugrása valóban visszavezethetők erre, ám a hibridérának ettől függetlenül megvan az eredetileg neki szánt pozitív üzenete is – legfeljebb nem ennyire szembeötlő.

A brit autósport-szövetség, a Motorsport UK elnöke szerint a korábbi F1-es vezetőség hibája, hogy így alakult. A korábban az F1-es BAR-istállót is irányító, de elsősorban a Prodrive-ralicsapatával sikeressé vált Dave Richards egy nagy-britanniai konferencián rámutatott, a hibridkorszak javíthatta is volna az F1 megítélését, ehelyett mégis inkább a lejáratásához és a fenti válságérzet növeléséhez vezetett.

A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)



Richards kiemelte, miközben manapság egyre többen pedzegetik, hogy az üzemanyagot égető, levegőt szennyező F1 nem halad a korral, s kezd idejét múlttá válni egy olyan világban, amelynek egyre lényegesebb problémája a környezetszennyezés, sokaknak szinte fel sem tűnik, hogy a sorozat éppen e problémára keres megoldást az új technológiáival. A jelenlegi hibridmotorjaik már több mint 50%-os hőhatékonysággal dolgoznak, ami óriási előrelépés a V8-as érához képest, és máris keresik az új utakat (ld. Pat Symonds kétütemű hibridmotorokról és 100%-ig szintetikus üzemanyagokról szóló vízióját), melyekkel 2030-ra teljesen karbonsemlegessé tehetik az autóikat, akár zöldebbé a ma még agyondicsért elektromotoros technológiánál.

A szakember szerint marketing és arculatépítés kérdése is, hogyan lett az F1 hibridkorszaka siker helyett válságérzetet keltő irányváltás. „Ezek a mérnöki kiválóság drágakövei, egészen szenzációsak! De mit csinált Bernie Ecclestone? Azt mondta, nem tetszik neki ezeknek a motoroknak a hangja, nem szép dolgok ezek, és lebutítottak mindent. Nem a mellüket verték, azt mondva: »Nézzétek, mit alkottunk, micsoda nagyszerű technológia ez!« Helyette inkább belharcokat vívtak egymással, és egyből kihúzták a szőnyeget az egész lába alól. Ez nagy butaság volt, mintha lábon lőtték volna magukat” – ásott le a hibridkorszak negativitásának gyökeréhez Richards.

Habár nyilvánvalóan számos hibája is van a 2014-ben életbe lépő szabályrendszernek, a felelőtlen imázsépítésnek valóban nyögi az utóhatását az F1. Richards szerint ez vezetett például ahhoz, hogy a királykategória ma már szinte magyarázkodni kénytelen a társadalom előtt olyan dolgokért, amikben valójában úttörőként segítheti a társadalmat. Ez szerinte általánosságban is igaz az autóversenyzésre.

„Manapság nagyon könnyű úgy gondolni magunkra, mint akiknek bocsánatot kell kérniük, hogy körözgetünk a pályán, égetjük a gumit és a fosszilis üzemanyagot. Pedig annyi pozitívuma van ennek. Az Egyesült Királyságban éppen az elektromos gokartozás elindításán dolgozunk, a különböző kategóriákban különböző fenntartható üzemanyagokat fejlesztünk, és számos kezdeményezés van még.”

David Richards (Fotó: Moy / XPB Images)



„A motorsport hosszú éveken keresztül utat mutatott a technológiai fejlődésben, de mára beleesett annak csapdájába, hogy elhiszi, már inkább csak szórakoztatás, és nem a technológiáról szól. Újra kezdeményezővé kell válnunk, irányt kell mutatnunk, meg kell mutatnunk, hogy mire vagyunk képesek.”

A szakember végül hozzátette, az F1-hez hasonlóan ő maga is úgy véli, hogy nem a manapság egyetlen elfogadható megoldásként propagált elektromosság a válasz a jövő problémáira, és erre a motorsportnak kell ráébresztenie a túlságosan erre az irányra fókuszáló társadalmat. „Nyitottan kell gondolkodnunk. A politikusok hajlamosak azt az egyszerű üzenetet közvetíteni, hogy az elektromosság, az elektromos autó a válasz, és ezeknek kell az utakra kerülniük. Pedig ez teljes badarság. Nagyon sok másfajta technológia vár még feltérképezésre, és hosszabb távon talán előállunk egy új technológiával is, ami valószínűleg nem a hidrogénhez fog kapcsolódni” – vélekedett Richards.