Musorujsag
Élő Eredmények

Szándékosan titkolózik Zandvoort az F1-es csapatok előtt

Szándékosan titkolózik Zandvoort az F1-es csapatok előtt

Motorsport-Total
Amennyire lehet, sötétben tartja az F1-es csapatokat Zandvoort a pályája átépítésével kapcsolatban, hogy növelje a kiszámíthatatlan verseny esélyét.

Noha a holland pálya 35 évvel ezelőtt volt már helyszíne Forma–1-es nagydíjnak, a vietnámihoz hasonlóan mégis újnak számít a 2020-as naptárban, hiszen nincs adatuk róla a csapatoknak, és hiába van szó régi létesítményről, miután jelentősen átalakítják a királykategória kedvéért, még kevesebb tudható róla. Több kanyar új vagy módosított profilt fog kapni az előzési lehetőségek növelése érdekében, a legextrémebb az utolsó forduló lesz, amit nagymértékben megdöntenek, hogy nyitott DRS-sel is bevehető legyen.

Egy-egy esőzés miatt elmaradt edzésnap gyakran bizonyítja, ha kevesebb adattal rendelkeznek az istállók, és kevesebb idejük van a beállításaik tökéletesítésére, az gyakran eredményez kiszámíthatatlan, fordulatos futamokat. Az új pályák esetében ez a bizonytalansági tényező már eleve adott, ám Zandvoort rá is játszana a helyzetre: a szervezők jelezték, próbálnak minél kevesebb adatot szolgáltatni a résztvevőknek, így gátolva, hogy pontos szimulációkkal tökéletesítsék alapbeállításaikat.

A pályát átalakító Dromo cég ennek megfelelően csak a legszükségesebb adatokat küldi szét a tíz gárdának, jóllehet ő maga nagyon is sok adattal rendelkezik a saját szimulációiból. „Minden Forma–1-es csapat tudományos módszerrel dolgozik. Szóval ha adatokat adsz  nekik, ők azt egyből a szimulációs programjukba táplálják. És pont ez az, amit mi szeretnénk elkerülni. Csak korlátozott számú adatot biztosítunk nekik” – nyilatkozta a Motorsport-Totalnak Jan Lammers, a futam sportigazgatója.

A korábbi F1-es versenyző reméli, hogy ez kicsit visszahozza a régi időket, amikor a mezőny ténylegesen az alapoktól indult a pénteki edzésnapon, és csak a tréningek során találta meg a beállításokat. „Ez egy kicsit a régi iskola lesz. És remélhetőleg a versenyhétvége is kiszámíthatatlanabb lesz ennek köszönhetően. Igazi kihívást fog jelenteni. Jarno Zaffelli (a pálya tervezője – a szerk.) semmi esetre sem szeretné, hogy az élmezőny információkat kapjon, nehogy túl sok munkát tudjanak előre elvégezni a szimulátorban. A legjobbnak azt tartaná, ha mindennel csak pénteken szembesülnének.”

Építkezés Zandvoortban (Fotó: Volker Wessels) Építkezés Zandvoortban (Fotó: Volker Wessels)

Lammers szerint e titkolózás nemcsak az első versenyüket teheti izgalmasabbá, de már a pénteki edzésnapon is gondoskodhat a több akcióról. „A csapatok péntekenként általában inkább óvatosak, spórolnak a gumikkal a hétvégére. De úgy vélem, így többet fognak körözni a versenyzők pénteken, mint a vasárnapi versenyen, mivel új pályáról van szó” – reménykedik a holland.

Zandvoort egyébként a terv szerint halad a pályája felújításával. Robert van Overdijk igazgató elmondása szerint már érkeznek a helyszínre a kerékvetők, miközben az új aszfaltréteget is lerakják. Michael Masi, az FIA versenyigazgatója előbb decemberben, majd január elején is ellátogatott a helyszínre, hogy felmérje, hogy áll az építkezés. A talán legnagyobb kihívást az utolsó, döntött kanyar jelenti, amely teljesen egyedivé teszi a holland pályát az F1-es naptárban.

Lammers előrebocsátotta, a meredeken megdöntött, tempós jobbos a valóságban még különlegesebben fog mutatni, mint azt előzetesen elképzelték. „A Luyendijk-kanyar még látványosabb, mint amilyennek eredetileg gondoltuk. A kanyar két méterrel magasabb lesz, mint előtte. Ezzel  a versenyzők egy emelkedőn fognak végigmenni a célegyenesben” – bocsátotta előre.

Borítókép: Max Verstappen Zandvoortban (Fotó: Red Bull)

További tartalmak