A Mercedest másolva két autóval készül a Ferrari?

A Mercedesnek bevált – beválik-e a Ferrarinak is? Olasz sajtóértesülés szerint a vörösök idén átveszi fő riválisuk tavalyi taktikáját, és két eltérő autóval teljesítik a téli teszteket.

Fotó: XPB
Az egész szakmát sikerült félrevezetnie a Mercedesnek a 2019-es előszezonban. Az első barcelonai teszthéten kicsit sem tűnt meggyőzőnek a formájuk, és egészen a második hét utolsó előtti tesztnapjáig tartott, mire javuló tendenciát kezdtek mutatni. Akkoriban mindenki a Ferrarit tekintette az idény legfőbb esélyesének, a csillagosok esetében pedig arról találgattak, hogy talán mellélőttek az aerodinamikai koncepciójukkal.

Azóta már tudhatjuk, e téves látszatot a sajátos téli stratégiájuk keltette. Mérnökeik tudatosan csak egy alapautóval készültek az első gyakorlásra, hogy több idejük legyen a ténylegesen versenyeztetni tervezett konstrukció fejlesztésére. A két gép koncepciójában és teljesítményében is teljesen eltért egymástól. Sok idejük nem volt a végleges változat kiismerésére, ám húzásuk többszörösen is jól sült el, hiszen amellett, hogy ütőképes csomaggal vágtak neki a bajnokságnak, még el is altatták kicsit a riválisaikat.

Olasz sajtóértesülések szerint 2020-ban a Ferrari is hasonló útra léphet. A vörösök jelen állás szerint mindenkinél hamarabb, már február 11-én bemutatják az új masinájukat, melyet a Reggio Emiliában, egy színházban csodálhat meg először a közönség. Az ott leleplezett konstrukció azonban az olasz Motorsport munkatársa, Franco Nugnes szerint csak egy alapautó lesz, ami ebben a formájában sosem fog versenyezni – hasonlóan a Mercedes tavalyi első verziójához.

A szakíró szerint Mattia Binotto gárdája egy ponton tudatosan befagyasztotta a 671-es projektnéven futó autó fejlesztését, és a bemutatóra érkező gép ezt a pillanatfelvételt fogja tükrözni. E verziónak aztán az lesz a feladata a február 19-én rajtoló első háromnapos teszthéten, hogy bizonyítsa, minden mechanikus elem megfelelően működik, a módosított felfüggesztés megoldást jelent a 2019-es gumigondokra, továbbá helyre tették a megbízhatóságot is.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)



Ez idő alatt a gyárban tovább fejleszthetik az Ausztráliára szánt konfigurációt. Az új aerodinamikai csomag csak a második teszthétre kerül föl az alapot jelentő autóra, és a mérnökök csak ekkor kapnak képet arról, elérték-e céljukat a leszorítóerő növelése terén, valamint fel tudják-e venni a versenyt a Mercedesszel és a Red Bull-lal a kanyarokban.

A kétlépcsős munka nem szokatlan a teszteken, és egyelőre kérdéses, a Ferrari első és második héten használt autója között lesz-e olyan nagy különbség, mint tavaly a Mercedesnél volt. A végső versenycsomag késői bevetése mindenesetre rejt magában némi kockázatot is, hiszen a tesztnapok számát idén nyolcról hatra csökkentették, és a kevés rendelkezésre álló idő vizsgáztatja is a csapatokat, mennyire hatékonyak és mennyire urai a saját munkájuknak.

Az új modellről egyelőre annyi szivárgott ki, hogy a tavalyi hibák orvoslása érdekében a tervezők több változtatást is végrehajtottak rajta, például csökkentették a tengelytávját és növelték az előredöntöttségét. Egyes beszámolók szerint a fejlesztés nem halad zökkenőmentesen, a szakemberek a szimulációk során és a szélcsatornában még nem kapták vissza a remélt adatokat. A német Auto Bild úgy tudja, a specialisták nem egészen értik, hol van a hiba. Nem kizárt, hogy a meredekebb előredöntés miatt csúszhatott hiba a számításokba. E pletykákat persze érdemes fenntartásokkal kezelni. Annál is inkább, mivel éppen a múlt évi előszezon mutatta meg, hogy az erőviszonyok kapcsán még a teszteken látottakra sem mindig hagyatkozhatunk biztonsággal.

A téli F1-es program:

február 11. – a Ferrari bemutatója (Reggio Emilia, 18 óra 30 perc)

február 12. – a Renault évnyitója (Párizs)

február 12. – a Red Bull bemutatója (nem hivatalos)

február 13. – a McLaren bemutatója (Woking)

február 14. – az Alpha Tauri bemutatója (Salzburg, Hangar 7)

február 14. – a Mercedes bemutatója (Silverstone)

február 19-21. – az első barcelonai teszt

február 26-28. – a második barcelonai teszt