Aki az F1-ben dolgozik, ne panaszkodjon – Todt

Több futam, nagyobb terhelés – egyre nő a Forma–1 futamszáma, ám az FIA elnöke a sportban dolgozóknak nincs joguk panaszkodni emiatt.

Mercedes (Fotó: XPB)
Rekordhosszú, 22 versenyből álló bajnoksággal fog elrajtolni a Forma–1 a 2020-as idényben, könnyen előfordulhat azonban, hogy e rekord rövid életű lesz, mivel a következő években tovább nőhet a futamok száma. Az F1 a 2021-es szabályváltozásokkal 25-re emelte az egy éven belül megrendezhető maximális versenyszámot, ami már a további bővítés előkészítése volt. A tervek szerint a következő években többek között Miami és Szaúd-Arábia is bekapcsolódhatnak a királykategória vérkeringésébe, miközben más helyszínekkel is folynak az egyeztetések.

Az F1-es paddockban alighanem többségben vannak azok, akik inkább csökkentenék, mintsem növelnék a nagydíjak számát, ám mindez nem változtat a helyzeten. A csapatfőnökök hiába panaszkodnak, hogy embereik nem bírják az éves terhelést, s hogy lassan két versenygárdát kell működtetniük párhuzamosan, a versenyzők pedig hiába emlegetik, hogy kapcsolatok mennek tönkre vagy hiúsulnak meg az állandó utazás miatt, s hogy szerelőiknek lassan nem lehet magánéletük.

Az FIA jelenlegi elnöke, Jean Todt úgy véli, a sportágban dolgozók kiváltságos helyzetben vannak, így nem jogos panaszkodniuk a túlterheltség miatt. Ő maga a Ferrari csapatfőnökeként éveken át szinte egyetlen szabadnapot sem vett ki, munkanapjait pedig tulajdonképpen csak az alvások szakították félbe. „Elég messze vagyunk még attól, hogy huszonöt versenyünk legyen, és pillanatnyilag a huszonkettőre kell összpontosítanunk. De hogy ez mit jelent, arról nekem talán eltérő a véleményem. Én magam is igazán szerencsésnek érzem magam, hogy egy olyan világban élhetek, ahol azt csinálhatom, amit szeretek. Kiváltságosok vagyunk. Mindenki kiváltságos az F1-ben” – vélekedett.

„Természetesen vannak kötelezettségek. Amikor a Ferrari csapatfőnöke voltam, én napi tizennyolc órát dolgoztam, minden nap, hét vagy legalább hat napon át hétről hétre. Azért, mert ez volt a szenvedélyem, mert akartam az eredményt. Természetesen ott a család, de ha szerető családod van, meg fogja érteni. És amúgy sem csinálod ezt egész életedben.”

Jean Todt (Fotó: XPB)



Az FIA-elnökként nem csak az autóversenyzéssel és a Forma–1-gyel foglalkozó Todt ellenpéldát említve mutatott rá, miért tartja magukat kiváltságosnak. „Higgyék el nekem, elég sok egyéb tevékenységben veszek részt, és látok embereket, akik áldottnak éreznék magukat, ha havi harminc dollárt kapnának. Bizonyos országokban így van ez, és erről nem feledkezhetünk meg. Van nyolcmilliárd ember, és van nyolcszázmillió, akik nem tudnak enni, inni, nem kapnak oltásokat. Mi az F1-ről beszélünk, de nem csukhatjuk be a szemünket és feledkezhetünk el arról, mi történik más közösségekben, más emberekkel.”

„Szóval még egyszer mondom: szerencsésnek érzem magam, és mindenkinek, aki az F1-ben magasabb fizetést kap, mint a más üzletágakban dolgozók, boldognak kell éreznie magát. Nem állítom, hogy ez nem követel sok munkát, de tudni kell helyén értékelni a helyzetedet.”

 

Hamilton: Nehéz így kapcsolatokat ápolni

Mindez persze ettől még okozhat problémákat az F1-ben dolgozók életében. A múlt év végén Valtteri Bottas közösségi oldalán jelentette be, hogy válik feleségétől, miután F1-es karrierjét nem tudta összeegyeztetni családi életével. A minap pedig Sean Bratches, az F1 kereskedelmi igazgatója indokolta azzal a leköszönését, hogy túl sokat volt távol az elmúlt három évben az Egyesült Államokban élő családjától, miközben őt a munkája Angliába kötötte.

Lewis Hamilton Bottas válása kapcsán tavaly Abu-Dzabiban elismerte, még a szerelőkhöz, mérnökökhöz képest kevésbé terhelt versenyzők számára is nehéz kapcsolatokat ápolni a hivatásuk mellett. „Hasonló a helyzet, mint a legtöbb sportolónál, de lehet, hogy nem mindenki utazik annyit, mint mi. Őrült mennyiségű időt töltünk távol. Ez talán extra terhet jelent, ami nagyon-nagyon megnehezíti a jó kapcsolatok ápolását” – vélekedett a címvédő, aki még nem adta a fejét családalapításra.

Valtteri Bottas és felesége, Emilia (Fotó: XPB)



„De összességében sportolóként is meg kell találnod a megfelelő egyensúlyt, hogy mennyire vagy elhivatott, és mennyi minőségi időt töltesz valakivel. Ez mindenkinél más. Más sportágak képviselőit nem kérdeztem erről, de olvastam róla, és hasonló a helyzetük a miénkhez. Vannak, akik ezt megoldják, nézzük csak meg Sebet” – utalt a háromgyerekes Sebastian Vettelre.

Hamilton úgy véli, mindenkinek mérlegelnie kell, mi a fontosabb számára az életben, s mennyi áldozatot ér meg számára, hogy a szenvedélye lehet a hivatása. „Sok sportoló van, akik a háttérben nagyon boldog családi életet élnek. De vannak olyanok is, akiknek nagyon nehéz ez a céljaik mellett, mert a lehető legjobbak akarnak lenni. Az ember alapvetően száz százalékban elkötelezett akar lenni, mivel sosem akarsz kevesebbet adni, mint az ellenfeled. És vannak egyéb kötelezettségek, amik extra terhet rónak rád, amik ettől elterelhetnek. Az ember csak bizonyos mennyiséget tud adni. Minden csak annak kérdése, mennyi áldozatot vagy hajlandó vállalni.”