Musorujsag
Élő Eredmények

Könyörtelen, de mindnél sikeresebb a Red Bull filozófiája

Könyörtelen, de mindnél sikeresebb a Red Bull filozófiája

Motorsport-Total
Kegyetlen és könyörtelen tehetséggyár hírében áll Helmut Marko Red Bull-os utánpótlásprogramja, mely legalább annyi tagjának vitte mellékvágányra a pályafutását, amennyinek felvirágoztatta azt. Az osztrák szerint nem lehet ezt felróni nekik.

Sebastian Vettel négyszeres világbajnok, Max Verstappen nyolcszoros, Daniel Ricciardo hétszeres futamgyőztes, Danyiil Kvjat, Carlos Sainz és Pierre Gasly dobogós helyezettek. Valamennyiük sikere az őket felkaroló és F1-be juttató Red Bull, azon belül is a tehetségkutató programjukat megalkotó és mai napig irányító Helmut Marko munkáját dicséri. A márka logójával versenyzők története azonban nem mindig sikertörténet. Amilyen merészen emeli ugyanis első csapatához a bizalmát elnyerőket, Marko olyan szenvtelenül mutat ajtót azoknak, akik nem győzik meg őt záros határidőn belül.

A Red Bull nem egy többre tartott versenyzőt tett ki programjából már azt megelőzően, hogy a Forma–1-be kerültek volna, de a királykategóriából is többeknek kellett miattuk búcsúzni úgy, hogy képességeik alapján akár hosszabb távú jövőjük is lehetett volna ott. Sébastien Buemi és Jean-Éric Vergne később más kategóriákban elért bajnoki címeivel bizonyította ezt, Danyiil Kvjat volt olyan szerencsés, hogy megtalálta a visszautat, de a hozzá hasonlóan év közben lefokozott Pierre Gasly pályaíve is megtört azzal, hogy a 2019-es nyári szünetben Alexander Albonnak adták át az ülését.

A fiatalok körében voltak már olyanok, akik a rendszer kegyetlensége miatt utasították vissza a Red Bull-gépezetbe kerülés lehetőségét, míg mások úgy kritizálták élesen Marko módszerét, hogy már kikerültek onnan. Az osztrák tanácsadó ugyan elismeri, valóban kemények a versenyzőikkel, szerinte azonban az őket kritizálóknak tudniuk kéne kicsit az ő helyzetükbe is képzelniük magukat, valamint ismerniük kell azt is, honnan indultak.

Max Verstappen és Helmut Marko (Fotó: XPB)

„Meg kell érteni a filozófiát emögött. A juniorcsapatunkat eredetileg azért hoztuk létre, hogy támogassunk versenyzőket, mivel mindenki tisztában van azzal, mennyire költséges a motorsport. Dietrich Mateschitz azt mondta, mi egy esélyt akarunk adni a versenyzőknek. De aztán hirtelen lett két Forma–1-es csapatunk, és ezek után nyilvánvaló, hogy olyanokat támogatni így már nem elegendő, akik csak relatíve sikeresek” – utalt arra, hogy miközben a 2000-es évek elején még csak támogatók voltak az F1-ben, saját csapataikkal ma már más élvezi a prioritást számukra.

„Eldöntöttük, hogy a versenyzőinkben legalább a futamgyőzelem lehetősége benne kell, hogy legyen. Ezért lett idővel egyre szigorúbb a szelekció.”

A Red Bull tehetséggyára a 2010-es évek közepén felgyorsult, azóta viszont kicsit akadozik. Az elmúlt két-három évben nem volt akkora a merítési alapjuk, mint korábban, aminek következtében úgy tűnt, a markói szigor kicsit megenyhült. Több versenyző is volt, akit úgy fogadott vissza a márka. Brendon Hartley és Alexander Albon is azok után mutatkozhatott be az F1-ben a Toro Rossóval, hogy évekkel korábban, még az F1 előtt kitették őket a programból az elmaradó eredmények vagy a nem megfelelő hozzáállás miatt. De a lefokozott Kvjat és Gasly is kapott tőlük egy (vagy több) új esélyt.

Ez azt mutatja, a Red Bull is képes belátni múltbéli hibáit vagy elismerni, hogy egy korábban leírt személy is képes megváltozni. Ez fölveti a kérdést, van-e rá esély, hogy mások, például a Forma–E-ben bajnokká koronázott Vergne, vagy a WEC-ben bajnok Buemi esetében is meggondolják magukat, s nekik is új lehetőséget adjanak. Marko ezt a kérdést is realistán közelíti meg. „Ezek a fejezetek le vannak zárva. Az ő pályafutásuk más irányt vett, más kategóriákba kerültek. Jean-Éric Vergne megnyerte a Forma–E-t, de ott teljesen mások a követelmények, mint az F1-ben. Ő itt most nagyjából egy újonc lenne, akinek egy egész szezonja menne rá a Pirelli-gumik sajátosságának kiismerésére. Ez már önmagában kizáró ok. Viszont ha körülnézünk, sok juniorunk sikeres, sok pénzt keres, és a hobbijuk lehetett a hivatásuk. Ez nagyszerű” – helyezte más összefüggésbe a kritizált programjukat.

Sébastien Buemi (Fotó: XPB)

„Én nem értem a kritizálókat, mivel egy vagy két szezonon keresztül vállaljuk a versenyzőink teljes finanszírozását, és e tőke nélkül talán sosem kerülhettek volna olyan helyzetbe, amilyenbe. Ha ez nem elég az F1-hez, nos, csak húsz versenyzőnek van itt hely, és tudhatjuk, e húsz versenyző közül nem mindenki csak a képességei miatt van itt.”

Marko ezek alapján igazi sikernek tekinti a programjukat. Nem alaptalanul, hiszen korábbi embereik más kategóriákban váltak élmenőkké, az F1-ben a mezőny harmadát az ő jelenlegi vagy korábbi pártfogoltjaik (Max Verstappen, Alex Albon, Danyiil Kvjat, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz) teszik ki, 2019-ben pedig két verseny is volt (Németország és Brazília), amelyen a dobogó mindhárom fokán olyan versenyzők álltak (igaz, Carlos Sainz csak pár órával később…), akiket ők hoztak az F1-be.

„Hány versenyző nyert futamokat a programunkból? Vettel, Ricciardo és Max. Azt pedig meg sem tudom mondani, hányan voltak dobogósok közülük. Mi magunk között boldogok és büszkék vagyunk, és széles skálán mozgunk. Nincs senki, aki más programokból kikerülve akár csak megközelítette volna mindazt, amit mi elértünk” – mutatott rá Marko.

Borítókép: Red Bull-dobogó Hockenheimben: Sebastian Vettel, Max Verstappen és Danyiil Kvjat mind Helmut Marko révén jutottak az F1-be (Fotó: XPB)

További tartalmak