Alonso 2021-ben megmutatná, hogyan kell legyőzni Hamiltont!

Fernando Alonso megtalálta a három éve megszakítás nélkül uralkodó Lewis Hamilton gyenge pontjait, de úgy érzi, egy ellenfele sem használja ki őket. Ő viszont megtenné a 2021-es visszatérésekor!

Lewis Hamilton és Fernando Alonso (Fotó: XPB)
Az aktuális szabályciklus utolsó évébe fordult 2020-szal a Forma–1. A 2014-ben rajtoló korszak elképesztő Mercedes-fölényt hozott, melyben kizárólag a csillagos márkának, a versenyzőket tekintve pedig egy kivétellel csupán Lewis Hamiltonnak termett bajnoki babér. A brit és csapata is tökélyre csiszolt nyerőgéppé fejlődött ezen uralkodás alatt, és az idei kiírás legnagyobb kérdése az lesz, vajon képes lesz-e bárki megtörni ezt a hegemóniát, vagy a páros az egész ciklust kisajátítja.

Fernando Alonso mindig nagyra tartotta az immár hatszoros világbajnok Hamiltont, akinek 2007-ben csapattársa is volt a McLarennél. Mégis gyakran hangoztatta, kollégája azért is vált eredményesebbé (nála), mert volt olyan szerencsés, hogy a megfelelő időben érkezett a megfelelő, domináns csapathoz.

Az F1 Racing magazinnak adott interjúban a spanyol előbb Hamilton sikerének kulcsáról beszélt. „Emelt a szinten az utóbbi pár évben, különösen 2019-ben, amikor már nem volt olyan domináns az autója, mint a korábbi szezonokban. Ha nem tud nyerni, akkor is szorosan második. Nem kap húsz másodpercet, mint ami jellemző Valtterire. Egy olyan hétvégén, amelyen az autója nem elég versenyképes, Bottas csak ötödik-hatodik lesz, egy perc hátránnyal, miközben Lewis nem. Előrelépett, sokkal versenyképesebb, felkészültebb” – dicsérte korábbi csapattársát.

Gyorsan hozzátette azonban, nem azért nem győzték le a britet 2017 óta, mert képtelenség rajta fogást találni. Szerinte a riválisok egyszerűen vagy nem megfelelően próbálkoztak, vagy nem is volt módjuk próbálkozni. „Még így is vannak bizonyos gyenge pontjai, amiket egyelőre nem használtak ki. Senki sem nyomja meg ezt a gombot, a gyenge pontját” – vélekedett.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Ebből kiderül, ő már fölfedezte a gyenge pontokat, és mint elárulta, nem a 2007-es közös szezonjuk tapasztalatai alapján. „Nem, a jelenből tudom. Lewis szezonjait tanulmányozva megfigyelhető egy bizonyos tendencia: lassan indítja az évét. Ebből viszont senki sem húz hasznot. Mind izgatottak voltunk, hogy a legutóbbi lehet-e Bottas éve, de nem volt. Jó lenne igazi csatát vívni vele. Talán nem is valóságosak ezek a gyenge pontjai, és mindent tudatosan csinált, de jó lenne kitapasztalni.”

Ha valaki, Alonso tudja, mekkora különbséget jelenthet az erős évkezdés egy kiélezett küzdelemben. Mindkét világbajnoki címét annak köszönheti, hogy a szezon első felében elhúzott az év második szakaszára megerősödő, de eleinte még botladozó ellenfeleitől: 2005-ben a megbízhatatlan McLaren, 2006-ban a kezdetben a gumikkal bajlódó Ferrari nem volt képes lehajrázni őt.

Ha hasonlóan szorossá válna a küzdelem, Alonso szerint Hamilton sem feltétlenül keltené a magabiztos és kizökkenthetetlen versenyző benyomását, mint az utóbbi szezonokban, amelyekben végig a komfortzónáján belül maradt. „Amikor jó csomagod van és a többi fickó ütközik, te pedig kiépítesz egy előnyt a bajnokságban, minden nyugodtnak tűnik. Ha viszont csak egyetlen ponttal vagy elöl, vagy akár tíz ponttal lemaradva, más a feszültség. A hibák is mások, a rádiós beszélgetések is. Látnunk kéne, milyen ő, amikor rajta van a nyomás” – állapította meg, amit már többen is pedzegettek a szakmán belül.

 

Előnyösebb helyzetben lenne, mint Schumacher

2020-ban a lehetőséggel Alonso szerint eddig nem élő Sebastian Vettel, Max Verstappen és Charles Leclerc feladata lesz bizonyítani, hogy Hamiltonnak valóban vannak sebezhető pontjai. A kétszeres világbajnok azonban jelezte, 2021-ben szívesen alátámasztaná ő maga az elméletét.

Amióta 2018 végén búcsút intett az F1-nek, Alonso ellentmondásos nyilatkozatokat tett a visszatéréséről. Volt, hogy azt sugalmazta, nincs rá valós esély, máskor meg azt lebegtette, szeretne még a királykategóriában versenyezni az új szabályok életbe lépésével. „Hivatalossá” a jelek szerint, az utóbbi verzió vált, hiszen mostanság minden fórumon a lehetséges visszatéréséről és az F1-es fejezet le nem zárásáról beszél, mintegy jelezve a csapatok felé, ő elérhető, csak a hívó szóra vár. Ezt az üzenetet közvetítette az F1 Racing mostani interjújában is, melyben világossá tette, hiába kalandozik mostanság mindenféle kategóriában, számára továbbra is az F1 jelenti a legteljesebb élményt.

Fernando Alonso (Fotó: XPB)



„Az emberek azt mondták, most elkezdhetem azt csinálni, amit szeretek, hiszen már nem vagyok az F1-ben. Én erre azt mondtam: én vezetni szeretek, és hol akar vezetni az ember? Monacóban, Szuzukában, Silverstone-ban. Ezeket a versenyeket szeretem. A sebességet, az adrenalint, ezek jelentik a szenvedélyem. Amikor síelek, próbálok nem kanyarodni, mert szeretnék tisztán látni, üres pályát, hogy a lehető leggyorsabban érjek le. Amikor kerékpározom, mérem a sebességemet, figyelem, mekkora a maximum.”

Amennyiben 2021-ben visszatérne, azt Alonso már veteránként, 39 évesen tenné. Akadályát viszont nem látná annak, hogy csúcsteljesítményt nyújtson. „Nem gondolnám, hogy a kor akadály lenne. Ezek az autók a tankolás nélkül nem jelentenek akkora igénybevételt. Hét-nyolc másodperccel lassabban vezeted őket vasárnap, mint szombaton. És a tizennyolc colos kerekek is változtatni fognak a vezethetőségen, amihez mindenkinek igazodnia kell.”

A szabályváltozás szerinte a kétéves kihagyás jelentette problémáit is lenullázná, így nem tart attól, hogy hasonló nehézségekbe ütközne, mint Michael Schumacher a mercedeses három évében. „Amikor Michael visszatért, az F1 Pirelli-korszakába csöppent, amelyben a gumik nagyon érzékenyek voltak. Mi kifejlesztettünk bizonyos módszereket arra, hogyan lehet vigyázni a gumikra, nem túlmelegíteni őket, és ő emiatt szenvedett annyira. 2021-ben viszont ez nem lesz probléma számomra.”

 

De ki adja meg neki a lehetőséget?

Az tehát elég egyértelműnek tűnik, hogy Alonso 2021-ben a Forma–1-ben szeretné folytatni. Az már más kérdés, erre lesz-e reális esélye. A győzelemre esélyes csomaghoz ragaszkodna, ám nehéz megítélni, az ilyen csomagot ígérni képes gárdák közül bárkit is érdekelne-e Alonso. A Ferrari Charles Leclerc-re, a Red Bull Max Verstappenre épít, és mindkét istálló kizárta a spanyol alkalmazását. A Mercedesnél sok múlhat Lewis Hamilton döntésén. Az erős hátteret ígérők listája pedig véges, legfeljebb még a McLaren és a Renault jöhetne szóba, ám előbbi csapat épp a közelmúltban szakított Alonsóval, utóbbinál pedig csak Daniel Ricciardo esetleges távozása esetén lenne szabad hely.

Alonsót is kérdezték a lehetőségeiről. A Red Bull kapcsán csak a múltbéli (2007-es és 2008-as) tárgyalásaikat említette, a Mercedesről pedig bizonytalanul beszélt. „Ők annyi éven át domináltak, hogy jelenleg már egy nagyon erős csapatuk van. Nehéz elképzelni, hogy a változás mellett döntenek. Amikor nyersz, nem szívesen változtatsz semmin. De meglátjuk, hogy alakul. Tavaly nyáron őrlődtek Bottas és Ocon között. Jövőre talán megint hasonló kétségeik lesznek…”

Fernando Alonso (Fotó: XPB)



Bárhogy is lesz, egy biztos: Alonso továbbra is hiszi, hogy a legjobbak között van, és ha esélyt kínálnának rá, bizonyítaná is ezt. „Az F1 egy befejezetlen ügy, mivel az emberek úgy vélik, többet érdemeltünk annál, mint amit elértünk, különösen az utolsó években. A múzeumomban van egy csomó trófea, de semmi a közelmúltból, ami kissé furcsának tűnik. Az egyetlen problémát az jelentheti az új szabályokkal, hogy a csapatok eltérően értelmezhetik őket, így csatlakozhatsz egy olyan csapathoz, amely jelenleg nyerni tud, de ha hibát követ el a szabályértelmezéssel, megint azt fogják mondani, rossz döntést hoztam.”

Hogy ki vág neki a legjobb kilátásokkal az új érának, azt nehéz megjósolni. Alonso viszont abban biztos, hogy a két F1 nélküli éve során jobb és kiforrottabb versenyzővé vált, így nem lenne mitől tartania a visszatéréskor. „Az olyan események után, mint a Dakar, ahol másfajta szemléletmóddal találkozol, én csak erősebben fogok visszatérni, és ha meglesz a megfelelő csomagom, akkor nyerni fogok” – jelentette ki magabiztosan, hozzátéve: „A vezetés más, mint a többi tevékenység. Ebben van annyi önbizalmam, hogy tudjam, ha kapok egy autót és minden rendben megy, akkor nyerek. A vezetés az egyetlen dolog az életemben, amiről tudom, hogy jól csinálom.”