A „bolondok” sztorija és a valóság a Mercedes F1-es jövőjéről

Önfenntartóvá kívánja tenni a Mercedes F1-es csapatát Toto Wolff, hogy az anyavállalatnak eszébe se juthasson leállítani a projektjüket.

Fotó: Mercedes
A sajtó a télen folyamatosan lebegtette annak lehetőségét, hogy a Mercedes 2020 után kivonulhat a Forma–1-ből. E találgatások alapját az anyacég, a Daimler-Benz helyzete adta: Ola Källenius tavaly év végén nagy megszorításokat helyezett kilátásba a következő három évben, melynek keretében tömeges elbocsátásokra is lehet számítani.

Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója és F1-es csapatfőnöke nem győzi cáfolni a kivonulásukról szóló híreszteléseket. Ezt tette a gárda hétfői londoni rendezvényén is, amelyen amellett, hogy bemutatták a 2020-as festésüket, arról is bejelentést tettek, hogy ötéves szerződést írtak alá az INEOS-szal, amely a Petronas melletti legjelentősebb szponzorukká és partnerükké vált ezzel.

„Az F1 mindig gondoskodik a nagy címlapokról a téli szünetben. És mivel versenyesemények nincsenek, sem viták a pályán, ha bedobnak egy bombahírt, az mindig eladja magát.  „Engem mindig meglep, hogy van pár bolond, aki megír valamit az internetes oldalán, amit aztán felkapnak, holott az egy teljesen ostoba sztori, amit a Daimler elnöke már a következő napon cáfolt” – utalt arra, hogy a kivonulásukról szóló pletykák alaptalanok.

Hozzátette, ők üzleti szemmel vizsgálják a helyzetüket, és jelenleg nem szólnak észérvek a kivonulás mellett. „Ez a történet egyik oldala. A másik, hogy föltesszük magunknak a kérdést, ez számít-e a nekünk megfelelő tevékenységnek. A Daimler ma látja, milyen előnyei vannak a Forma–1-es szereplésnek marketingszempontból, és látják az adatokat is. Ezek megerősítik, miért is csináljuk ezt.”

„A Forma–1-es részvétel jelenleg az egyik legjobban megtérülő befektetése az egész Daimler-csoportnak. A nyilvánosság elé téves adatokat dobálnak. E szerepvállalás a generált milliárdos marketingértékéhez viszonyítva egészen kis összegbe kerül. És őszintén hiszem, hogy a márkánk, amely korábban inkább az öregeké volt, sokat fejlődött. Látjuk a statisztikákon is ezt, hiszen a Mercedes vásárlóinak átlagéletkora jelentősen csökkent, fiatalabb a közönségünk. Ez jelentős bevételt generál a Daimlernek, és az érzelmek is fontosak a márkák számára, a marketingtevényekség, amellyel érzelmeket generálunk. Mi ezt tesszük.”

Fotó: Mercedes

Jim Ratcliffe és Toto Wolff (Fotó: Mercedes)



Wolff szavaiból kiderül, hogy a Mercedesnél azért igenis fölmerülhetett a folytatás kérdése, az elnökség pedig meg is szabta a 2020 utáni feltételeit. Az osztrák már korábban utalt rá, a nagy spórolás mellett az F1-es csapatnak meg kell erősítenie szponzori hátterét, és olyan új forrásokat kell találnia, melyek garantálják, hogy az anyavállalatnak nem kell több pénzt költenie a csapatra – még akkor sem, ha az már nem lesz olyan domináns, mint a 2014 óta elmúlt hat évben.

Ahogyan Wolff is vázolta, a jelenlegi helyzetük talán valóban kényelmesnek mondható. 2018-ban a tévés közvetítések 24%-a a Mercedesről szólt, aminek reklámértékét 3,7 milliárd dollárra becsülik. A Mercedes márka értéke pedig a 2013 óta eltelt időszakban nagyot emelkedett. A gárda emellett folyamatos bajnoki elsőségeinek köszönhetően rendre az egyik legnagyobb szeletet kapja az F1-es bevételi tortából, így a Daimlernek nem is kell extra tőkét biztosítania számukra.

E források azonban eredményfüggők, és a csillagosok esetleges visszaesésével csökkenni fognak. A Daimler ezt is számításba vette, amikor hosszú távú garanciákat kért Wolfféktól, akik erre az új támogatók levadászásával reagáltak. Míg a reklámérték és az F1-es bevétel változó, a szponzorpénzek egy időintervallumon belül állandóak. Ennek része most az INEOS-szal kötött megállapodás, amely révén most már gyakorlatilag két főszponzoruk van, továbbá az AMD már korábban bejelentett érkezése a Ferraritól.

Fotó: Mercedes

Fotó: Mercedes



A csapatvezető szerint az anyagi hátterük megerősítése a módja annak, hogy a kivonulás még csak szavazás tárgyává se válhasson a vezetőség körében. Ez a védőháló a programjuk alatt, amely a jelek szerint most igen feszesre lett húzva.

„Pontosan ez a célunk” – mutatott rá Wolff arra, hogy a Daimler szeretné továbbra is profitforrásként használni az F1-et. Ennek feltétele, hogy saját lábon álljon a csapatuk. „Szeretnénk elérni, hogy a puszta számok alapján még csak ne is kelljen gondolkodniuk a folytatáson. A marketingérték hatalmas, a befektetés megtérülésének pedig a habnak kell lennie a tortán. Láthatjuk az amerikai sportokat, az NFL-t, az NBA-t, amelyek mind nyereségek franchise-ok. Az én személyes célom is ez, és minden partnerünkkel azon dolgozunk, hogy ez egy olyan vállalattá váljon, amelynél még csak gondolkodni sem kell azon, folytassa-e a szerepvállalását.”

E stabil alap megteremtésével a Mercedes számára az F1 az lehet, aminek kezdettől fogva szánták: a marketingplatformon túl az autógyártás kísérleti laboratóriuma. Noha Wolff szerint a hibirdmotoroknak maga a sorozat csinált rossz hírverést, a gyakorlatban a résztvevő gyártók számára rendkívül hasznos volt az F1-es projekt.

És a jövőben is az maradhat. A bajnokság már jelezte, hosszú távú célja a fenntarthatóság és a zöld technológiák fejlesztése, mely egybevág a karbonsemlegességre törekvő Mercedes céljaival. A folytatás innen nézve is logikusnak tűnik a csillagosok szempontjából.

Fotó: Mercedes

Fotó: Mercedes



„A Forma–1-es hibriderőforrás a leghatékonyabb erőforrás a világon. Több mint ötvenszázalékos a hőhatékonyságunk. Ilyet semelyik másik motor nem képes produkálni, és az utcai részleg csak tanulhat ebből. Emellett most hozzáadjuk a bioüzemanyagot a jelenlegi üzemanyagunkhoz, és fokozatosan haladunk e téren, közösen az FIA-val, az üzemanyag-beszállítókkal és a csapatokkal. Az FIA elnöke, Jean Todt az élharcosa a törekvésnek, hogy csökkentsük a károsanyag-kibocsátásunkat és a széndioxid-lábnyomunkat. Mi azért vagyunk itt, hogy még hatékonyabbá tegyük ezt az erőforrást. És ha megnézzük a Daimler előrejelzéseit 2030-ra, sok hibrid jármű lesz az utakon akkoriban.”

„Ha pedig a személyes véleményemet kérdezik, szerintem ezek a hibridjárművek jó megoldást kínálnak. Lehetővé teszik, hogy a városi környezetben elektromos hajtással menj otthonról a munkába, miközben a reptérre tartva félreteheted az elektromos hajtást, mert ott a kis hagyományos motorod. Szerintem ez jelenti a jövőt” – vélekedett Wolff.

Szavaiból kitűnik, a Mercedes és az F1 céljai közösek, és miután több szempontból is kölcsönösen szükségük van egymásra, talán nem véletlen, hogy Ross Brawn F1-es sportigazgató nemrég magabiztosan kijelentette, semmilyen jelét nem látja a gyártó kivonulásának.