×

Reális-e a későbbi Kínai Nagydíj, és kell-e aggódni Vietnám miatt?

A Kínai Nagydíj „elhalasztása” után is dilemmákkal kell szembenéznie a Forma–1-nek. Van némi bizonytalanság a vietnámi futam és az Ausztráliába utazás körül, miközben új dátumot találni Sanghajnak lehetetlen küldetéssé válhat.

Motor Racing - Formula One World Championship - Chinese Grand Prix - Race Day - Shanghai, China Fotó: XPB
Az FIA szerdán hivatalossá tette, hogy elmarad az eredetileg április 17-e és 19-e közé tervezett idei Kínai Nagydíj az országban terjedő koronavírus-járvány miatt. Hivatalosan egyelőre csak bizonytalan időre elhalasztották a versenyt, és jelezték, arról még nem mondtak le véglegesen, ha van rá mód, egy későbbi időpontban szívesen megtartanák.

Az F1 e lépéssel lerázott ugyan némi terhet a válláról, ám még így is több problémával szembe kell néznie. Máris fölmerült például a kérdés, hogy a Kínával szomszédos Vietnám zavartalanul megrendezheti-e az április 5-ére kiírt első F1-es versenyét. Hanoi nincs messze attól a kínai Sanyától, ahol az ezen futamát már hetekkel ezelőtt lemondó Forma–E két héttel az F1-es Vietnámi Nagydíj előtt vendégeskedett volna. Egyes harsányabb médiumok máris arról cikkeznek, hogy a hanoi futam lehet a következő, amit törölnek, ám az F1 vezetői emlékeztettek arra, hogy a járvány Kínán kívül egyelőre csak mérsékelten ütötte föl a fejét, s így pillanatnyilag nem látják akadályát a szereplésnek a szomszédos országban.

„Ami Vietnámot illeti, minden visszajelzés azt mutatja, hogy a helyzet csak ahhoz hasonló, ami az Egyesült Királyságban is van: volt pár eset, de nem olyan szintű, hogy aggódni kelljen. Mi azt a tanácsot kaptuk, hogy mehetünk oda” – nyilatkozta a Reutersnek Vietnámról Ross Brawn, az F1 sportigazgatója.

A vietnámi boxépület (Kép: Vietnam GP/Twitter)

A vietnámi boxépület (Fotó: Vietnam GP/Twitter)



Miközben Vietnámban talán nem komoly a vírusveszély, az F1-es karavánnak ettől még a távol-keleti térségbe kell utaznia. Az utazás önmagában is jelenthet némi kockázatot, ráadásul a légi közlekedésben bevezetett korlátozások is hatással lehetnek a királykategória életére, hiszen a március 15-én esedékes Ausztrál Nagydíjra általában az ázsiai útvonalon, gyakran Kínát érintve szoktak eljutni a résztvevők. Lehet, hogy idén alternatív útvonalakra lesz szükség.

Az F1 elnöke, Chase Carey elismerte, ez is okozhat számukra fejtörést, de körültekintőek lesznek. „Az embereink egészsége és biztonsága a legfontosabb. Ahogy tudjuk, Kínán kívül egyelőre a legtöbb helyen csak hat-tíz esetet regisztráltak. Senki sem tudhatja, hogy mi lesz egy vagy két hét múlva, szóval még nehezebb megjósolni, mi fog történni négy hét múlva. Egyszerűen résen kell lenni, kapcsolatban kell állni az illetékesekkel, és az események alakulásának megfelelően dönteni. Ma annyit tudhatunk, hogy Kínán kívül egészen korlátozott a vírus terjedése. De nyilván nem számolhatunk a váratlannal” – mondta az amerikai.

 

Négy (erőltetett) lehetőség…

Az F1 Vietnám és az ausztráliai utazás miatt egyelőre tehát nem aggódik. pillanatnyilag azon dolgoznak, hogy találjanak egy új időpontot a sanghaji futamnak. Annak végleges törlését üzleti érdekek miatt még nem vállalta a sorozat. Az F1 a népes szurkolótábort és a sportág ottani fejlődését emlegette érvként, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pedig a 2019-es telt házat. Utóbbi kapcsán nem árt megjegyezni, hogy Kína a 2004-es debütálása óta küzd az üres lelátók ellen, mégpedig úgy, hogy egyre többet zár le közülük, és adott pontokra próbálja tömöríteni a tömeget... A múlt évben összesen 160 ezren látogattak ki a nagydíjra, a vasárnapi futamot pedig 70 ezren figyelték élőben, ami egy 25 milliós városban nem nevezhető eget rengető nézőszámnak.

Ennél nyomósabb érv lehet a törlés halogatására, hogy Kína a becslések szerint évi 30 millió dollárt fizet az F1-nek a futamrendezésért, és az idei verseny elmaradása ekkora kiesést okozna a sportágnak, közvetve pedig a csapatoknak, akik alighanem fognak is morogni, ha kevesebb pénzt kapnak a jogdíjakból az ígértnél...

A Racefansnek nyilatkozó egyik csapattag megjegyezte, bármennyire is sajnálkozik Toto Wolff a Kínai Nagydíj esetleges elvesztésén a média előtt, a sportág résztvevői könnyű szívvel lemondanának róla idén. „Én nem láttam semmiféle lelkesedést a többi csapatfőnöknél a Kínába utazás kapcsán” – fogalmazott.

Fotó: XPB



Akárhogy is, új dátumot találni Kínának a 2020-as naptárban  nem lesz egyszerű. A Racefans értesülései szerint négy lehetséges forgatókönyv merült fel eddig. Az egyik, hogy az augusztusi nyári szünetbe illesztik be a Kínai Nagydíjat. Ehhez valamennyi csapat beleegyezésére szükség lenne. A másik variációt egy ázsiai maratoni túra jelenthetné, mely viszont egy Szingapúr, Oroszország, Kína, Japán négyes hétvégét jelentene, ami teljes képtelenségnek tűnik. Szóba került az is, hogy az abu-dzabi szezonzáró elé vagy után illesszék Sanghajt. Utóbbinál akadály, hogy az arab ország jelentős összeget fizet az F1-nek azért, hogy az övé legyen a szezonzáró. Emiatt is kéne fontolóra venni a futamuk decemberre tolását, hogy helyet csináljanak Kínának novemberben. A negyedik lehetőséget a lap szerint egy brazil, kínai, abu-dzabi triplahétvége jelentené, ám a távolságok miatt ez sem tűnik reálisnak.

Carey nem véletlenül nyilatkozta azt a szerdai bejelentés után, hogy nagy kihívás lesz a halasztás számukra. „Még nem mentünk végig az összes lehetőségen, de az biztos, hogy komoly feladat lesz megoldani ezt” – fogalmazott.

Brawn hozzátette, hamarosan további egyeztetésekre kerül sor az illetékesekkel és a csapatokkal, ám ennek pontos időpontját nem adta meg. „Kapcsolatban állunk az FIA-val, a promóterekkel, és volt pár találkozónk ezen a héten is, melyen a megoldásokat vettük számba. Lehet, hogy másik versenyeket kellene mozgatnunk, és ezt erősen fontolgatjuk, de komoly problémát is jelent. Eléggé megerőltető lenne a csapatok számára, de nem hinném, hogy közülünk bárki is el akarná veszíteni a Kínai Nagydíjat. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, de garancia semmire sincs” – ismerte el a brit.

Az F1 egyelőre tehát nem megoldotta, csak odébb görgette a Kína-problémát. Nem fogunk meglepődni azon, ha a mostani halasztásból pár hét vagy hónap múlva végleges törlés lesz...