Idén nem vezeti félre két autóval a riválisokat a Mercedes

Ezúttal lemond a 2019-es kockázatos, de jó húzásnak bizonyult taktikájáról a Mercedes csapata, így nem kell a bemutatottól teljesen eltérő autóra számtani tőlük a második teszthéten.

A Mercedes W11-es (Fotó: Mercedes)
Talán nem volt teljesen tudatos, de jól félrevezette az egész Forma–1-et a Mercedes az egy évvel ezelőtti előszezonban. Akkor ugyanúgy már az első barcelonai kollektív teszt előtt megtartották bemutatójukat és bejáratásukat Silverstone-ban, mint most, ám a második teszthétre előálltak egy aerodinamikáját és filozófiáját tekintve is teljesen eltérő második verzióval, amely a valódi konstrukciójuk volt. Miután az első masina a vártnál gyengébben muzsikált Barcelonában, a másodikat pedig nehéz volt formába hozni, a boxutcában mindenki elhitte, hogy a címvédő csapat gyengélkedik és problémákba tenyerelt filozófiájával.  Aztán az utolsó másfél tesztnapon megtalálták a kulcsot a W10-eshez, majd a Melbourne-ig hátralévő hetekben megtették azokat az intézkedéseket, amelyek végül az első nyolc hétvégén legyőzhetetlenné tették a négykerekűt.

A Mercedes akkor tudatosan választotta ezt a rendhagyó és kockázatoktól sem mentes utat, hogy tervezői és mérnökei minél több időt nyerjenek a gyári fejlesztéshez még a bajnokság kezdete előtt. James Allison technikai igazgató az új W11-es bemutatása kapcsán ugyanakkor megígérte, 2020-ban nem ismétlik meg ezt a taktikát, vagyis nem lesz okunk gyanakvónak lenni velük szemben a múlt évi események miatt, bármilyen formát is fognak mutatni jövő héten...

„Nem, most maradunk a hagyományos úton. Még így is lesz pár újításunk Melbourne-re, amiket a második héten próbálunk ki, de a tavalyi filozófiánkat az új autóval nem ismételjük meg” – jelentette ki. „Akkor egészen jelentősen változtak a szabályok, ezért azzal, hogy építettünk egy bemutatóautót és egy második hétre szánt autót, a maximumot hoztuk ki a melbourne-i autónk feltérképezéséből. Miután a szabályok most már kiforrottak, a 2020-ban ott kezdhetjük a fejlesztést, ahol 2019-ben abbahagytuk. Emiatt a tavalyi stratégia megismétlésének nem volna értelme.”

A másik ok, amiért a Mercedesnek idén nem érné meg a 2019-es utat járni, a tesztnapok számának csökkenése. Miközben az elmúlt években két négynapos tesztből állt a téli felkészülés, idén a több futam (vagy legalábbis többre tervezték…) miatt két nappal rövidítettek, azaz két háromnapos teszthét következik. Allison elismeri, nem lesz egyszerű, de még így is teljesíthető a küldetés. „Ha jó munkát végeztünk a tervezés, a tesztpados szimulációk és az autó felkészítése terén, akkor szervezett módon teljesíteni tudjuk a programunkat hat nap alatt is. De ha nem várt megbízhatósági gondokkal szembesülünk, akkor könnyen léket kaphat a programunk, és kevés tapasztalattal utazhatunk Melbourne-be.”

A Mercedes W11-es (Fotó: Mercedes)

„Ez hangsúlyosabbá teszi, hogy jól sikerüljön az előszezonunk a gyárban, hogy amikor elkezdjük a pályán való munkát, már minden működjön, és a lényegre összpontosíthassunk. Mind tudjuk, hogy tizenkét hónappal ezelőtt csak a nyolcadik és kilencedik tesztnapon kaptuk el a fonalat, és szeretnénk nem megismételni ezt!”

Az előző hat év bajnokaként a Mercedes a favoritja a 2020-as idénynek is – legalábbis papíron. Ők azonban nem úgy készülnek, hogy a tavalyi sima bajnoki sikerük után idén is kényelmes helyzetből várhatják az újabb címvédéseket. Allison szerint ugyanaz az ok teszi majd szorossá az új évadot, ami miatt most lemondtak a két eltérő autóval való tesztelésről: a szabályok állandósága.

„Tavaly tökéletesen kezdtük az évet, sikerült előnyre szert tennünk a bajnokságban, és megnehezítenünk az ellenfeleink dolgát a második éves felzárkózásban. De a versenyképesség szempontjából a második félévben a Ferrari és a Red Bull is felzárkózott ránk. 2020-ban arra számítunk, hogy ott folytatjuk, ahol 2019-ben abbahagytuk, vagyis kezdettől háromesélyes csata lesz. Nem lesz tehát módunk hibázni.”