Marko: Verstappennek vissza kell fognia magát, ha bajnok akar lenni

Nagyot fejlődött, érettebbé is vált Max Verstappen a Red Bull tanácsadója szerint, ám úgy véli, meg kell tanulnia még türelmesebbnek lenni és tartani a száját, ha világbajnok akar lenni idén.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)
„Max nem fog késsel a fogai között Melbourne-be utazni, mivel tudja, a bajnokságot nem az első kanyarban, nem az első versenyen nyerik meg, hanem a folyamatos jó helyezésekkel” – vetítette előre Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Kronen Zeitungnak közelmúltban adott interjúban.

A mezőny egyik legrámenősebb versenyzője hírében álló hollandot sokáig könnyebb volt elképzelni késsel a fogai között, mint visszafogottan, ám a 2019-es stabil és többnyire okos versenyzései jelét adták annak, hogy az F1-ben ilyen szempontból talán túlságosan fiatalon bemutatkozó versenyző hatodik szezonjára kellően éretté vált a feladathoz.

Az igazi tesztet persze a valós téthelyzet fogja jelenteni számára – a Red Bull reményei szerint a héten bemutatott RB16-osnak köszönhetően már idén. Hiába tudniillik a sok nagyszerű manőver, verseny és győzelem, Verstappen bajnoki csatának még nem volt a részese, így bizton még Marko sem állíthatja, hogy ha belecsöppen, egyből sikerrel veszi az akadályt.

Verstappen az elmúlt években a bravúrjai mellett buta hibáiról és meggondolatlan, sokszor kimondottan gyerekes megnyilvánulásairól vált ismertté, és hogy az érési folyamatnak pontosan mely fokán jár jelenleg, arról egyelőre eltérnek a vélemények. Gerhard Bergernek meggyőződése, hogy Verstappennek most jött el az ideje. „Verstappen egy érdekes figura. Még csak most érkezik meg igazán. Ha megkapja a megfelelő autót, szerintem ő lesz az első, aki zavart kelthet a fiatalok közül. Szerintem minden, ami eddig zajlott, csak tapasztalatszerzés volt számára. Most vált kész versenyzővé” – állapította meg a korábbi F1-es versenyző és csapatfőnök.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)



Volt ellenfele, a négyszeres világbajnok Alain Prost szerint viszont még van hová fejlődnie a hollandnak. „Lewis Hamiltonra Max Verstappen és Charles Leclerc a legveszélyesebb. Közülük Hamilton a legkiforrottabb versenyző, mivel kellően tapasztalt és egy lelkes csapat tagja. Verstappennek még muszáj lenne kordába terelnie magát, mivel pillanatnyilag bizonyos helyzetekben hiányzik nála a nyugodtság” – vélekedett a francia, aki azt azért megjegyezte, egy jó autóban nehéz lesz legyőzni Verstappent.

 

Akad még pár lecsiszolásra váró él…

A paddockban aligha van nagyobb híve a tavalyi bajnoki bronzérmesnek Helmut Markónál. Verstappen hamar a kedvencévé vált a Red Bull tanácsadójának, és emiatt időnként talán elfogult is vele. Ám bizonyos csiszolásra váró éleket még ő is lát nála, melyek lekerekítése szerinte elengedhetetlen ahhoz, hogy révbe érjen. Nem véletlenül nyilatkozta azt, hogy minden tehetsége ellenére Verstappen egyelőre még Hamilton mögött van az aktuális versenyzők legjobbjainak rangsorában. Ezzel is felhítva "kedvence" figyelmét, hogy a brit már kiforrott, képességei csúcsán lévő, tudatos versenyző, míg neki még 2019 is hozott pár nem kívánt bakit, félresiklást.

„Úgy vélem, jelenleg két versenyző emelkedik ki a mezőnyből. Az egyik Lewis Hamilton, ez nyilvánvaló, köszönhetően a rutinjának és a gyorsaságának. De mindjárt utána következik Max, aki személyiségét és kisugárzását tekintve bizonyos tekintetben Hamilton ellenpólusa. És utánuk jön a hihetetlen teljesítményeivel Leclerc. Ez az élmezőny most, és én még Vettelt sem írnám le, aki ha megkapja az ízlésének megfelelő autót, valamint ha a csapata is mögé áll, akkor ő is biztosan újra esélyessé léphet elő” – rangsorolt a Motorsport-Magazinnak nyilatkozó osztrák.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)



Verstappen kapcsán kiemelte, még a tavalyi stabil teljesítménye sem rejthetett el bizonyos hiányosságokat. „Az első éveiben láthattuk, amit mostanság Leclerc-nél is: benne volt a hibázási lehetőség. A legzavaróbbak a türelmetlenség miatt történt hibák voltak. Sokszor akart túl sokat, amiből olyan helyzetek adódtak, amiket a fiatalságára és a rutintalanságára voltak visszavezethetők. De azóta érettebb lett, és a 2019-es szezonja briliáns volt egy nem annyira versenyképes autóval. Aztán jött Spa, a kedvenc pályája, nem messze az otthonától, és már az első kanyarban ütközött Räikkönennel… A mezőny végéről kellett rajtolnia, és hátrányban is volt a gyenge rajtja miatt, ami nem az ő hibája volt, hanem a motorvezérlésé. De egyszerűen túl sokat akart. Majd jött Monza is, ahol pokoli gyors volt az autónk. Amikor egészen hátulról indulsz, muszáj türelmesnek lenned” – emlegette föl Verstappen két első kanyaros ütközését, melyekre motorcserés büntetései és mezőny végéről történő indulásai alkalmával került sor.

 

Amikor visszaüt a szabadszájúság

A riporter fölemlegette Markónak Mexikót is, ahol Verstappen azért bukta el a pole pozícióját, mert az időmérő edzés utáni sajtótájékoztatón túl nyílt volt, s önként elismerte, hogy nem vette el a lábát a gázról, amikor Valtteri Bottas kicsúszott, s kettős sárga zászlós jelzés lépett életbe az utolsó kanyarban. Amikor ezt mondta, az FIA már vizsgálta az ügyét, szavai pedig megkönnyítették a bírák döntését... „Mexikóban a pole pozíció lebegett a szeme előtt, és a kicsúszó autó messze volt a pálya határaitól. Ebben az esetben egyébként kellően diplomatikus volt, mivel Hamilton egyből elkezdte mondogatni, mennyire veszélyes és hasonlók, miközben Max semmit sem mondott rá. Az viszont biztos, hogy az ilyesmit még tanulnia kell. Versenyzői szempontból mindenesetre teljesen nyilvánvaló fejlődésen ment keresztül” – kommentálta az esetet Marko.


Egy héttel később Verstappen aztán Austinban is magának teremtett nehéz helyzetet azzal, hogy nyíltan lecsalózta a Ferrarit. Marko ezeket apró jeleknek véli, amelyek azt erősítik, hogy versenyzőjének még érettebbé és megfontoltabbá kell válnia. Az ezekhez hasonló kijelentések egy bajnoki csata kellős közepén tudniillik magukkal vonhatják a felhajtást, ami elterelheti versenyző figyelmét a lényeget jelentő küzdelemről, a távlati célokról.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



„Ő egyenes, aki kiáll a véleménye mellett. Ez üdvözlendő, megfelel a mi Red Bull-imázsunknak is. De egy világbajnoki címhez muszáj visszafognod magad. És ezt ő maga is belátja. Főleg az ilyen helyzetekben” – ismerte el Marko, hozzátéve, a mexikói eset azért nem teljesen az volt, aminek látszott. „Mexikóban sok dolog összejött. A sajtós hölgyünk, aki Maxot az interjúra kísérte, abban a pillanatban még nem tudta, hogy Max ellen vizsgálat indult. Emiatt teljesen felkészületlenül érte ez a kérdés. Ez az egyik ok. De úgy vélem, ebből is tanult, és még egyszer mondom: egy bajnoki címhez az embernek muszáj gyakrabban diplomatikusnak lennie, és vissza kell kicsit fognia az igazságérzetét.”

Az igazán ütőképes csomag mellett ez lenne a kulcsa Verstappen révbe érésének? Hamarosan kiderül, van-e annyira jó az RB16-os Red Bull-Honda, hogy esélyt kínáljon neki a minden idők legfiatalabb világbajnokává válásra. És az is kiderül, Verstappen előző öt-hat „felkészülési” idénye elegendő volt-e ahhoz, hogy a holland tökéletes, a Red Bull számára mindent megérő gyémánttá csiszolódjon, vagy még mindig szükség van némi igazításra, hogy zavartalanul ragyoghasson.