Fehér Red Bull, pár hónapos lépéshátrányban…

Négy Red Bull a pályán 2020-ban? Ha túlzás is a Milton Keynes-i gépek klónjának nevezni az új Alpha Taurit, a két gárda együttműködése a rajtrácson is közelebb hozhatja őket egymáshoz.

Fotó: Alpha Tauri
A Toro Rosso fennállása második évében, 2008-ban nagy meglepetést okozott azzal, hogy a nagyobb testvért megelőzve futamot tudott nyerni Monzában (Sebastian Vettellel), év végén pedig a Red Bull előtt zárt a konstruktőri bajnokságban. Hogy ez a kicsit tán kínos eset azóta nem ismétlődött meg, az nemcsak annak köszönhető, hogy az energiaital-gyártó gondosan ügyel arra, hogy a versenyzőktől kezdve a technikai feltételekig minden téren a Red Bull legyen kedvezőbb helyzetben. A riválisok rosszallására reagálva az F1 olyan szabályokat hozott, melyek ellehetetlenítették, hogy a faenzai B-csapat egy az egyben átvegye a Red Bull autójának nagy részét.

Később ezen együttműködést az is nehezítette, hogy a Red Bull és a Toro Rosso gyakran eltérő erőforrásokat használt. 2019-cel viszont elhárultak a korábbi akadályok: az úgynevezett listázott elemeken kívül minden alkatrészt és rendszert megoszthatott egymással a két csapat, és még csak az eltérő filozófiáktól sem kellett tartania, hiszen mindkét gárda Honda-motort használt. Nem véletlen, hogy a Toro Rosso tavaly beállította a 2008-as rekordját a konstruktőri helyezésével.

Ez az együttműködés a Red Bull-lal 2020-ban is folytatódik, és hogy mennyit profitál belőle a kisebbik alakulat, arról Franz Tost szavai árulkodnak. A csapatfőnök az időközben Alpha Tauri névre váltó gárda múlt pénteki bemutatóján nagy előrelépést, ígéretes számokat emlegetett új konstrukciójuk kapcsán, és még azt is pedzegette, hogy a tavalyiak után idén is dobogós eredményeket remélnek két versenyzőjüktől.

A Red Bull és az Alpha Tauri idei gépe között azért vannak jelentős eltérések, a kisebbik csapat például egy helyett két tartóelemmel támasztja alá a hátsó szárnyát, és a járulékos két kipufogója is máshol helyezkedik el, mint a Red Bullnak. Több különbség Helmut Marko szerint azonban csak az eltérő fejlesztési fázisokat tükrözi: a Toro Rosso tavaly több egyéves elemet kapott a Red Bulltól, és idén sem érkeznek egyből a legújabb fejlesztések. „Az Alpha Tauri időbeli csúszással kapja a fejlesztéseket. A csapat három és hat hónappal van lemaradva a Red Bulltól ebből a szempontból” – magyarázta a tanácsadó.

Fotó: Alpha Tauri

Fotó: Alpha Tauri



Az osztrák szerint a Ferrari és a Haas együttműködéséhez hasonló kooperációjuknak több haszna is van. Egyfelől segíti a fejlesztést, másfelől a B-csapat is csak profitál belőle. „Minden, amit a kapacitásunk enged, és amit a szabályok is lehetővé tesznek, megy át az Alpha Taurihoz” – jelentette ki nyíltan.

Az anyacég ezért többet is vár a második számú csapatától. Idén a cél a legjobb 5-be kerülés a konstruktőrök között. „Elvárjuk, hogy a csapat folyamatosan a középmezőny elejében legyen” – pontosított Marko, kiemelve, már csak az új csapatnevet szolgáltató divatmárkájuk népszerűsítése miatt is elvárás a jó szereplés. „Ez az egész több csillogást hoz az F1-be, miközben felértékeli a korábbi Toro Rosso-csapatot. Büszkék vagyunk a névváltásra. Ezzel nagyobb figyelem irányul rájuk, több lehetőség nyílik meg előttük a népszerűsítésre, de egyben az elvárások is magasabbak lesznek.”

Évekig a Red Bull utánpótlás-csapataként emlegettük a Toro Rossót. Az Alpha Tauri idén két rutinosabb versenyzővel áll föl a rajtrácsra. Pierre Gasly a harmadik teljes szezonját kezdi meg, míg Danyiil Kvjat faenzai mércével már szinte veteránnak számít a maga hatodik évével. Mindezek alapján Marko megállapította, B-csapatuk szintet lépett. „Juniorcsapatból most már testvércsapattá váltak” – fogalmazott.

A 2020-as tesztprogram (Grafika: Boxutca)

A 2020-as tesztprogram (Grafika: Boxutca)