Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes a leggyorsabb az első tesztnap felénél

A Mercedes a leggyorsabb az első tesztnap felénél

Boxutca
Stílszerűen, az első helyen kezdte 2020-as idényét a címvédő Mercedes csapata Barcelonában. Miközben Valtteri Bottas első számú ellenfele Sergio Pérez volt, Max Verstappen egy délelőtt alatt közel 100 körig jutott.

A mögöttünk hagyott másfél hétben megcsodálhattuk a legtöbb F1-es csapat új autóját, a többségüket már a versenypályán is láthattuk, a szerdai volt azonban az első alkalom, hogy mind a tíz masina egyszerre használta ugyanazt a ringet: a spanyolországi Barcelonában kezdetét vette a 2020-as téli tesztszezon.

Már a tesztnap első pillanatai hoztak egy kis versengést: George Russell Williamse és Carlos Sainz McLarenje egymás mellé állt fel a boxutca végén, arra várva, hogy zöldre váltson a lámpa. A gyorsulási verseny végül elmaradt, Sainz engedett, így a 2019-es szezonban egyedüliként pont nélkül maradt brit tehetség volt az első a pályán. Így lesznek utolsókból elsők…

Az első nap első félideje ugyanakkor nem a Williams remekléséről szólt, jóllehet a csapat egyelőre egészen jó benyomást keltett önmagához képest. A nyitó órában még Carlos Sainz vezette a mezőnyt. A levegő hőmérséklete ekkor mindössze 7 Celsius-fok volt, ám a spanyol már így is meggyőző, 1:18,4-es körre volt képes, Ezzel igen korán lőtávolba került Sebastian Vettel 2019-es első tesztnapon elért legjobb, 1:18,1 másodperces időeredménye.

Azt végül elsőként nem a spanyol, hanem Sergio Pérez szárnyalta túl, kevesebb mint másfél óra után. Ahogy a nap egyre magasabbra kúszott, húzta magával a hőmérő higanyszálát is, és ez egyre jobb köridőket eredményezett. A két Mercedes ekkor kezdte előzgetni egymást az eredményjelző élén… Egész pontosan Valtteri Bottas Mercedeséről volt szó, valamint Pérez Racing Pointjáról, amely azzal keltett feltűnést első megmutatkozása alkalmával, hogy szinte egy az egyben a Mercedes klónjának tűnik. Miközben a silverstone-i csapat éveken át verbális háborút vívott az autóját a Ferraritól „készen” vásárló Haasszal, mit is jelent a konstruktőr fogalma, idén a jelek szerint nem szégyenlősködtek, és az orrkúp, az első szárny, az oldalsó légterelők, a motorborítás és a hátsó szárny esetében is lemásolták a bajnoki cím védőjét.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Új masinájuk mindenesetre ütőképesnek tűnt az első négy óra alapján. Pérez már a második óra végén 1:17,375 másodperces kört futott vele a 3-as keveréken (sárga gumi), amit látva a Racing Point technikai igazgatója, Andy Green elégedetten csettintett. „Tavaly nyolc nap alatt nem tudtunk 1:17,5 alá menni, még a legpuhább gumival, kevés üzemanyaggal sem. Most tele a tankunk és a hármas gumi van az autón” – mondta az Auto Motor und Sportnak.

A délelőtti első hely így sem lett meg a rózsaszín csapatnak. Bottas a harmadik óra végén lopta el azt Péreztől, 0,062 másodperccel volt gyorsabb a mexikóinál a sárga Pirellikre váltva. A finn napját csak pár látványosabb megcsúszás zavarta, bő egy versenytávval kezdte a tesztszezonját a W11-essel, melyet az ebédszünet után már Lewis Hamilton fog vezetni.

A köridőket tekintve talán elmaradt a „két Mercedestől”, a Red Bull is letette névjegyét már az első nap első felében. Max Verstappen fáradhatatlan szorgalommal kezdte gyűjtögetni a köröket, bő két óra alatt már csak kevés hiányzott neki a Spanyol Nagydíj versenytávjához (66 kör), amit a 4. óra elején már át is lépett, a leintésig pedig 8 kör híján elérte a 100-as határt.

A délelőtt folyamán több közepesen hosszú etapot is teljesített a holland, és lenyűgözően kiegyensúlyozott köridőket sorakoztatott egymás mögé. Mindeközben a legjobb eredménye sem intézhető el egy legyintéssel: 1:17,7-es körét a Bottasékénál eggyel keményebb 2-es keveréken futotta.

Főnöke, Christian Horner szerint a holland máris jó párost alkot az RB16-ossal, jól érzi magát benne. A csapat egyetlen látható problémáját az első négy órában az jelentette, hogy a DRS-sel felnyitható féklap nyitott állapotban egyelőre rendszeresen vibrált a menetszél hatására. A szerelőknek alighanem meg kell majd erősíteniük azt.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A Ferrari egyelőre nem keltett nagy feltűnést. Napjuk eleve nem indult jól, hiszen kiderült, hogy a munkába szólított Sebastian Vettel nem érezte jól magát reggel, ezért képtelen volt autóba ülni. Helyét és tesztnapját Charles Leclerc-nek adta át. A monacói félszáz kör fölé jutott az első félidőben, és noha az első órákban még az élmezőnyben tanyázott, később visszaesett egészen a 7. helyig. Hátránya közel egy másodperc Bottasszal szemben.

A kétszeres futamgyőztes több hosszabb etapot is teljesített, ám munkája nem volt zavartalan. A harmadik-negyedik órában szerelői hosszabb munkálatokat hajtottak végre az SF1000-esén, amit az éppen szabad csapattársak élő sorfallal igyekeztek eltakarni a kamerák elől. Hiába, a Liberty Media idén megtiltotta a szokásos paravánok használatát, muszáj alternatív megoldásokhoz folyamodni… Leclerc a leállással elég sok időt veszített, ám a neve mellé így is 64 kör került.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Hogy az év folyamán is ilyen lesz a kép, arra ne vegyünk mérget, a Renault motorját használó két csapat mindenesetre egyelőre jobban áll, mint a Scuderia. Sainz a korai jó körei után teljesített pár következetes hosszabb etapot, és megközelítette a barcelonai versenytávot. Verstappentől bő 2 tizeddel maradt el, és jobbnak bizonyult a Renault-nál.

Esteban Ocon a tavalyi abu-dzabi ismerkedés után most kezdi csak meg igazán a munkát új csapatával. A félszáz kört már ő is átlépte, legjobb ideje mindössze 3 ezreddel maradt el Sainzétól. A magas franciának ugyanakkor még a komfortérzetén is javítania kell, mivel egyelőre nem teljesen tökéletes a pozíciója az autóban.

Fentebb említettük a Williams biztató kezdését. Hogy a csapat sokkal jobban áll, mint egy éve, az már abból kiderült, hogy a héten filmes napon járatták be az FW43-ast. Tavaly az autójuk csak a második teszthét második felére készült el. Russell idén már egy délelőtt alatt bő egy versenytávot teljesített, köridői alapján ráadásul nem is tűnik annyira reménytelennek e helyzetük, mint tavaly megszoktuk.

Jó előjelnek tűnik, hogy a brit négy óra alatt túlszárnyalta csapata múlt évi téli teszten futott legjobb köridejét (1:18,534), majd tovább javítva a Ferrari elé kapaszkodott a 6. helyre. Hosszú még az út a grove-iak előtt, de most már talán fölfelé vezethet.

George Russell (Fotó: XPB)

A tesztnapok idei csökkenése kapcsán több résztvevő hangsúlyozta, mennyire fontos lesz problémák nélkül működtetni az autókat a hat nap során. Nos, a szabályok stabilitása egyelőre jótékony hatását mutatja: az első tesztnap eddig zökkenőmentesen alakult ilyen szempontból, egyszer sem lendült a piros zászló.

Az első látványos műszaki gubancra két és fél órát kellett várni. Akkor az Alpha Tauri állt meg a boxutca közepén Danyiil Kvjat alatt. Szerelői gyorsan visszatolták a garázsba, majd miután kiderült, hogy egy szoftver kódolásával volt gond, újrakalibráltak, és az orosz már folytathatta is a száguldást. A délelőtti etap végén ugyan javított eredményén, a Haast kormányzó Kevin Magnussent így sem tudta megelőzni, így pillanatnyilag az utolsó helyet foglalja el az eredményjelzőn. Előttük az Alfa Romeo tesztversenyzőjeként bemutatkozó Robert Kubica zárt, kevesebb mint egy tizeddel elmaradva Leclerc-től.

Miközben az autók megbízhatóan üzemeltek, a versenyzőkre sem lehetett panasz. Komoly hibát csak keveset láttunk a mezőnyben, Carlos Sainznak volt pályaelhagyása az első sikánnál, Magnussen pedig nem sokkal a leintés előtt pördült meg az utolsó sikán előtt.

Az egyórás ebédszünetet követően 14 órakor vált ismét zöldre a boxutca jelzőlámpája, a csapatok felénél helycsere következik délután. Bemutatkozik többek között a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, teljesítheti végre első köreit az új autójával a csapattársait eddig csak néző Antonio Giovinazzi, de Lance Stroll, Daniel Ricciardo és az újonc Nicholas Latifi is munkába áll.

A barcelonai első tesztnap állása 13 órakor:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör Gumi
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:17,313 80 C3
2. Sergio Pérez Racing Point 1:17,375 +0,062 58 C3
3. Max Verstappen Red Bull 1:17,787 +0,474 92 C2
4. Carlos Sainz McLaren 1:18,001 +0,688 64 C2
5. Esteban Ocon Renault 1:18,004 +0,691 61 C3
6. George Russell Williams 1:18,168 +0,855 74 C3
7. Charles Leclerc Ferrari 1:18,289 +0,976 64 C3
8. Robert Kubica Alfa Romeo 1:18,386 +1,073 58 C3
9. Kevin Magnussen Haas 1:18,466 +1,153 54 C3
10. Danyiil Kvjat Alpha Tauri 1:18,484 +1,171 54 C3

 

Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

További tartalmak