Musorujsag
Élő Eredmények

Amiért az FIA nem tud belekötni a Mercedes kormánytrükkjébe

Amiért az FIA nem tud belekötni a Mercedes kormánytrükkjébe

Autosport, FIA
Megerősítette az FIA, hogy nem tartja szabálytalannak a Mercedes nagy visszhangot keltő trükkös kormányművét. A szabályzatból és annak 2021-es pontosításából kiderül, miért.

Egyelőre kérdés, hogy igazi csodafegyver lesz-e belőle, a Mercedes mindenesetre nagy hullámokat kavart csütörtökön azzal, hogy először tesztelte a DAS mozaikszóval elnevezett trükkös kormánymegoldását. A rövidítés a kettős tengelyű kormányzás angol megfelelőjéből ered, mely az újítás funkciójára utal: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas kormánya a hagyományostól eltérően nemcsak jobbra és balra forgatható, hanem előre és hátra is húzható, és utóbbi funkciójával menet közben módosítható az első kerekek összetartásának mértéke.

Az új szisztémáról annak köszönhetően hullt le a lepel már a debütálása napján, hogy idén az F1 saját csatornáján élőben közvetíti a teszteket, s a futamhétvégékhez hasonlóan fedélzeti kamerás felvételeket is sugároz. Sebastian Vettel meg is jegyezte: „Ha nincsenek ezek a felvételek, észre sem tudtuk volna venni a dolgot.”

A DAS így viszont természetesen azonnal a mikroszkóp alá került. A funkciója mellett az elsődleges kérdést a szabályossága jelentette. James Allison technikai igazgató már a csütörtöki ebédszünetben tartott sajtótájékoztatón kijelentette, az FIA tud a rendszerükről, mivel jó ideig konzultáltak velük erről, és teljesen szabályosnak találta, vagyis nem tartanak annak gyors betiltásától.

A Racefans megkeresésére a szövetség aztán meg is erősítette ezt, igaz, szóvivőjük hozzáfűzte, az eddig kapott információk alapján tekintik szabályosnak az eszközt, de folyamatosan figyelik a helyzetet.

 

Amiért az FIA nem tud belekötni a Mercedes trükkjébe

S hogy miért látja ennyire egyértelműnek az FIA a DAS szabályosságát, miközben nyilvánvaló, hogy az megkerüli a kormány hagyományos funkciójának értelmezését? Erre a választ tulajdonképpen már a trükk mikéntjét természetesen nem részletező Allison is megadta a választ: „Ez csak egy extra dimenziót ad a kormányzásnak és a versenyzőnek” – fogalmazott.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

A szóhasználat nem véletlen: kulcsmondata a vonatkozó szabály alternatív értelmezési lehetőségére utal, amely mögé a Mercedes bújik, és ami egyelőre kikezdhetetlenné teszi a csapatot. A kiskaput az jelenti, hogy a regulák csak a felfüggesztés mesterséges mozgatását tiltják, a kormányzás pontos dimenzióit pedig nem korlátozzák.

A technikai szabályzat 10.2.3-as pontja kimondja, a mozgásban lévő autó felfüggesztésén semmilyen rendszer segítségével nem szabad változtatni. A DAS viszont nem a felfüggesztésen, csak a kerekek állásán módosít. A kormányzás folyamata kapcsán pedig a 10.4.1-es szabálypont csak azt tiltja, hogy kettőnél több kereket mozgasson a versenyző, miközben arról szó sem esik a szabályzatban, hogy az első két kereket pontosan milyen módon lehet mozgatni. Vagyis nincs kikötve, hogy a jobbra és balra forgatásuknak egymással párhuzamosan, azonos irányba kell történnie. A DAS esetében márpedig a két kerék ugyanúgy kifelé és befelé mozdul el, mint a kormányforgatáskor, csak éppen egymással ellentétes irányba, hol összetartva, hol széttartva a két kereket.

Ez az oka annak, hogy Allison a plusz dimenziót emlegeti: a látszólagos evidenciája miatt eddig nem is feszegetett szabályzat alapján a Mercedes új rendszere ugyanazt teszi, mint egy hagyományos kormány, csak kicsit más módon: jobbra és balra mozgatja a kerekeket. Emiatt nem nevezhető illegálisnak.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

A kormányhúzogatás és -tologatás kapcsán ezek után már csak egy kitételre kellett ügyelnie a csapatnak: nem bízhatták hidraulikus rendszerre a kerékösszetartás variálását, mivel a szabályzat tiltja, hogy a hagyományos kormányrásegítés mellett olyan más hasonló eszközöket használjanak, amelyek nem az autó irányításában segítik a versenyzőt fizikális szempontból. A DAS nem irányítja az autót, csupán a kerekek állását változtatja, ezért a megoldásnak mechanikus elven kell működnie. Erre utal a kormány által megtett nagy út is.

 

Csak egy évet kap az innováció?

Allison a sajtótájékoztatón azt is kiemelte, már egy ideje konzultálnak az FIA-val, vagyis körültekintőek voltak, és csak azután vetették be az újításukat, hogy megbizonyosodtak arról, szabályosnak tartja a szövetség, nem fogja azonnal betiltani.

Hogy mióta tervezgethetik már a DAS-t, arról képet fest, hogy az FIA 2021-re vonatkozóan máris tett egy lépést a használatának ellehetetlenítésére. Technikai szabályzatukat tavaly októberben tették közzé.

Annak 10.5-ös pontja taglalja a kormányra vonatkozó előírásokat, a 2-es alpontjában pedig olyan kitételek szerepelnek, amelyek azt sugallják, az FIA hosszabb távon nem nézné jó szemmel, hogy efféle rendszerek fejlesztésébe és átfogó használatába kezdjenek a csapatok. Új szabálypontjuk kiköti, az első kerekeket a kormány csak egyféle módon forgathatja, vagyis kizárják az Allison által említett „plusz dimenzió” alkalmazását.

Hogy az FIA pontosan mit tud a DAS-ról és mi a véleménye róla, pénteken ki fog derülni. A teszt 13 órakor kezdődő ebédszünetében a szövetség versenyigazgatója, Michael Masi is a hivatalos sajtótájékoztató vendége lesz.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak