A holland döntött kanyarra készült gumit tesztel az F1 jövő héten

Külön gumival készül a Pirelli az idén debütáló zandvoorti döntött kanyarra. Az F1-es csapatok már a jövő héten tesztelik az abroncsot.

Építkezés Zandvoortban (Fotó: Volker Wessels)
Hosszú szünet után, megújulva tér vissza a Forma–1-es naptárba a Holland Nagydíjnak otthont adó Zandvoort. A pálya a szerény előzési lehetőségei miatt jelentős átalakításokkal várja a száguldó cirkuszt, melynek részeként az utolsó kanyarját meredeken megdöntik. Az amerikai oválpályákat idéző megoldás a szimulációk szerint lehetővé teszi, hogy két autó egymás mellett vegye padlógázzal a kanyart, miközben már annak végén kinyitható lesz a DRS. Ezzel kvázi meghosszabbítják az előzés szempontjából amúgy rövidnek ítélt célegyenest.

A 18 fokos emelkedős szakasz teljesen egyedi lesz a naptárban, és komoly kihívást is jelent a gumik szempontjából. A korábban szintén a bajnokság részét képező Indianapolis döntött kanyarja csak fele ennyire meredek, ám 2005-ben így is gondot okozott a Michelinnek, amelynek csapatai a versenyzésre alkalmatlan gumijai miatt nem is álltak rajthoz a hírhedt csonka futamon.

Miközben a Pirelli tavaly még azt nyilatkozta, nem fél a döntött kanyar veszélyeitől, és a guminyomás egyszerű növelésével próbálja alkalmassá tenni abroncsait a pályára, a barcelonai teszthéten kiderült, valójában külön gumit terveztek Zandvoortra, amit a jövő heti második gyakorláson valamennyi csapat kipróbálhat. Egyelőre csak a 2-es gumikeveréknek lesz Zandvoort-specifikus konstrukciója, és még az sem biztos, hogy azt be fogják vetni élesben.

„A következő teszten lesz egy prototípusgumink, amit minden csapat kipróbálhat. Ennek kicsit más a felépítése. Még elemezzük a Zandvoorttól kapott adatokat, de a döntött kanyarét már kiértékeltük, és az a tervünk, hogy ezt a gumit fogjuk használni, egy kicsit magasabb nyomással. Szóval most ennek az előkészülete zajlik. Tisztában vagyunk vele, hogy a pálya végső adataira még várnunk kell, például az aszfalt durvaságára. A cél, hogy most teszteljünk egy eltérő konstrukciójú gumit, amely másképp működik kicsit, ellenállóbb” – magyarázta Mario Isola sportigazgató.

Pirelli (Fotó: XPB)



Miután tavaly még szó sem volt speciális gumiról, fölmerült, a Pirelli talán hirtelen jött aggodalomból határozott mégis e lépés mellett, ám Isola ezt határozottan visszautasította. „Beszéltünk az FIA-val és megállapodtunk. Nem akarok hallani olyasmit, hogy ez csak pánik és pánik. Itt szó nincs pánikról. Ez része egy profi folyamatnak, mindenre fel kell készülnünk. Az is lehet, hogy a normál gumikat fogjuk használni, megfelelő követelmények mellett. De szeretnénk tesztelni az eltérő konstrukció vezethetőségét is a barcelonai teszten.”

Az új gumiból minden csapat két szettet fog kapni, noha változás valójában csak az első kerekeken lesz, azok felépítését módosították.

Miközben a gumibeszállító készül Zandvoortra, a versenypálya építése is jól halad, a jövő héten már újra meg is nyitja kapuit.