Másfél éve jött az ötlet – Wolff maga is tesztelte a csodakormányt

Toto Wolff elárulta, elsők között tesztelte a Mercedes csodakormányát, és kezdeti kétkedése után ő adott zöld utat a hosszú ideig tartó fejlesztéséhez.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)
A szabályok stabilitása miatt már-már azt gondolhattuk volna, a csapatok nem sok meglepő újdonsággal tudnak előállni 2020-ra, ám a Mercedes már az év második tesztnapján rácáfolt erre. Akkor vetették be először a DAS nevű trükkjüket, az előre és hátra mozgatható kormányt, amellyel az első kerekek összetartásának mértékét képesek menet közben módosítani a versenyzőik.

Azóta egyre több információ derült ki az elmés ötletről és születésének hátteréről. Valtteri Bottas pénteki tesztnapja után azt mondta, nagyjából egy éve annak, hogy először hallott csapata ötletéről, főnöke, Toto Wolff pedig azt is elárulta, ő maga személyesen tesztelte azt, mielőtt igazán belevetették volna magukat a fejlesztésébe.

„Amikor a mérnökök ismertették az ötletüket, az első reakcióm az volt, hogy ez soha az életben nem fog működni. Nem kérheted arra a versenyzőket, hogy a kormány forgatása mellett még húzogassák is azt” – mesélte az osztrák.

Aztán ő maga győződhetett meg arról, hogy ez nem is annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre tűnik. A korábban versenyző Wolff is kipróbálta az egyik első tesztmodellt, csak hogy lássa, milyen érzés így vezetni. „Meglepett, hogy mennyire egyszerű. Nem természetes mozgásirány, de a kormány útja egészen rövid, és amúgy is csak az egyenesekben csinálod.”

Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is megerősítette: a DAS használata nem vonja el a figyelmüket a lényegről, nem jelent extra terhet számukra, és nem is igazán furcsa feladat.

Toto Wolff (Fotó: XPB)



Wolff versenyzője szavait alátámasztva elárulta, a speciális kormány fejlesztése nem egy gyors projekt volt. Másfél évvel ezelőtt prezentálták neki az elgondolást, ezt követte az első tesztje, majd zöld utat adott a minden szempontot figyelembe vevő kidolgozásának.

Az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer eközben James Allison technikai igazgató szavait támasztotta alá. A szakember azt mondta, jó ideje egyeztetnek a szövetséggel, hogy biztosra menjenek a rendszerük szabályosságáról és kikezdhetetlenségéről. „A Mercedes nagyjából egy évvel ezelőtt kérdezett minket erről. Amíg nincs automatizálva a rendszer, mi szabályosnak tekintjük” – erősített meg a svájci Blicknek.

A hosszú fejlesztési idő miatt Bauer szerint nem lesz könnyű dolga annak a csapatnak, amely le akarja másolni a DAS-t. És azt is számításba kell venniük, hogy ez csak erre az idényre szóló befektetés lenne, miután a 2021-es szabályzat pontosítása ellehetetleníti majd annak további használatát. „Az új direktívával már nem lesz többé megengedett a használata. Ami a többieket ileti, úgy vélem, nehéz lesz lemásolni az ötletet.”