Musorujsag
Élő Eredmények

A versenyzők bánnák, a csapatok nem, ha tovább csökkenne a tesztek száma

A versenyzők bánnák, a csapatok nem, ha tovább csökkenne a tesztek száma

RaceFans
A csapatvezetők szerint nem jelentene gondot, ha a jövőben tovább csökkentenék az előszezoni tesztek számát, a versenyzők azonban nem örülnének, ha még kevesebb gyakorlási lehetőség állna rendelkezésükre az évkezdés előtt.

Idén nyolc helyett már csak hat tesztnap áll a csapatok rendelkezésére (a változtatással a csapatok szerették volna tehermentesíteni, a naptár ugyanis eredetileg 22 futamos volt, vagyis hosszabb, mint eddig bármelyik), eddig azonban – jelenleg a tesztszezon felénél tartunk – nem úgy tűnik, hogy ez komolyabban megviselné őket.

Az autók ugyanis roppant megbízhatóan üzemelnek, hiába tehát a csökkentés, lényeges „lemaradás” nem valószínű, hogy lesz 2019-hez képest. Éppen ezért – csupán ötletszinten – fölmerült, a jövőben akár tovább lehetne csökkenteni a tesztnapok számát.

A csapatvezetők elsőre nem is zárkóztak el az ötlettől. A Racing Point sportigazgatója, Andy Stevenson úgy érzi, nem lenne komoly változás, ha pár nappal megrövidítenék a tesztszezont, ezáltal pedig az év első futamai is változatosabbak lehetnének. „Rengeteg eszközünk van, amit már a pályatesztek előtt használhatunk” – kezdte. „Ott vannak a különböző szimulációs eszközök, a szimulátor maga és a szélcsatorna is. Egész jó képet kapunk arról, milyen lesz majd az autó.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)

„A hat nap a versenyzők számára is elég, hogy alkalmazkodjanak. Megértik az autót, és felmérik, hogyan érzik magukat a volán mögött. Sportszempontból még egy kicsit jobb is, mert segíti a kiszámíthatatlanságot. Régebbe, amikor egy kicsit több volt a teszt, jóformán már garantálva volt a sorrend, de most, hogy csak hat napunk van, szerintem kicsit látványosabb lesz a dolog” – folytatta.

Stevenson szerint tehát az F1 megengedheti magának a további csökkentést. „El tudom képzelni, hogy négy tesztnapunk lesz. A rendelkezésünkre álló eszközökkel és emberekkel meg tudnánk oldani ezt is. A tesztelés egyébként is kissé pazarlónak tűnik ebben a korban, amikor mindenki a fenntarthatóságról beszél. Mind szeretjük az F1-es hétvégéket, a műsort, ami tényleg ad valamit, de ilyenkor mintha a semmi közepén lennénk, és ez pazarlónak tűnik. Persze a biztonság fontos, ez mindig szem előtt kell tartani. Arról mindenképp meg kell bizonyosodni, hogy minden biztonsági rendszer megfelelő-e, mielőtt versenyezni kezdünk” – hangsúlyozta.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Az F1 a Red Bull csapatvezetője, Christian Horner szerint is elbírna a kevesebb teszttel. „A napok nagyon hosszúnak tűnnek” – kezdte. „Talán nem kéne egy tesztnapot hat órásra nyújtani, lehet, elég lenne öt óra is. Mindenki láthatja, mennyire megbízhatóak ezek az autók. És minél kevesebb a teszt, annál kiszámíthatatlanabb a verseny. Ez egy érv a csökkentés mellett. A háromnapos tesztidőszak kihívás lenne a pilóták számára, és előny a rutinosabbak számára” – magyarázta.

Ami a pilótákat illeti, ők valószínűleg nem örülnének a további csökkentésnek. Carlos Sainz szerint például már az is furcsa, hogy az F1-ben mindössze három nap (egy pilóta általában a tesztidő felét kapja, a másik fele a márkatársé) áll a versenyzők rendelkezésére a felkészüléshez. „Mi versenyzők valamelyest kompenzálhatunk a szimulátorban, de én őszintén mondom, sokkal jobban szeretem a pályatesztet, mint a szimulátorozást” – mondta. „Furcsa, hogy csak három napunk van. Valószínűleg ez az egyetlen sport, ahol azt gyakorolhatod legkevesebbet, amit valóban csinálsz. Most, hogy hat napja van a csapatoknak, vagyis három a pilótáknak, ez az egész csak még trükkösebb.”

Valtteri Bottas sem örülne, ha még kevesebb tesztnap állna a pilóták rendelkezésére. „A nyolc nap még egész jó volt. Sokat dolgozhattunk, és ha problémáink voltak, helyre tudtuk hozni őket. Most korlátozottabbak a lehetőségek, kevesebb újítást próbálhatunk ki, és kevesebbet tanulhatunk, ha gondjaink vannak. A négy nap már nagyon rövid lenne. Persze, ma nagyon megbízhatóak az autók, és egyre jobban a szimulációs eszközök. A jövőben talán el lehetne majd gondolkodni ezen, de szerintem most épp elég tesztnapunk van” – fogalmazott.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)
Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

További tartalmak