Musorujsag
Élő Eredmények

Kubica parádékörrel az élen szerda délelőtt, gondok a Red Bullnál

Kubica parádékörrel az élen szerda délelőtt, gondok a Red Bullnál

Boxutca
Begyújtotta a rakétákat Robert Kubica, és az élre kormányozta az Alfa Romeót a második teszthét első napjának délelőttjén. A Ferrari miatt ezúttal is lendült egyszer a piros zászló, ám igazi gondban most nem ők, hanem a Red Bull két csapata volt…

Két versenyző híján a teljes 2020-as F1-es mezőny neve szerepelt a barcelonai második teszthét nyitónapjának „nevezési listáján”. A 4. tesztnapot a Haas kivételével valamennyi csapat felosztotta versenyzői között, az egyetlen kakukktojás Robert Kubica volt a sorban, aki az Alfa Romeo fejlesztőversenyzőjeként kapott lehetőséget szerda délelőtt. A lengyel legfőbb feladata idén, hogy segítse a csapat új szimulátorának fejlesztését, amely a technikai igazgató elmondása szerint még bő egy-másfél évig nem készül el a hosszas fejlesztési folyamat miatt.

Lehet, hogy nem a mezőny tagja, és lehet, hogy csak fejleszteni van Spanyolországban, Kubicát mindez nem akadályozta meg abban, hogy egy mutatós kört rakjon a kirakatba, és az élen zárja a tesztnap délelőtti első felvonását. Persze amíg felvillant a neve az 1-es szám mellett, addig is történt egy s más, a pályán és azon kívül is…

A gyakorlás az előző hét kilométergyűjtéséhez képest igencsak álmoskásan indult. Szinte nem volt autó, amely ne mérőrácsokkal és szenzorok tengerével fölszerelkezve hajtott volna ki a garázsból. Ezek használata biztos jele volt annak, hogy sok csapat újításokat hozott a második teszthétre, elhelyezésük pedig arról is árulkodott, mely területeket érintették a fejlesztések. A Williams és az Alfa Romeo az első szárnyán módosított jelentős mértékben, a Ferrari eközben két eltérő hátsó légterelőt próbálgatott, a hagyományos mellett egy kanalas kialakításút.

A Ferrari új, hajlított hátsó szárnya (Fotó: XPB)

Az első fél órában csupán Lewis Hamitlon és Sebastian Vettel neve mellé kerültek köridők, de egy és negyed óra elteltével is csak 6 résztvevő iratkozott fel az eredményjelzőre, a többiek megelégedtek az installációs körökkel…

…vagy éppen elnyelte őket a garázs. A két Red Bull-csapatot sokáig nem láthattuk. Alexander Albon egyetlen megtett kör után közel három órán át várakozott, míg az Alpha Taurinál Pierre Gasly állt le hasonló hosszúságú időre. Mindkét csapat bezárkózott a garázsába, és azt gondolhattuk, talán valami közös problémájuk lehet. A csapatok aztán tisztázták, hogy szó nincs ilyesmiről, és azt is sietve közölték, hogy a fennakadásnak semmi köze nincs a Hondához. A Red Bull a felfüggesztéssel bajlódott, tájékoztatásuk szerint változtatniuk kellett valamin. Egyedi kialakítású, innovatív rendszerükkel vélhetően komolyabb probléma merülhetett föl. A testvércsapatnál eközben egy cső szabadult el valahol a hajtóegységben, ami miatt folyadék szivárgott onnan.

A két csapat és a náluk délelőtti műszakot kapó két versenyző ezzel mindenesetre a gyakorlása nagy részét elvesztegette, és nem is jutottak túl messzire, még egy fél versenytávra sem telt az alig több mint egy órájukból.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

Miközben ők a garázsban vesztegeltek, a pályán zajlott a munka. A legszorgosabban Vettel és Hamilton gyűjtögette a kilométereket, és a délelőtt első felében ők vetélkedtek az első pozícióért is. Többször is megjavították egymás eredményét, közben pedig a Pirelli zandvoorti döntött kanyarra tervezett jelöletlen (2-es keverékű) gumiját is letesztelték. Fél 11 körül Hamilton 1:18,044-es körrel ragadt meg az élen, de fél órával később Lance Stroll elvette tőle a pozíciót a Racing Pointtal, majd 11 után a brit címvédő 1:17,753 másodpercre gyorsult a 2-es gumikeveréken.

A mezőny ekkor már túl volt az első piros zászlós megszakításon, mely Vettel nevéhez fűződött. Ezúttal nem adta meg magát a motorja, a versenyző még csak nem is rekedt a pálya szélén, csupán a szervezők elővigyázatosságáról volt szó a megszakítással. A négyszeres világbajnok a 7-es kanyarban egy enyhe alulkormányzást próbált korrigálni, nyitott a kormányán, és ezzel letért az aszfaltról a kombináció belső kavicságyára. Ott az SF1000-es hátulja kitört, a versenyző pedig megforgott. Bár ügyesen fogta meg a gépet, a mutatványával sok kavicsot vitt fel a pályára, amit a seprűkkel és lombfújókkal fölszerelkezett pályabírók végül egy e célra bevetett jármű közreműködésével tisztítottak meg.

Újabb fél óra elteltével aztán ismét lendült a piros zászló. Az addig biztató tempóban köröző Nicholas Latifi az előző teszthéthez hasonlóan ismét kénytelen volt a fűre kormányozni a Williamsét. Autója 4-es sebességi fokozatban ragadt a 9-es és 10-es kanyar közötti egyenesben, s némi füstöt is kibocsátott magából. A gép már azt megelőzően is makacskodott, vezetője a célegyenesben észlelte először a váltási nehézségeket. A kanadai újonc ezzel meg is rekedt 48 körnél, valamint a 9. legjobb időeredménynél.

Nicholas Latifi (Fotó: Formula1/Twitter) Nicholas Latifi (Fotó: Formula1/Twitter)

Már-már úgy tűnt, a Mercedes elsőségével zárul a nap első fele, ám az utolsó órába lépve érkezett Kubica, Alfáján a legpuhább, 5-ös számú Pirelli-gumival. A lengyel 1:16,942 másodperc alatt ért körbe, és elsőségét még az sem veszélyeztette, hogy később a visszatérő Albon és Gasly, valamint Hamilton is javított addigi legjobbján. A trió így is bő 6 tizeddel lassabb volt az egyszeres futamgyőztesnél, igaz, legjobb idejüket mindannyian keményebb gumin jegyezték, Gasly a 4.es, Hamilton és Albon 2-es keveréken.

A hatszoros világbajnok egyébként a második két órában már inkább a versenyszimulációkkal foglalatoskodott, a Mercedes pedig hozta az első héten megszokott stabil teljesítményét. Hiba a gépezetbe csak egy pályaelhagyás során csúszott. Hamilton a már sokakon kifogó utolsó sikánnál vágta le a pályát, és miután átugratott a magasított kerékvetőkön, csapatának egy alaposabb vizsgálatot kellett végrehajtania a W11-esén, melyet délután már Valtteri Bottas fog vezetni. Hamilton eddig így is a legtöbb kört jegyezte a mezőnyben, 89-szer szelte át a célvonalat, s ezzel 5-tel megelőzte Vettelt. A két többszörös bajnokon kívül egyébként az első négy órában senki sem lépte át a Spanyol Nagydíj versenytávját jelentő 66 kört.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hamilton mögött Lance Stroll neve tűnt föl, aki korai C3-as körével biztosította be az 5. pozícióját. A rózsaszín autó továbbra is meggyőző formát mutat Barcelonában, a középmezőnybeli ellenfeleknek meggyőződésük, hogy ők az alsóház legjobbjai, de vannak, akik szerint talán még a Ferrarit is megtréfálhatják. Vettelék mindenesetre továbbra is csak üldözik a Racing Pointot, a német legjobb időeredménye közel 4 tizeddel maradt el Strollétól, és a Scuderia még mindig nem törte át az 1:18-as határt.

A csapat erre a hétre már igazi teljesítményközpontú meneteket ígért, ám könnyen lehet, hogy erőforrásukat még most is visszafojtják, munkájuk középpontjában pedig a beállítások és az új hátsó szárny kiértékelése állt.

Vettel mögött korábbi csapattársa, Daniel Ricciardo következett a Renault-val. Ő 53 körig jutott, és egy hosszabb időre szintén eltűnt a garázsban. Csapatának meggyőződése, hogy a tavalyi aerodinamikai problémákat sikerült kikúrálniuk az idei koncepcióváltással, a karcsú orrú R.S.20-as eddig kiszámíthatóbban viselkedett a nyújtott kanyarokban.

A hétszeres futamgyőztes 7 ezredmásodperccel előzte meg a mclarenes Carlos Sainzot. A spanyol ideje nagy részét megtankolt autóval töltötte a pályán, csapata egyszer szintén bezárkózott a garázsába egy időre, és mindössze 46 kört teljesített. A volánt délután átvevő Lando Norris az új autójukkal elégedett, de azt még nem tudja, mire lehetnek képesek a mezőnyben. „Az autó nagy előrelépést jelent, de vannak gyenge pontjai. Nem tudom, mennyire vagyunk magabiztosak a többiekhez viszonyított tempónk szempontjából, próbálunk nem támasztani elvárásokat magunkkal szemben. Vannak még gyengeségei az autónak, olyan dolgok, amiken még javítanunk kell az élcsapatokhoz viszonyítva. A GPS alapján látjuk, hogy a Mercedes miben jár mindenki más előtt. De összességében jó vezetni az autónkat” – nyilatkozta a teszt alatt.

Munka a McLaren garázsában (Fotó: XPB)

A McLaren a williamses Latifit előzte meg, valamint a továbbra sem villogó Haast vezető Romain Grosjeant. A franciát és csapatát ezúttal sem baleset, sem pályán történő leállás nem hátráltatta, ám az elmúlt héten elvesztegetett idejük miatt vélhetően elégedettebbek lennének, ha versenyzőjük neve mellett nem csak 42 kör állna.

Neki azonban a többiekkel ellentétben még lesz módja hozzátenni pár tucatot az adagjához. A 14 órától folytatódó tesztnapon az ebédszünetben szinte teljes sorcsere következik, a Haast leszámítva minden gárda beveti második versenyzőjét. De vajon elmozdítják-e Kubicát az első helyről?

A barcelonai 4. tesztnap állása az ebédszünetben:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör Gumi
1. Robert Kubica Alfa Romeo 1:16,942 53 C5
2. Pierre Gasly Alpha Tauri 1:17,540 +0,598 25 C4
3. Alexander Albon Red Bull 1:17,550 +0,608 29 C2
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:17,562 +0,620 89 C2
5. Lance Stroll Racing Point 1:17,787 +0,845 43 C3
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:18,113 +1,171 84 C3
7. Daniel Ricciardo Renault 1:18,214 +1,272 53 C2
8. Carlos Sainz McLaren 1:18,221 +1,279 46 C3
9. Nicholas Latifi Williams 1:18,300 +1,358 48 C4
10. Romain Grosjean Haas 1:18,670 +1,728 42 C3

 

Borítókép: Robert Kubica (Fotó: XPB)

További tartalmak