Mennyit ér Vettel elsősége?

Hiába a Ferrari idei első napi elsősége, sem Sebastian Vettel, sem Mattia Binotto nem hiszi, hogy ez a valódi pozíciójuk. A csapatfőnök szerint az első futamon sem lesznek győzelemre esélyesek.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
Megtörtént hát, amire mindenki várt: a Ferrari végre a gázba taposott. Sebastian Vettel csütörtök délelőtt teljesítette csapata első idei „időmérős” szimulációját, melynek eredményeként a legpuhább, 5-ös gumitípuson megfutotta a nap legjobb idejét. Az elsőséghez ezúttal elég volt az 1:16,841 másodperces köre, ám az összességében még úgy sem tűnik igazán acélosnak, hogy tudjuk, a pálya a hajnali esőzés miatt „zöld” volt, a szeles körülmények pedig csak nehezítették a vezetést.

Vettel egy tizeddel szárnyalta csak túl Robert Kubica előző napi legjobbját, csütörtökön pedig a középmezőnybeli riválisok kerültek közel hozzá. Pierre Gasly szintén az 5-ös gumin maradt el tőle 0,225 másodperccel, Lance Stroll a 3-as keveréken futott 0,277 másodperccel gyengébb kört, de még a williamses Nicholas Latifi és fél másodperccel belül volt.

Ebből egyfelől arra következtethetünk, hogy a Ferrari továbbra sem adott ki magából mindent, másfelől arra is, hogy a csapat nem csak a levegőbe beszél, amikor azt hajtogatja, hogy hátrányban van a Mercedesszel és a Red Bull-lal szemben. Hogy pontosan mi az igazság, az továbbra sem derült ki. „Ma nem voltak valami jók a körülmények, nem éreztem magam olyan jól az autóban. A piros zászlók sem segítettek. Remélem, hogy Charles holnap simább napot teljesít, egy jobb állapotú pályán, akkor az időeredmények is többet fognak mondani. A szél eléggé instabillá tette az autót, de ezzel mindenki küszködött. Az egész tesztet tekintve most voltak a legrosszabbak a körülmények” – mondta a 145 kört hozó napjáról Vettel.



Mattia Binotto a szokásos megállapításokkal állt elő, amiket szerinte Vettel délután teljesített első teljes versenyszimulációja is alátámasztott, amelynek utolsó etapja például nem volt erősebb, mint a vele párhuzamosan és azonos gumival futó Lance Strollé a Racing Pointtal. A csapatfőnök szerint nem lehetnek elégedettek a versenytempójukkal. „Ez mindenekelőtt teszt, az autó megismeréséről szól. Az elmúlt napokban megállapítottuk, hogy nem vagyunk elég gyorsak. A mai versenyszimuláció is azt mutatja, hogy nem mi vagyunk a leggyorsabbak. De a szezon hosszú lesz. Zárjuk le előbb a tesztet, nézzük meg, hogy alakul Charles napja holnap, értsük meg még jobban az autót, és ez alapján kiderül, mit tehetünk a javulásért.”

Vettel hozzátette: „Továbbra is állítom, hogy jobb az autó vezethetősége, de még mindig sok munka vár ránk. A versenyen túl nagy a légellenállásunk, ezért az egyenesekben nem vagyunk olyan gyorsak, mint szeretnénk. Az ellenfeleink gyorsabbnak tűnnek. Nem mi vagyunk a favoritok. A Mercedes kényelmes helyzetben van a jelek szerint. De erős csapat vagyunk, tudunk válaszolni.”

„Tavaly jól sikerült az itteni tesztünk, aztán felébredtünk Ausztráliában. Most kicsit változtattunk a szemléletmódunkon. Nem nézegetünk semerre, csak dolgozunk nyugodtan, az új autóval foglalkozunk. Az első héten az alapvető munkálatokat végeztük el, hogy minél jobban megértsük az autót, most már hosszabb és rövidebb etapokat futunk.”

Sebastian Vettel(Fotó: XPB)



Az egyenesekben tapasztalt lassulásukat egyesek a motorjuk visszatekerésének tudják be, ám Binotto szerint az SF1000-es koncepciójában keresendő a valós ok. „Ha összevetjük az autónk tempóját a tavalyival, egyértelmű, hogy sokkal gyorsabbak lettünk a kanyarokban, de lassabbak az egyenesekben. Erre előre számítottunk. Hogy ez elegendő lesz-e ahhoz, hogy összességében a leggyorsabbak legyünk? Nem! Az autónk összességében nem elég versenyképes ahhoz, hogy harcba szálljunk vele a győzelemért a szezon rajtjánál.”

A csapatvezető tehát nem számít arra, hogy győzelemmel indíthatják a 2020-as bajnokságukat. Vettel szerint ez azonban nem jelenti azt, hogy nem lesznek bajnokesélyesek. „Nem mennék bele a részletekbe, de az összevetés nehéz. Az élcsapatok valós teljesítményét még nem láthattuk, nem tudjuk, ki mennyi üzemanyaggal ment. Kíváncsian várom, mi lesz Ausztráliában, ott kapjuk meg az első válaszokat. Aztán a szezon során bizonyítanunk kell, hogy jobban lehet fejleszteni ezt az autót. Egyelőre nem mi vagyunk a leggyorsabbak.”

A Mercedesnek és a Red Bullnak meggyőződése, hogy a Scuderia a 2019-es pofon miatt ennyire visszafogott, és tudatosan alulértékeli magát, abban bízva, hogy ezúttal negatív helyett pozitív meglepetést okozhatnak Melbourne-ben. Binotto szerint viszont hiába reménykedik, aki nagy fordulatra számít. „Őszintén szólva nem hiszem, hogy így lesz. Mi tudjuk, hogy hogy állunk, tudjuk, hogy maradt-e még bennünk, vagy sem. Ha megnézzük a versenyszimulációs teljesítményünket, igen, Hamiltonnak gondja volt, de az addigi etapján jó volt a tempója. Hogy mi csak visszafogjuk magunkat valamennyire? Nem, egyáltalán nem” – tisztázta ismét.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Vettel hozzátette, ettől függetlenül pániknak jele sincs a csapatnál. „Könnyű téves következtetést levonni a tesztekből, de mi nem fogunk. Higgadtan utazunk Melbourne-be, ahol ki fog derülni, mire vagyunk jók. Bahreinben pedig már okosabbak leszünk. Szeretnénk beleszólni a bajnoki küzdelembe, de nem pánikolunk, mint ahogyan egyesek azt állítják. Tudjuk, hogy mely területeken kell előrelépnünk. Az előjelek nem tökéletesek a szempontunkból, de még ha így is van, lehet ezen fordítani.”

A négyszeres világbajnok ezzel le is zárta a 2020-as bajnokságra való felkészülését. A Ferrarival pénteken Charles Leclerc teljesíti az utolsó kilométereket Ausztrália előtt. Utána pedig már élesben megy a játék – takargatás és félrevezetés nélkül.