Musorujsag
Élő Eredmények

Gyanús motor: bizalmas megállapodást kötött a Ferrari és az FIA

Gyanús motor: bizalmas megállapodást kötött a Ferrari és az FIA

FIA, The Race
Különös közleménnyel állt elő az FIA a barcelonai utolsó tesztnap végén: egy Ferrarival kötött megállapodásról adott hírt, amelyből arra következtethetünk, hogy nem volt minden rendben a vörösök gyanús motorjával…

A 2019-es szezonhajrá bajnoki küzdelem híján a Ferrari motorja körüli vitáról szólt. Austintól zúdult össztűz az egyeneseket rejtélyes teljesítményjavulásának köszönhetően egész idényen át uraló csapatra. A Red Bull és a Mercedes is azt gyanította, hogy a vörösök úgy tesznek szert ideiglenesen sok pluszlóerőre, hogy kijátsszák az FIA által hitelesített üzemanyagátfolyás-mérő szenzort, és ideiglenesen átlépik a maximálisan engedélyezett 100 kilogramm/órás értéket.

Az FIA több direktívát is kiadott emiatt, 2020-ra pedig kötelezővé tette egy második szenzor használatát is, melynek mérési eredményeit kizárólag a szövetség emberei láthatják. Ezek mind a trükközés ellehetetlenítésére irányuló intézkedések voltak. Az FIA emellett lefoglalta a Ferrari rendszereit is, hogy azokat egy partnercsapat és egy rivális rendszerével összevetve kielemezhesse, valóban vannak-e csalásra utaló jelek. Az ügy ennyiben maradt.

Legalábbis mostanáig. Pénteken ugyanis az FIA egy furcsa közleményt adott ki, melyben egy vizsgálatot és egy csapattal kötött bizalmas megállapodást emlegetett, ami azt sugallja, nem volt minden rendben az olaszok motorjával.

„Az FIA közli, hogy alapos technikai vizsgálatok után, melyeket a Scuderia Ferrari Forma–1-es erőforrásának elemzésével végzett el, egyezségre jutott a csapattal. A megállapodás részletei a felek között maradnak” – közölte a szövetség.

Sebastian Vettel(Fotó: XPB)

Hogy pontosan mit vizsgáltak és mire jutottak, azt tehát homály fedi. A The Race értesülései szerint egy hosszabb ideje tartó vizsgálatról van szó, az egyezség pedig azzal lehet kapcsolatos, hogy a felek megkímélik egymást a további vizsgálatokról és kutatásoktól, melyekkel vélhetően nem tudtak egyről a kettőre jutni. Ebből az következne, hogy az FIA nem találta teljesen szabályosnak a Ferrari motorját, miközben a szabálytalanságát sem tudták végérvényesen bizonyítani. Ez persze csak találgatás.

A szövetség emellett további, más jellegű együttműködésről is tájékoztatott. „Az FIA és a Scuderia Ferrari megállapodott pár technikai kötelezettségről, melyek javíthatják az összes Forma–1-es erőforrás szabályosságának ellenőrzését az előttünk álló bajnoki szezonokban, miközben segíthetik az FIA-t az egyéb Forma–1-es szabályozást illető tevékenységében és a karbonkibocsátás csökkenésére, a fenntartható üzemanyagok fejlesztésére irányuló kutatásokban.”

A Ferrari tavaly mindvégig tagadta, hogy trükközött az üzemanyag-átfolyással, a direktívák utáni látványos teljesítményromlásukat pedig az aerodinamikai fejlesztéseikre vezette vissza, melyek növelték az autójuk légellenállását. Az ellenfeleik ezt sosem tekintették hiteles magyarázatnak. A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon aztán egy újabb homályos ügybe keveredtek azzal, hogy Charles Leclerc autójába nem az FIA-nak jelentett üzemanyag-mennyiséget töltötték. Hogy pontosan mi történt az 50 ezer eurós pénzbüntetést érő bakinál, azóta sem derült ki.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak