Musorujsag
Élő Eredmények

Levelet írt az FIA-nak a Ferrari-ügy miatt zúgolódó hét csapat

Levelet írt az FIA-nak a Ferrari-ügy miatt zúgolódó hét csapat

BBC
Nem elégedtek meg az FIA által csütörtökön kiadott közleménnyel a Ferrari ellenfelei, levelet írtak a nemzetközi szövetségnek, kérdéseket intézve feléjük a Scuderia motorügyéről. A múlt évi bajnoki eredményt és az FIA hitelességét is megkérdőjelezték.

Nagyban megy az üzengetés a Forma–1-es csapatok és az FIA között. A sportágat szabályozó szövetség egy hete, a barcelonai teszt utolsó napján adott rövid tájékoztatást arról, hogy egy Ferrarival kötött bizalmas egyezséggel zárta le az olasz csapat 2019-es gyanús erőforrásának vizsgálatát. A nem Ferrari-motort használó hét csapat, a Mercedes, a Red Bull, a McLaren, a Renault, az Alpha Tauri, a Racing Point és a Williams erre nyílt levélben adott hangot nemtetszésének, és felszólította az FIA-t, hogy ne titkolózzon se a motorügyről, se a megállapodásukról, mert ezzel azt a gyanút is keltheti, hogy valamit próbálnak eltussolni.

Az FIA csütörtökön e levélre reagálva újabb közleményt adott ki, melyben elismerte, megállapíta szerint nem volt minden rendben a Ferrari motorjának szabályosságával, ám mivel nem tudta volna minden kétséget kizáróan bizonyítani a szabályszegést, inkább a kompromisszumos egyezség mellett döntött, kerülve a bonyodalmas és minden fél számára káros jogi procedúra megindítását. A testület külön kiemelte, hogy szabályzatuk kínál lehetőséget a vizsgálatok efféle egyezségekkel történő lezárása, így azt egyik kívülálló fél sem kifogásolhatja.

A BBC értesülései szerint ezzel még olyannyira nem jutott nyugvópontra az ügy, hogy a hét csapat máris levelet írt az FIA-nak, melyben számos kérdést szegeztek neki. Noha e levél bizalmas, és az érintett hét gárda nem is kívánt nyilatkozni róla, a brit médium pár dolgot azért megtudott arról, milyen kérdéseket, fölvetéseket tartalmaz.

Mindenekelőtt kíváncsiak arra, hogy az FIA milyen okból nem volt képes bizonyítani, hogy a Ferrari erőforrása nem szabályos. A találgatások szerint ennek lehet köze ahhoz, hogy a szövetség egyszerűen nincs fölszerelkezve olyan tesztpadokkal, amilyeneken a csapatok akár teljes autókat is futtathatnak, vagyis nincs meg a kellő infrastrukturális háttere egy mindent feltáró és bizonyító vizsgálatnak.

Mások szerint a Ferrari csak szürke területre tévedt, és ezért nem jelenthető ki egyértelműen, hogy szabályt sértett. Ez az érvelés ugyanakkor sántít. A motortrükkjük hátterében vélhetően az üzemanyag-átfolyás sebességét mérő szenzor kijátszása állt, mely bizonyos pillanatokban a megengedett 100 kg/órás értéknél nagyobb benzinhasználatot tett lehetővé a csapat számára. Amennyiben ez történt, úgy a vita tárgyát nem egy szabálypont értelmezési módja jelenti (mint például 2009-ben a duplafedeles diffúzor esetében), hanem az, hogy a csapat tudatosan visszaélt-e egy szabályosságot figyelő szenzor gyenge pontjával. Vagyis a Ferrari az előnyszerzésért ez esetben nem a szabályzat, hanem a szabályfelügyelet gyenge pontját használta ki, ami inkább kelti  a szabálysértés érzetét, mintsem a szabályok ügyes kijátszásáét.

Toto Wolff és Christian Horner is dühös az FIA eljárása láttán (Fotó: XPB)

A hét istálló emellett azt is tudni szeretné, hogy miért tartja titokban az FIA és a Ferrari az egyezségük pontos részleteit, és miért nem teszi azt közzé. A szövetség ennek kapcsán alighanem a vonatkozó szabályaival fog érvelni, melyekben nem szerepel, hogy kötelessége lenne megosztani az efféle egyezségek tartalmát a vizsgálatban nem érintett felekkel, továbbá azt is felhozhatja, hogy a szabályok védettséget biztosítanak az együttműködő fél számára.

Miután a szabálysértés gyanúja vetül a Ferrarira, az ellenfelek azt is szeretnék tisztázni, a motorügy miatt fennáll-e a lehetősége a 2019-es konstruktőri végeredmény megkérdőjelezésének. Több csapat is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben a Ferrari szabálytalan motorral versenyzett, ki lehetne zárni őket a bajnokságból. Az FIA-nak jogában állt úgy határozott, hogy nem viszi a Nemzetközi Döntőbíróság elé az ügyet, ezzel viszont lemondott arról is, hogy világos döntés szülessen a motor szabályosságáról. A többi csapat szerint e kérdés eldöntésére igenis szükség lenne, mivel a konstruktőri helyezés a kapott bónuszpénzekről is határoz. A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint esetükben 20 milliós nagyságrendű összeg a tét, ráadásul az F1-es bevételek mellett a kapott szponzori támogatásaikra is hatással van a bajnoki helyezésük. Innen nézve egyáltalán nem mindegy számukra, hogy kikezdhető-e a 2019-es végeredmény, vagy sem.

A zúgolódó hetek végül azt is megkérdőjelezték, az FIA hitelesen el tudja-e látni szabályozó feladatait annak fényében, hogy a Ferrari motorügye láthatóan kifogott rajta, s nem sikerült egyértelműen meghatároznia, hogy a gyanús erőforrás szabályosnak minősíthető-e. A résztvevők ezzel azt sugallják, hogy kikezdhető a szabályozó szerv hitelessége és feddhetetlensége.

Bőven lesz még tehát mit megválaszolnia a már nyugalmasabb időket is látott szövetésnek…

Boxutca magazin – különkiadás (03. 07.) szombaton 15:15-kor az M4 Sporton)
Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak