Nem Alonso állt a 2007-es kémbotrány mögött volt csapattársa szerint

Korábbi mclarenes csapattársa és barátja szerint tévhit, hogy Fernando Alonso robbantotta ki a 2007-es hírhedt kémügyet a McLarennél. Pedro de la Rosa azóta sem érti, miért kaptak 100 milliós büntetést az FIA-tól.

Fernando Alonso 2007-ben, utolsó mclarenes futama után (Fotó: XPB)
Sokan emlegetik botrányként a Ferrari mostani motorügyét az FIA-val, holott az a volumenét tekintve egyelőre a közelében sincs a McLaren 2007-es emlékezetes kémügyének. Az akkori botrányokkal teli év Fernando Alonso saját csapatával folytatott háborúskodásáról szólt, mely a mélypontját a Lewis Hamiltonnal való hungaroringi időmérős balhé után érte el, amikor is kipattant a kémügy – az általános vélekedések és az akkori információk alapján éppen a kétszeres világbajnok spanyol jóvoltából.

Alonso első mclarenes évének már a korai szakaszán (Monacói Nagydíj) úgy kezdte érezni, hogy főnökük, Ron Dennis a saját nevelésű és brit Lewis Hamiltont tekinti a házon belüli kedvencének, holott az első számú státuszt előzetesen neki ígérte. Hosszas vitájuk során a Magyar Nagydíjon következett a két versenyző időmérős balhéja. Hamilton mit sem törődött azzal, hogy Alonso volt aznap a kedvezményezett, feltartotta csapattársát a gyorsköre előtt, amire a spanyol azzal válaszolt, hogy a mindent eldöntő menetüket megelőzően addig ácsorgott csapattársa előtt a boxutcában, amíg az már nem érhetett föl az újabb próbálkozására. Ezek után Alonso és Dennis viszonya még inkább elmérgesedett, ami oda vezetett, hogy a versenyző zsarolni kezdte főnökét: nyilvánosságra hozza, hogy a McLaren titkos információk birtokába jutott a Ferrari autójáról és programjáról. Dennis azt már nem várta meg, hogy cselekedjen, inkább ő maga tájékoztatta erről Max Mosley akkori FIA-elnököt.

Azon információkról volt szó, amit a McLaren akkori mérnöke, Mike Coughlan Ferrarinál dolgozó barátjától, Nigel Stepneytől szerzett. Több százoldalnyi dokumentumot kapott kölcsön a Scuderián belüli helyzetével elégedetlen, s emiatt lázadó mérnöktársától, amit ő nejével egy wokingi fénymásoló üzletben sokszorosíttatott. E dokumentumokból mind a Ferrari aktuális autójáról, mind a csapat fejlesztési és tesztprogramjáról kiderültek titkos részletek. Az ügyben lefolytatott vizsgálat után az FIA 100 millió dolláros pénzbírsággal és a konstruktőri bajnokságból való kizárással sújtotta a McLarent.



Pedro de la Rosa a történtek idején már évek óta a McLaren oszlopos tagja volt, 2007-ben tesztversenyzőként tevékenykedett a csapatnál. Az F1 hivatalos podcastjának, a Beyond the Gridnek adott interjúban e botrányról is mesélt, és határozottan állította, hogy a kémügyet nem Alonso robbantotta ki. „Az akkori helyzet olyan volt a csapaton belül, mint egy válás. Már előtte is rossz volt a viszonyuk, de onnantól ez már egy teljes válás volt. A tény, hogy az FIA tudott róla, sok kérdést fölvetett arról, hogy ki szolgáltatott ennyi információt az FIA-nak. Mindenki Fernandót hibáztatta egy olyan dologért, ami kapcsán semmilyen bizonyíték nem volt arra, hogy ezt ő tette. Ez érkezhetett a Ferraritól is, de bárki mástól is, hiszen a csapaton belül sokan tudtak a Ferrari súlyelosztásáról és hasonlókról. Nem volt tehát igazságos olyasmiért hibáztatni Fernandót, amit szerintem nem is ő tett. Ez volt a válás időszaka, mert rá tekintettek úgy, mint aki kárt okozott a McLarennek” – vette védelmébe barátját.

Az FIA akkori ítéletéből kiderül, De la Rosa és Alonso e-mailjei is bizonyítékok voltak arra, hogy a McLaren ipari titkokból tett szert jogtalan előnyre. A tesztversenyző például már egy 2007-es szezonrajt előtti levelében írt arról, hogy olyan rugalmas első szárnyat tesztelt, amilyet a feltételezésük szerint akkoriban a Ferrari használt. Emellett a gumik használatát segítő adatokról is esett szó, ami abban az évben, amikor az addig Michelin-abroncsokkal versenyző McLaren és a teljes Forma–1 Bridgestone-gumikra váltott, nem tűnt jelentéktelennek.

A spanyol exversenyző ennek ellenére állítja, a McLaren valójában nem tett szert előnyre a Ferrari-dokumentumokkal, és bár nem járt el a legmegfelelőbben, szerinte a súlyos büntetését sem érdemelte meg. „Még ma is előfordul, hogy izzadva ébredek, és nem értem, miért büntettek meg minket százmillió dollárra. Most komolyan! Volt egy elmélet, miszerint mi egyszerűen a Ferrari másolórészlege voltunk, hogy a Ferrari irányába mentünk a tervezéssel, és emiatt információkra volt szükségünk a Ferrariról. De ez nem volt igaz. Mi egy versenycsapat voltunk, amely információkra volt kíváncsi az ellenfeleiről, éppen úgy, ahogyan az összes F1-es csapat. És azok az információk, amiket a Ferrariról megtudtuk, tipikusan olyan információk voltak, amiket megtudsz egy beszélgetésből a kávéautomatánál. Elég csak beszélni egy mérnökkel, megkérdezni, milyen a Ferrari súlyelosztása, és hasonló kérdések. A csapatunknál valaki ismerte ezeket az információkat, mivel volt egy barátja a Ferrarinál. És mi megosztottuk ezeket. De nem változtattunk semmit a fejlesztési programunkon vagy a tesztprogramunkon” – próbálta kisebbíteni a tetteik jelentőségét.

Pedro de la Rosa Fernando Alonsóval 2007-ben Montrealban (Fotó: XPB)



Tekintve, hogy több száz oldalnyi titkos dokumentumról volt szó, egy kávéautomatánál való beszélgetéshez hasonlítani talán enyhe túlzás a történteket. De la Rosa azonban állítja, a csapatuk versenyképességére tényleg csekély hatásuk volt a bizalmas adatoknak. „Az embereknek meg kell érteniük, hogy a kapott információk sosem köröztek a csapatnál, én soha nem is láttam őket” – állította, az FIA számára bizonyítékként szolgáló e-mail-ekről nem téve említést. „Mike felesége volt az, aki lefénymásolta azokat a dokumentumokat. Miért ő csinálta? Mert Mike nem tudta, mit kezdjen ezekkel az információkkal, nem vette őket komolyan.”

„Igen, természetesen rosszat csináltunk, nem próbálom szépíteni, de hogy ez megért egy százmilliós büntetést? Elveszítettük az összes bajnoki pontunkat, aztán a versenyzők bajnokságát is elbuktuk. Túl nagy árat fizettünk olyasvalamiért, ami megszokott az F1-ben, hiszen a csapatok között mindig cserélődnek az információk. Sok csapatnál fordultam meg az F1-ben, és mindig ez volt. Miért? Egyrészt mert szerződtetsz embereket, akik magukkal hoznak információkat. Elmondják, mit hogyan csináltak máshol. És bizonyos információk sokkal mélyebbek annál, mint amivel mi a McLarennél akkor rendelkeztünk.”

„Az egészet nagyon rossz fényben tüntették fel. Nagyon szemléletes módon derült ki, hogy információink vannak a Ferrariról, de valójában sosem használtuk azokat. És egy századmásodpercet sem nyertünk ezeknek köszönhetően. Ez a százmilliós büntetés egy kicsit túl sok volt” – kritizálta az FIA-t.

Fernando Alonso és Ron Dennis a 2007-es Magyar Nagydíj botrányos időmérője után (Fotó: Photo4 / xpb.cc)



A botránynak aztán közvetlen szerepe volt abban, hogy a McLaren a későbbi években kicsit megroggyant. Noha a pénzbüntetés teljes összegét nem kellett végül kifizetniük, anyagilag és marketintszempontból sem jött nekik jól a kétes ügy. Motorpartnerük, a Mercedes később fokozatosan eltávolodott tőlük, a költségvetésükből kieső pénzek (a bónuszokról is lemondhattak a kizárás miatt) pedig az infrastrukturális fejlesztéseknél hiányoztak.

De Alonso jövőjét is nagyban befolyásolták a történtek. A spanyolt azóta sokan ármánykodó versenyzőként tartják számon, rossz híre pedig több csapatot is visszatartott attól, hogy szerződtesse őt. Barátja viszont nem érzi úgy, hogy ennek a mai napig nyögné a hatásait. „Nem gondolnám. Mindannyian sok hibát követünk el. Fernando mindig is kritikus fickó volt, aki azonnal az ember szemébe mondja, ha nem tetszik neki, ahogyan dolgozik, vagy ahogyan valami alakul. Sok mindenért  hibáztatták, amik nem az ő hibái voltak. Legyünk őszinték: ez a fickó semmi rosszat nem tett! A kémügyért őt hibáztatták, de nem kellett volna. Az évek során sokan rájöttek, hogy Fernando egyszerűen egy háború közepén találta magát, ugyanúgy, ahogyan én és még sok ember is. Viszont voltak más csatározások is, magasabb szinteken, amikről mi nem is tudhattunk” – védte meg honfitársát De la Rosa.