Musorujsag
Élő Eredmények

A csapatok szabad kezet adtak az F1-nek a naptár újratervezéséhez

A csapatok szabad kezet adtak az F1-nek a naptár újratervezéséhez

Formula1.com
A csapatok beleegyezése nélkül, a legjobbnak gondolt módon alakíthatja a Forma–1 a 2020-as felforgatott versenynaptárját.

Csütörtökön hivatalossá vált az, ami már az Ausztrál Nagydíj lefújása után benne volt a levegőben: az év négy első Európán kívüli versenyének elhalasztása után az F1 és az FIA az első három európai futamának eredeti időpontjáról is lemondott. Monaco ezt követően jelezte, 2020-ban már nem is tervez nagydíjat rendezni, Hollandia és Spanyolország viszont várhatóan még vissza fog kerülni a teljesen felforgatott új versenynaptárba, és az F1 szándéka Kína, Vietnám és Bahrein esetében is ez, miközben az ajtót végleg még Ausztrália előtt sem zárta be.

Ross Brawn már Melbourne-ben beszélt arról, hogy a rendkívüli helyzet rendkívüli rugalmasságot követel meg a sportág tagjaitól. Tekintve, hogy mind a bajnokság, mind a csapatok a futamrendezésért kapott jogdíjakból él, az F1 célja, hogy a rendelkezésre álló kevesebb időbe is a lehető legtöbb versenyt préselje bele. A csütörtöki közlemények szerint ezt a csapatok is támogatják. Fennakadást a gárdák részéről legfeljebb a feszített ütemterv és a kevés szabadidő jelenthet majd: amennyiben Brawnék komolyan gondolják, hogy a legkorábban júniusban rajtoló szezonjuk 17-18 futamból fog állni, elkerülhetetlenek lesznek a triplahétvégék, de akár négy egymást követő hétvégén is rendezhetnek majd futamokat.

Az F1 elnöke, Chase Carey ugyanakkor előrebocsátotta, ha lesz is kifogásuk a csapatoknak, annak nem biztos, hogy lesz hatása az új versenynaptárra, mivel azt a tíz istálló jóváhagyása nélkül alakíthatják, ahogyan jónak látják. „Ezekben a rendkívüli időkben, a számos versenyhalasztás után és azt követően, hogy a Motorsport Világtanács egyhangú döntéssel előrehozta március-áprilisra a nyári gyárleállást, mi és az FIA megbeszéltük a csapatokkal, hogy rendhagyó rugalmasságra lesz szükség ahhoz, hogy a koronavírus-helyzet javulását követően újjászervezzük a szezont” – fogalmazott az amerikai.

Fotó: XPB

„A találkozónkon maximálisan támogatták azt a törekvést, hogy az újratervezés során a lehető legtöbb versenyt illesszük a programba, amint ez biztonságos lesz. A Forma–1 és az FIA most dolgozik a 2020-as átalakított versenynaptár véglegesítésén, és egyeztetni fog erről a csapatokkal. Azonban a találkozón arról állapodtunk meg, hogy a naptár módosításához nem lesz szükség az ő formális beleegyezésükre. Ez biztosítja számunkra azt a rugalmasságot, ami a módosított menetrendről való megegyezéshez szükséges, valamint ahhoz, hogy a megfelelő pillanatban kezdjük el a versenyzést.”

Az F1 a csapatokkal azonban nemcsak erről állapodott meg, hanem arról is, hogy 2022-re ütemezik át az eredetileg 2021-re tervezett nagy technikai megújulást, melynek keretében teljesen új versenyautókra és gumikra áll át a sorozat. Carey szerint ez volt az észszerű döntés. „A most előállt bizonytalan gazdasági helyzetben arról állapodtunk meg a csapatokkal, hogy a 2020-as vázukat fogják használni 2021-ben, és lehetséges, hogy további komponenseket fagyasztunk be. Erről még egyeztetünk. A gazdasági szabályok bevezetése viszont a tervek szerint megtörténik 2021-ben. Hálásak vagyunk azért, hogy a felek ennyire együttműködőek és egységesek voltak a tárgyalások során annak érdekében, hogy mielőbb versenyezni tudjunk 2020-ban, amint azt a globális helyzet lehetővé teszi. A Forma–1 továbbra is elkötelezett a 2020-as szezon mielőbbi elindítása mellett.”

Az F1 jelenlegi első, még nem törölt vagy elhalasztott versenye a június 7-i Azeri Nagydíj. Jelen állás szerint a sorozat ezt tekinti a potenciális szezonnyitójának, ám hogy ténylegesen az lesz-e, az leginkább a teljesen kiszámíthatatlan globális járványhelyzet alakulásától függ.

További tartalmak